Voda na Zemi

  • Obsah
  • Metodika
Načítám ...

Metody

frontální výuka, skupinová výuka, diskuze.

Metody a formy

Forma a popis realizace

Sedavá aktivita s podporou PPT. Na základě jednoduchých experimentů a řízené diskuze s lektorem účastníci pochopí základní pojmy související s oběhem vody na Zemi.

Obsah

Podrobně rozpracovaný obsah

V tomto programu navážeme na vaše znalosti ze včerejšího dne – konkrétně na témata počasí a vlastnosti vody.

Seznam aktivit:

  1. ukázka zdrojů vody na Zemi (10 min)
  2. oběh vody
  3. vodstvo ČR

Vlastní průběh jednotlivých aktivit:

1. Úvod

Dnes se podíváme na vodu na naší planetě Zemi. Pamatujeme si, kde se tady voda vlastně vzala a jak je stará? Opět se posaďte do skupin – na stole máte připravené vzorky vody k ochutnání.

2. Zdroje vody na Zemi

Je ale všechna voda na Zemi stejná? Zkuste schválně ochutnat z každého kelímku. Máme slanou a sladkou vodu. Proč je voda slaná? Jsou v ní rozpuštěné minerální látky, hlavně NaCl (chlorid sodný). Ale kolik té vody na Zemi vlastně je? Postup + vysvětlení:

  • a) slaná / sladká (97,5 / 2,5 %)

Velká kádinka představuje množství slané vody na Zemi. Je to asi 97,47%. Malý kelímek, tedy zbytek, pak představuje zásoby sladké vody na Zemi. Většina slané vody se nachází v oceánu (94 %).

  • b) sladká voda - z celkové zásoby 2 %
  • ledovce - 70 % - jak jsme říkali včera, tam je voda pro nás v nepoužitelném stavu
  • podzemní voda - 29 % (většinou uložená hluboko pod zemským povrchem)
  • povrchová voda - 1 % (nejvíce jí je v jezerech, méně ve vodních tocích), voda v atmosféře a ve veškeré živé hmotě)

3. Diskuze s žáky s podporou PPT

OBĚH VODY NA ZEMI

Čím ta molekula vody vlastně projde? Říkali jsme, že se voda nachází v různých skupenstvích. Teď se podíváme, jak to chodí v přírodě. V přírodě tyto změny skupenství probíhají stále dokola, proto tomuto jevu říkáme oběh vody.

Postup:

• Podívejte se na krátké video: (video s tematikou oběhu vody, např. https://www.youtube.com/watch?v=aHy-gWzCYN0&t=125s. Oběh vody (hydrologický cyklus) je stálý oběh povrchové a podzemní vody na Zemi, doprovázený změnami skupenství. Pozor – neužívejte označení koloběh – voda se nemění stále stejnou cestou dokola. • Pomocí obrázku na PPT dovysvětlíme jednotlivé fáze oběhu vody. • Teď si zopakujeme, co všechno voda při oběhu v přírodě absolvuje:

Oběh vody:

• Slunce způsobuje vypařování vody z vodních zdrojů (rosa, kaluž, rybník, potok, moře…). • Pokud se vypaří velké množství vody, dojde ke stoupání relativně vlhkého a teplého vzduchu, ten je následně ochlazován. • Při tomto procesu dochází k tvorbě mraků. • Vítr žene mraky od moře přes souš. • Když se mraky přesunují do chladnějších oblastí, ochlazují se a kondenzují. • Vzniká nespočetné množství vodních kapek, které se v mracích spojují dohromady a vytváří větší kapky, které potom dopadají na zem jako déšť (nebo jiné srážky). • Nyní vyplňte pracovní list.

VODSTVO ČR
Jak vypadá vodstvo u nás v ČR?
  • ČR je pramennou oblastí řek, spoustu řek tu pramení, ale odvádí vodu do jiného státu.
  • ČR někdy říkáme, že je střechou Evropy – řeky odvádí z jejího území vodu do 3 světových moří.
  • Území, z kterého řeka a její přítoky odvádí vodu – POVODÍ.
  • Území, z kterého je voda odváděna do jednoho moře – ÚMOŘÍ.
  • Oběh vody v ČR – nemáme moře ani oceán – malý oběh vody.

4. Aktivita s provázky

  • Zkuste si porovnat délku hlavních toků v ČR – rozdáme žákům provázky v délce Vltavy, Labe, Moravy - zmenšené, žáci si porovnávají.
  • Zkuste porovnat s nejdelší řekou světa Amazonkou (rozdáme provázek v délce Amazonky).

5. Meandry

  • Co to je? Název pro zákrut řeky.
  • Jak vznikly - vznikají vymíláním břehů na jedné straně a usazováním na straně druhé – viz obrázek.
  • Podívejte se na obrázek vývoje meandru, jak může vzniknout slepé rameno.
  • Přemýšlejte o narovnání koryta řeky:
  • Proč se řeky narovnávají? Kvůli zástavbě apod.
  • Co je rychlejší? Představ si silnici pro auta…
  • Co hrozí? Povodně, velkou masu vody nemá co zpomalit.
  • Při této aktivitě žáci chápou praktický dopad podoby říčního koryta v krajině

Uzavření

  • Jaké jsou zásoby vody na Zemi?
    • a) slaná / sladká (97,5 / 2,5 %)
    • b) sladká voda - z celkové zásoby 2 %
  • ledovce - 70 % - voda pro nás v nepoužitelném stavu
  • podzemní voda - 29 % (většinou uložená hluboko pod zemským povrchem)
  • povrchová voda - 1 % (nejvíce jí je v jezerech, méně ve vodních tocích), voda v atmosféře a ve veškeré živé hmotě)
  • Co je oběh vody? Oběh vody (hydrologický cyklus) je stálý oběh povrchové a podzemní vody na Zemi, doprovázený změnami skupenství.
  • Jaké jsou nejdůležitější řeky v ČR (přes další řeky odvádí vodu do moře)? Labe, Morava, Odra
  • Co jsou meandry? Zákruty řeky.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
projektor na promítání ppt 1
kelímky se slanou a sladkou vodou do skupiny pro ochutnávání
provázky v délce řek Labe, Morava, Vltava do skupiny poměrové zmenšené
větší kádinky (1 l) + modré barvivo
pracovní listy pro každého účastníka

Obsahové přílohy

#SouborPopis
016.09.06 obeh_vody_-_pracovni_list.docxpracovní list
016.09.08 obeh_vody_-_pracovni_list.pdfpracovní list v PDF
016.09.07 voda_na_zemi.pdfprezentace v PDF
016.09.05 voda_na_zemi.pptxprezentace

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
016.09.06 0101_resource.png koloběh vody Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk http://hry-vodplan.sazp.sk Jiná 2020-11-26
016.09.09 0101_resource.png koloběh vody Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk http://hry-vodplan.sazp.sk Jiná 2020-11-26
016.09.05 0101_resource.png zeměkoule Arek Socha (quimono) https://pixabay.com Pixabay 2019-07-25
016.09.05 0202_resource.jpg Český Krumlov Elsemargriet https://pixabay.com Pixabay 2019-07-25
016.09.05 0303_resource.png meandry Vltavy Imp5pa https://pixabay.com Pixabay 2019-07-25
016.09.05 0505_resource.png vývoj meandru Daniela Marková Vlastní tvorba CC BY-SA 2019-07-25
016.09.05 0606_resource.png koloběh vody Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk http://hry-vodplan.sazp.sk Jiná 2019-07-25
016.09.05 0707_resource.png nákres vývoj meandru Daniela Marková Vlastní tvorba CC BY-SA 2019-07-25

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0