2.4 Počasí a meteostanice

Metody

diskuze, skupinová tvorba.

Metody a formy

Forma a popis realizace

Aktivita s podporou powerpointové prezentace - vysvětlení pojmu počasí a jevů s tím souvisejících. Praktická výroba vlastní meteorologické stanice v 2členných týmech, instalace meteostanice venku + počátek měření a pozorování některých meteorologických jevů.

Obsah

Podrobně rozpracovaný obsah

1. Průběh práce s powerpointovou prezentací

POČASÍ

  • Je vám tady zima (v učebně)? Venku vám byla zima? A podle čeho jste se oblékli? Nejspíš jste sledovali, jaké je venku počasí.
  • Jak počasí souvisí s vodou? Odpovědi budu psát na tabuli.
  • Co je počasí?
  • okamžitý stav ovzduší na určitém místě
  • odborněji: okamžitý stav atmosféry na určitém místě

ATMOSFÉRA

  • Co je atmosféra? Jde o plynný obal Země, tvořena vzduchem.
  • Je vzduch těžký?
    • Vzduch má svou hmotnost, i když neváží moc. Na každého z nás tlačí velké množství vzduchu, který je všude nad námi. Tento tlak si neuvědomujeme, protože jsme na něj zvyklí. Říkáme mu tlak vzduchu.
  • Jaký význam má atmosféra? Umožňuje život na Zemi. Spolu s pevnou Zemi se otáčí kolem zemské osy a obíhá kolem Slunce. Je tvořena vzduchem. Vzduch je směs plynů dusíku, kyslíku, oxidu uhličitého, vodní páry a ozonu. Dusíku je nejvíce. Kyslík je nejdůležitější podmínkou pro život člověka i živočichů; je nutný pro dýchání. Oxid uhličitý je důležitý pro život zelených rostlin - ty jej přijímají, poté uvolňují kyslík – fotosyntéza. Vodní pára je v plynném stavu. Asi 100 km nad Zemí se vzduch úplně ztrácí, tady začíná vesmír a tady může kosmická loď začít obíhat kolem Země. Civilní letadla létají do výšky 10 km.

METEOROLOGIE

  • Jaká věda se zabývá počasím a atmosférou?
  • počasím se zabývá meteorologie,
  • zkoumá a vysvětluje fyzikální jevy, které probíhají v ovzduší,
  • název pochází z řečtiny (meteóros = na nebi se vyskytující),
  • vědec, který se touto vědou zabývá, se nazývá meteorolog.

METEOROLOGICKÉ PRVKY

  • slouží k tomu, abychom počasí mohli popsat
Počasí charakterizují tyto meteorologické prvky:
  • sluneční záření - je hlavním zdrojem tepla pro naši planetu, množství dopadajícího slunečního záření ovlivňuje zejména teplota vzduchu
  • teplota vzduchu - měříme teploměrem a uvádíme ve stupních Celsia
  • vlhkost vzduchu - závisí na množství vodní páry ve vzduchu, rosný bod (teplota rosného bodu) je teplota, při které je vzduch maximálně nasycen vodními parami (relativní vlhkost vzduchu dosáhne 100 %). Pokud teplota klesne pod tento bod, nastává kondenzace.
  • oblačnost - popisuje zakrytí oblohy mraky, vodní pára se ve vzduchu sráží a vznikají oblaka
  • srážky - vznikají v oblacích, kapičky stále rostou, jsou stále těžší, a nemůžou se udržet ve vzduchu
  • tlak vzduchu - i když nám vzduch připadá lehký, má určitou hmotnost jako všechny ostatní látky - atmosféra je velmi mocným obalem
  • vítr - proudící vzduch, určujeme u něj směr, rychlost

PŘEDPOVĚĎ POČASÍ

  • Jak dříve lidé předpovídali počasí? Pranostiky, jsou to průpovídky o počasí, které obsahují životní zkušenost našich předků.
  • Znáš nějakou pranostiku? Platí to? Projdeme si význam jednotlivých pranostik:
    • Březen, za kamna vlezem. V březnu je stále zima.
    • Suchý květen – mokrý červen. Když v květnu neprší – bude pršet v červnu.
    • Medardova kápě – čtyřicet dní kape. Pokud prší na svátek Medarda, bude pršet ještě dlouhou dobu poté.
    • Sv. Martin přijede na bílém koni. Na svátek Martina začne sněžit.
    • Sv. Lucie, noci upije a dne nepřidá. Na svátek Lucie se krátí dny.
  • Jak se počasí měří?
    • Po celé planetě jsou rozmístěné meteorologické stanice.
    • Každé tři hodiny se měří hlavně teplota, srážky a další meteorologické jevy.
    • Údaje se zakreslují do mapy - podle údajů v mapě lze předpovídat.

ROSNIČKA A POČASÍ

  • Co se říká o rosničce (žabce)? Když leze po žebříčku nahoru – bude hezky, když leze po žebříčku dolů – bude pršet. Meteorologové ale o této pověře pochybují.
  • Kdo je televizní rosnička? Je to televizní moderátorka, která hlásí zprávy o počasí. Některé jsou přímo vystudované meteoroložky.

METEOROLOGICKÁ STANICE

  • Co je meteorologická stanice, zkráceně meteostanice? Meteorologická stanice je zařízení pro měření meteorologických údajů potřebných pro další předpověď průběhu počasí.
  • Znáte nějakou meteorologickou stanici v ČR? Klementinum
  • Sledujete doma nějaký meteorologický jev? (obvykle teplotu)
  • My si teď zkusíme takovou jednoduchou meteostanici vyrobit.

2. Výroba „meteostanice“

  • Vaším úkolem bude během vymezené doby (tedy doba konání ŠVP) pozorovat počasí a jeho změny.
  • K tomu si každá dvojice postaví vlastní meteorologickou stanici.
  • Každý den si svoji meteorologickou stanici zkontrolujete a zapíšete údaje o všech změnách - ve stejný čas (např. po snídani) – příloha 012.07.04 Tabulka pro měření.
  • Zaznamenáváte si jak výsledky z pozorování vaší meteorologické stanice tak z pozorování větší meteostanice, která je v místě konání nainstalována (viz pomůcky k programu).
  • Na závěr vyhodnotíme průměrné hodnoty měřených a pozorovaných veličin.

VLASTNÍ VÝROBA

  • Rozdělte se do dvojic podle libosti.
  • Každá dvojice si vyrobí svojí malou meteostanici – bude obsahovat srážkoměr, teploměr a korouhvičku.
Srážkoměr
  • Odstřihněte horní čtvrtinu PET láhve, odstřižený vršek vsuňte obráceně do zbytku láhve, aby z něj byl trychtýř, oba konce k sobě přilepte izolepou.
  • Do láhve dejte kapku inkoustu, aby se voda, která tam nateče, obarvila - voda pak bude lépe viditelná.
  • Na boku láhve je potřeba vytvořit stupnici na měření – nejlépe pomocí izolepy, a to po 1cm (popř. lze stupnici zaznačit lihovou fixou přímo na uříznutou lahev).
Korouhvička
  • Uprostřed dna kelímku od jogurtu propíchněte díru, do které zasuňte menší tužku tak, aby konec s gumou vykukoval.
  • Ze čtvrtky papíru vystřihněte čtyři menší rovnostranné trojúhelníčky a dva větší (jeden o straně 3cm, druhý o straně 5cm).
  • Následně přilepte čtyři malé trojúhelníčky na vršek kelímku.
  • Na obou koncích brčka prostřihnou zářezy dlouhé asi 1 cm, do nichž zasuňte větší trojúhelníky.
  • Špendlíkem propíchněte brčko přesně uprostřed a pak špendlík zabodněte do gumy na tužce.
  • Je potřeba vyzkoušet, zda se korouhvička volně otáčí
Umístění meteostanice venku
  • Nyní je potřeba umístit meteostanici na předem vybrané místo – ukáže realizátor.
  • Srážkoměr zajistěte kameny, aby ho vítr neodfoukl.

Pomůcky a materiál

Položka Počet (pro 30 žáků) Popis
projektor + plátno 1
počítač 1
powepointová prezenatce 1
větší PET láhev 15 objem 1,5 l, průhledná
kelímek od jogurtu 15 objem 500 ml
izolepa 15
tužka s gumou na konci 15
čtvrtka papíru 8 rozstříhat na poloviny
špendlík 15
brčko na pití 15
nůžky 15
pravítko 15 cca 10 cm
psací potřeby fixy, tužky
buzola 1 na společné určení světových stran
venkovní teploměr 15
plastová podložka 15 20 * 30 cm
tabulka na zapisování údajů 30 viz přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
016.04.06 pocasi_meteostanice.pdfprezentace v PDF
016.04.05 pocasi_meteostanice.pptxprezentace
016.04.02 tabulka_pro_mereni.docxtabulka pro měření meteorologických prvků
016.04.04 tabulka_pro_mereni.pdftabulka pro měření meteorologických prvků v PDF

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0