3.15 Dračí stezka
Účastníků | 20-30 |
---|---|
Fyzická náročnost | III, I = klidová, V = zátěž na hranici možností |
Psychická náročnost | II, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby |
Autoři | Daniela Marková, Lucie Doubravská |
Počet uvádějících | 7 |
Čas na realizaci | 1, 5 hodin |
Čas na přípravu | 1 hodina |
Prostředí | les |
Rozdělení | účastní se aktivity za sebe |
Cíle
- účastník se seznámí s nočním lesem,
- účastník při průchodu lesem rozvíjí své smyslové vnímaní,
- účastník překonává vlastní obavy,
- účastník umí vysvětlit, jak vznikají barevné odstíny plamenů.
Sdělení
Pomocí solí různých prvků můžeme obarvit plamen.
Metody
stanoviště, imaginace, samostatná tvorba.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- komunikací se „strážci draků“ na daném stanovišti,
- při řízené diskuzi u zpětné vazby po noční etapě
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- při pochopení principu „barevných plamenů“
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- při nastavení a sdílení vzájemné tajemné atmosféry aktivity
Forma a popis realizace
Stezka nočním lesem po několika stanovištích. Na každém stanoviště je připraven „strážce draka“ s plamenem jiné barvy. Na závěr je zpětná vazba a vyrábění dračího vejce.
Obsah
- lektor účastníkům přečte legendu (text napsaný ručně na zapečetěném, ohořelém papíře),
- lektor účastníkům řekne instrukce: Vaším úkolem nyní bude prozkoumat les a zjistit, jestli se tam opravdu nějací draci nenacházejí. Ale nemusíte mít strach, les je také plný jejich strážců, kteří Vám budou na cestě za draky pomáhat. Nyní Vás čeká putování po stopách draků,
- účastníci po jednom vyráží do lesa,
- v lese postupně prochází jednotlivá stanoviště,
- na stanovištích účastníci obdrží materiál na tvorbu dračích vajec,
- v závěru účastnící dojdou do místnosti uzpůsobené jako „jeskyně“, kde účastníci vyrábějí dračí vejce,
- při výrobě vajec lektor s účastníky formou nenásilné diskuze probírá jejich zážitky z trasy.
Metodika uvedení
Příprava
Na tuto aktivitu je potřeba vybrat les, kde je možno připravit cestu o 5 stanovištích - ideálně podél nějaké pěšinky. Celá trasa se startuje mimo les - ideálně nějaká místnost, učebna. Realizátor zde je tajemný, děti uklidňuje, vypouští po 1, max. 2 účastnících, na trasu po jedné minutě. Na každém z 5 míst v lese je nachystaný realizátor v černé kápi - „strážce draka“ - má u sebe nádobu na líh (porcelánová miska v ešusu), líh, sirky a roztok k obarvení plamene + barevné lightsticky na ruku. Na závěr je připravená místnost, kde je materiál na výrobu dračích vajec - polystyrenová vejce + zlaté/stříbrné připínací špendlíky.
Realizace
Úvod ve společenské místnosti při veřejném fóru
- těsně po skončení fóra se starostkou někdo z realizátorů přinese legendu (text napsaný ručně na zapečetěném, ohořelém papíře - pro větší efekt lze papír uložit do dřevěné zamčené truhly, která byla nalezena na břehu rybníka, když došlo k poklesu hladiny)
- „strážci draků“ v tu chvíli vyrazí do terénu a rozmístí se na připravených stanovištích (5 realizátorů, materiál na stanovišti – ešus, keramická mistička, líh, sirky, barevné spreje, lightsticky příslušných barev)
- realizátor v místnosti na úvod přečte legendu a vysvětlí účastníkům, o co půjde - každý si projde stezku lesem a bude pátrat po stopách draků, cesta je označená barevnými světýlky
- dnes je speciální dračí noc, les se otvírá legendám, objevují se dračí strážci, rozsvěcují světýlka apod.
- strážci draků: A kdo jsou vlastně strážci draků? Tato funkce se dědila po generacích…Dnešní strážci už reálné draky nikdy neviděli…ale stále, dle tradice, každý rok na dračí noc chodí po lese a čekají, jestli přece jen nějakého nespatří. Návštěvníkům lesa pak o dracích vypráví…a učí je poznávat dračí plameny…
Úkol pro žáky
Vaším úkolem nyní bude prozkoumat les a zjistit, jestli se tam opravdu nějací draci nenacházejí. Ale nemusíte mít strach, les je také plný jejich strážců, kteří Vám budou na cestě za draky pomáhat. Nyní Vás čeká putování po stopách draků. Start bude u branky, vedoucí XY Vás bude pouštět do lesa (po jednom nebo ve skupince) vy půjdete po malých světýlkách. Cestou budete míjet strážce draků, kteří Vám pomůžou draky poznat.
Legenda o drakovi
Obec Vodoběhy má od nepaměti ve svém znaku draka. Proč tomu tak je? Lesy vodoběžské byly dříve hluboké, neprostupné, temné. Kde kdo se bál do nich jen na okraj vstoupit. Jednou se vracel sedlák z osady Bystřec přes les domů do Vodoběh. Na kopci viděl zvláštní plameny. Opatrně vykoukl za stromem a spatřil prý něco neuvěřitelného, souboj draků. Draci byli různě barevní, velcí, malí, každý dračí plamen měl jinou barvu. Ráno vše vyprávěl ostatním sedlákům ve vesnici. Lidé začali mít strach, aby jim draci nezapálili vesnici. Tenkrát však bylo ve Vodobězích ještě hodně vody, takže by si s plameny poradili. Historka se předávala z generace na generaci. Dnes, když Vodoběhy trpí suchem, legenda o dracích začíná znovu ožívat.
Samotná stezka
Startovací místnost
- zde je jeden realizátor, který určuje pořadí účastníků
- zjistí, kdo má odvahu absolvovat stezku sám, nabídne také možnost absolvovat stezku ve dvojici
- žádné informace navíc neprozrazuje
- vypouští děti na připravenou osvětlenou trasu po 1-2 minutách (dle předchozí domluvy)
- ve zbylém čase zabaví účastníky pomocí drobných her
Etapa v lese
- účastník dorazí na stanoviště – strážce se představí, přednese svůj text (viz příloha 012.15.03 Text pro strážce draka), komunikací se „strážci draků“ na daném stanovišti je rozvíjena KK Komunikace v mateřském jazyce
- strážci na konci své řeči vysvětlí, že i účastníci nepotkali skutečné draky, dnes si barevné plameny díky vědě můžeme také vyrobit, při pochopení principu „barevných plamenů“ je rozvíjena KK Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií
- každý účastník dostane za odměnu barevný náramek v barvě plamene
Uzavření
- probíhá v „závěrečné místnosti“
- učebna je upravena jako „jeskyně“ - staré plachty, látky apod.
- je zde připraven materiál na výrobu dračích vajec - polystyrenové vejce pro každého účastníka + připínáčky v mističkách
- probíhá nenásilná diskuze s žáky – zpětná vazba na průběh stezky, bezprostřední dojmy + otázky typu: Jaké jste měli v lese pocity? Byla trasa náročná? Měli jste strach? Absolvovali byste trasu znova? Co byste do příště změnili?
- při diskuzi u zpětné vazby po noční etapě se rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce
- při nastavení a sdílení vzájemné tajemné atmosféry aktivity jsou rozvíjeny KK Sociální a občanské schopnosti
- zatím se z lesa vrací všichni strážci, symbolicky se uzavírá les…
Poznámky
Metodický důvod aktivity
K poznání okolí ŠVP patří také poznání nočního lesa. Účastníci navíc při průchodu lesem rozvíjí své smyslové vnímaní, učí se překonávat vlastní obavy.
Variantní podoby aktivity
- při špatném počasí aktivitu není možné koncipovat jako stezku lesem
- je možno ukázat dětem barevné plameny a vysvětlit jejich podstatu + vyrobit si dračí vejce
Uvedení jednotlivých částí programu
Úvod ve společenské místnosti při veřejném fóru
- přečíst legendu a představit úkol pro každého účastníka
Samotná stezka
Startovací místnost
- realizátor by měl podpořit tajemnou atmosféru
- účastníky, kteří se bojí, nenutí jít po jednom, ale vytvoří adekvátní dvojice
- má připravené jednoduché hry, kterými se zaplní čas
Etapa v lese
- cestu vybíráme tak, aby zde nebyly velké překážky v podobě klacků, kamení a apod.
- strážci draků zachovávají jednotnou tajemnou atmosféru
- manipulace s plameny musí být maximálně opatrná - z tohoto důvodu je keramická miska schovaná ještě v ešusu
- radši mít u sebe dostatek vody na případné uhašení plamenů
Uzavření
- při výrobě vajec realizátor s účastníky formou nenásilné diskuze probírá jejich zážitky z trasy - spíše je nechat mluvit, sdělovat bezprostřední dojmy
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
spreje s barevnými roztoky solí různých prvků | 5 | od každé barvy |
porcelánové mističky + ešusy | 5 | |
sirky | 5 balení | |
PET lahve s lihem | 5 | |
zapečetěná legenda | 1 | |
kápě pro vedoucí | 7 | nebo černé pláště |
lightsticky na každém stanovišti | pro každého účastníka | |
polystyrenová vejce | pro každého účastníka | |
připínáčky | podle počtu účastníků | krabička a půl na 1 účastníka - viz https://activacek.cz/produkt/pripinacky-maped-zlate-243/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&gclid=Cj0KCQjwsvrpBRCsARIsAKBR_0J-KMQJeue8BtYNA_76iKl6CFEoae2SCeuw_E_qFOOW6wL6mVBpfsYaAqpuEALw_wcB |
malá elektrická světýlka na označení cesty | 30 |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
016.15.03 | text_pro_strazce_draka.docx | text pro strážce draka |
016.15.04 | text_pro_strazce_draka.pdf | text pro strážce draka PDF |