3.20 Galavečer
Účastníků | 20 - 30 |
---|---|
Fyzická náročnost | III, I = klidová, V = zátěž na hranici možností |
Psychická náročnost | I, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby |
Autor | Ondřej Medek |
Počet uvádějících | 2 - 3 |
Čas na realizaci | 2 hodiny |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | velký vnitřní prostor |
Rozdělení | každý sám za sebe |
Cíle
- účastník popíše a zhodnotí změny, které ve Vodobězích nastaly,
- účastník posoudí výsledky svého celotýdenního snažení,
- účastníci obdrží odměnu za celotýdenní snahu,
- účastníci si prožijí společenský večer plný oslav, her, tance a vystoupení.
Sdělení
Ministr životního prostředí ocení účastníky za jejich snahu při řešení problému sucha ve městě Vodoběhy.
Metody
reflexe. diskuze, pohybová hra.
Klíčové kompetence
Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- rozborem průběhu ŠVP, při kterém účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky a moderovanou diskusí na závěr.
Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- zažitím si a uvědoměním k čemu vede neefektivní hospodaření se zdroji - v tomto případě s vodou ve městě Vodoběhy,
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru u moderované diskuse.
Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- vymýšlením vlastních aktivit v průběhu večera,
- zapojením kreativního myšlení při vyplnění volného času.
Forma a popis realizace
Vyvrcholení příběhu, ohlédnutí za změnami ve městě Vodoběhy (prostřednictvím tabule), oslavy snažení - slavnost / tanec / hudba.
Obsah
- po večeři starosta/ starostka účastníkům sdělí, že přijede pan ministr (nikdo ale neví proč),
- místostarosta čeká na účastníky před vstupem do sálu - plní roli “konferenciéra” a informuje “občany” jak bude vše probíhat,
- s hudebním doprovodem účastníci vchází do sálu a sedají si po týmech na vyhrazená místa - společně s nimi vchází do sálu i starosta a ostatní lektoři,
- místostarosta uvede ministra, občané povstanou a ministr vchází za zvuku fanfáry do místnosti,
- ministr promlouvá k občanům - „Slyšel jsem, že vaše město se rozhodlo energicky a aktivně čelit problematice sucha - tento problém se týká mnoha regionů v naší zemi, proto jsem se rozhodl vás navštívit, abych si vyslechl, jaké postupy jste zvolili“ (děti odpovídají, co všechno zrealizovali ve své obci)
- ministr oceňuje snahu “občanů”, Vodoběhy jsou skutečně průkopnickým městem, které se rozhodlo vzít osud do svých rukou, proto se ministerstvo rozhodlo udělit obci Vodoběhy cenu, kterou dostávají obce a města, ve kterých se příkladně hospodaří s vodou,
- ministr bere doposud zakrytý globus - “jedná se o cenu “Modrého glóbu”,
- starosta/ starostka děkuje ministrovi a upozorňuje na to, že tato cena patří hlavně dětem / občanům, kteří se iniciativně postavili k problematice sucha,
- po předání odměn se ministr loučí, odchází opět za doprovodu fanfáry a za potlesku,
- starosta / starostka vyzývá občany, aby se bavili (následuje hudba, hry, občerstvení..atd.),
- jeden z lektorů hraje dětmi předem vybrané písničky (DJ),
- lektor může účastníky vyzvat, aby s něčím vystoupili, pokud budou chtít (tanec, zpěv, scénka, atd.),
- lektor v roli barmana prodává sladké nápoje a pochutiny za mince, které děti během týdne získaly,
- předtančení - lektoři tancují “Macarenu” nebo jiný notoricky známý tanec,
- průběžně se zařazují hry - pinkání balonků (každý má svůj a nikom.u nesmí spadnout) , zasedávání židle, podlézání koštěte, kopírka (kopírování pohybů),
- lze udělat fotokoutek (jeden lektor jako fotograf): děti mají k dispozici všechny kostýmy, bubliny, modrý glób, atd.
Metodika uvedení
Příprava
- v mezičase, když se účastníci oblékají do „gala“, se vyzdobí a připraví společenská místnost
- připraví se audio technika pro přehrávání písniček
- židle se rozmístí kolem dokola, aby se účastníci mohli usadit při příchodu ministra
- připraví se „bar“, kde si děti mohou nakupovat občerstvení (nakupuje se za umělé penízky, které získávají v průběhu ŠVP)
- místnost se vyzdobí - balonky, krepáky apod.
- připraví se pan ministr a cena pro občany (globus + pohár)
- realizátoři se rovněž připraví a obléknou se slavnostně
Realizace
- Po večeři starosta/ starostka účastníkům sdělí, že přijede pan ministr (nikdo ale neví proč) - děti dostanou cca 30 min na to, aby se slavnostně oblékly a připravily - vzít s sebou mince!
- Místostarosta čeká na účastníky před vstupem do sálu - plní roli “konferenciéra” a informuje “občany”, jak bude vše probíhat (s hudebním doprovodem účastníci vchází do sálu a sedají si po týmech na vyhrazená místa - společně s nimi vchází do sálu i starosta a ostatní realizátoři)
- Místostarosta uvede ministra, občané povstanou a ministr vchází za zvuku fanfáry do místnosti
- Ministr promlouvá k občanům - „Slyšel jsem, že vaše město se rozhodlo energicky a aktivně čelit problematice sucha - tento problém se týká mnoha regionů v naší zemi, proto jsem se rozhodl vás navštívit, abych si vyslechl, jaké postupy jste zvolili“ (děti odpovídají, co všechno zrealizovaly ve své obci)
- Ministr oceňuje snahu “občanů”, Vodoběhy jsou skutečně průkopnickým městem, které se rozhodlo vzít osud do svých rukou, proto se ministerstvo rozhodlo udělit obci Vodoběhy cenu, kterou dostávají obce a města, ve kterých se příkladně hospodaří s vodou.
- Ministr bere doposud zakrytý globus - “jedná se o cenu “Modrého glóbu” - Modrá barva je totiž symbolem vody a voda znamená život - můj, tvůj, i všeho živého kolem nás. Proto se vyplatí vodu znát stejně dobře, jako známe naše nejlepší přátele … a stejně tak s ní i zacházet.” Ministr gratuluje a předává cenu starostovi/ starostce (potlesk).
- Starosta/ starostka děkuje ministrovi a upozorňuje na to, že tato cena patří hlavně dětem / občanům, kteří se iniciativně postavily k problematice sucha - ministr odpovídá, že toho si je ministerstvo vědomo, a proto zde má také odměny pro všechny občany (podává si ruku s každým účastníkem a předává baťůžky s odměnami).
- Po předání odměn se ministr loučí (jeho itinerář je velmi plný a musí být ještě dnes večer zpět v hlavním městě) - odchází opět za doprovodu fanfáry a za potlesku.
- Starosta / starostka vyzývá občany, aby se bavili (následuje hudba, hry, občerstvení. atd.).
Průběh zbytku večera:
- Jeden z realizátorů hraje dětmi předem vybrané písničky (DJ).
- Můžeme účastníky vyzvat, aby s něčím vystoupili, pokud budou chtít (tanec, zpěv, scénka, atd.).
- Realizátor v roli barmana prodává sladké nápoje a pochutiny za mince, které děti během týdne získaly.
- Předtančení - realizátoři tancují “Macarenu” nebo jiný notoricky známý tanec
- Průběžně se zařazují hry - pinkání balonků (každý má svůj a nikomu nesmí spadnout), zasedávání židle, podlézání koštěte, kopírka (kopírování pohybů).
- Popř. lze udělat fotokoutek (jeden realizátor jako fotograf): děti mají k dispozici všechny kostýmy, bubliny, modrý glóbus, atd.
Uzavření
- Na závěr vystoupení realizátorů s barevnými ohníčky + tradiční zpěv písničky, uložení účastníků ke spánku.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je vyvrcholením celého týdne, proběhne zhodnocení změn společně s tabulí
- účastníci si uvědomí, k čemu jejich změny ve Vodobězích vedly, zopakují si průběh jejich činnosti
- forma odměny za snažení účastníků
- forma odreagování, spontánního sdělování myšlenek
- prostor pro kreativitu dětí - vymýšlení vlastních her, tanců apod.
Variantní podoby aktivity
- za hezkého počasí je možno udělat táborák, zpěv s kytarou, opékání špekáčků apod.
Uvedení jednotlivých částí programu
- aktivitu uvádět ideálně ve větší místnosti - společenská místnost, jídelna…
- volit místnost s dobrou akustikou, dobře větratelnou
- je dobré vytvořit příjemnou atmosféru - místnost vhodně vyzdobit - krepové papíry, balonky
- v místnosti připravit „bar“, kde budou děti utrácet „penízky“, které získávaly v průběhu ŠVP; součástí může být pití, drobné pochutiny, reklamní předměty apod.
- realizátoři se, stejně jako účastníci, oblečou do hezkého oblečení
Oficiální úvod
- pokud je možno - domluvit externistu, kterého účastníci neznají, jako „ministra“
- v místnosti připravená tabule s výsledky
- účastníci sami přednesou ministrovi změny, které nastaly ve Vodobězích
- ministr předává cenu - pohár s nalepeným globusem nebo jiná varianta
- aktivitu uvést „vážně“, aby účastníkům došlo, že je opravdu důležité dobře hospodařit s vodou
- zažitím si a uvědoměním k čemu vede neefektivní hospodaření se zdroji - v tomto případě s vodou ve městě Vodoběhy a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru u moderované diskuse se u žáků rozvíjí KK Sociální a občanské schopnosti
- u diskuze s ministrem se u žáků rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce
Samotná diskotéka
- podle nálady účastníků je potřeba volit různé doplňkové aktivity
- v závěru realizátoři předvedou jednoduché vystoupení s barevnými ohni, které účastníci viděli na noční stezce
- při vystoupení s ohněm mít po ruce mokré hadry nebo něco jiného na rychlé hašení + usadit děti tak, aby byly dál od ohně
- po vystoupení pořádně vytřít podlahu - bude mírně mokrá a kluzká od rozprašovačů
- vymýšlením vlastních aktivit v průběhu večera, zapojením kreativního myšlení při vyplnění volného času se u žáků rozvíjí KK Smysl pro iniciativu a podnikavost
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
občerstvení | dle počtu účastníků | ideálně domluvit v místě ubytování |
reprobedny + počítač + projektor + mikrofon | 1 | pro přehrávání hudby |
balonky, krepáky | dle uvážení | na výzdobu |
pohár + svítící globus | 1 | cena pro účastníky |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.