2.4 Počasí a meteostanice
Metody
diskuze, skupinová tvorba.
Forma a popis realizace
Aktivita s podporou powerpointové prezentace - vysvětlení pojmu počasí a jevů s tím souvisejících. Praktická výroba vlastní meteorologické stanice v 2členných týmech, instalace meteostanice venku + počátek měření a pozorování některých meteorologických jevů.
Obsah
Podrobně rozpracovaný obsah
1. Průběh práce s powerpointovou prezentací
POČASÍ
- Je vám tady zima (v učebně)? Venku vám byla zima? A podle čeho jste se oblékli? Nejspíš jste sledovali, jaké je venku počasí.
- Jak počasí souvisí s vodou? Odpovědi budu psát na tabuli.
- Co je počasí?
- okamžitý stav ovzduší na určitém místě
- odborněji: okamžitý stav atmosféry na určitém místě
ATMOSFÉRA
- Co je atmosféra? Jde o plynný obal Země, tvořena vzduchem.
- Je vzduch těžký?
- Vzduch má svou hmotnost, i když neváží moc. Na každého z nás tlačí velké množství vzduchu, který je všude nad námi. Tento tlak si neuvědomujeme, protože jsme na něj zvyklí. Říkáme mu tlak vzduchu.
- Jaký význam má atmosféra? Umožňuje život na Zemi. Spolu s pevnou Zemi se otáčí kolem zemské osy a obíhá kolem Slunce. Je tvořena vzduchem. Vzduch je směs plynů dusíku, kyslíku, oxidu uhličitého, vodní páry a ozonu. Dusíku je nejvíce. Kyslík je nejdůležitější podmínkou pro život člověka i živočichů; je nutný pro dýchání. Oxid uhličitý je důležitý pro život zelených rostlin - ty jej přijímají, poté uvolňují kyslík – fotosyntéza. Vodní pára je v plynném stavu. Asi 100 km nad Zemí se vzduch úplně ztrácí, tady začíná vesmír a tady může kosmická loď začít obíhat kolem Země. Civilní letadla létají do výšky 10 km.
METEOROLOGIE
- Jaká věda se zabývá počasím a atmosférou?
- počasím se zabývá meteorologie,
- zkoumá a vysvětluje fyzikální jevy, které probíhají v ovzduší,
- název pochází z řečtiny (meteóros = na nebi se vyskytující),
- vědec, který se touto vědou zabývá, se nazývá meteorolog.
METEOROLOGICKÉ PRVKY
- slouží k tomu, abychom počasí mohli popsat
Počasí charakterizují tyto meteorologické prvky:
- sluneční záření - je hlavním zdrojem tepla pro naši planetu, množství dopadajícího slunečního záření ovlivňuje zejména teplota vzduchu
- teplota vzduchu - měříme teploměrem a uvádíme ve stupních Celsia
- vlhkost vzduchu - závisí na množství vodní páry ve vzduchu, rosný bod (teplota rosného bodu) je teplota, při které je vzduch maximálně nasycen vodními parami (relativní vlhkost vzduchu dosáhne 100 %). Pokud teplota klesne pod tento bod, nastává kondenzace.
- oblačnost - popisuje zakrytí oblohy mraky, vodní pára se ve vzduchu sráží a vznikají oblaka
- srážky - vznikají v oblacích, kapičky stále rostou, jsou stále těžší, a nemůžou se udržet ve vzduchu
- tlak vzduchu - i když nám vzduch připadá lehký, má určitou hmotnost jako všechny ostatní látky - atmosféra je velmi mocným obalem
- vítr - proudící vzduch, určujeme u něj směr, rychlost
PŘEDPOVĚĎ POČASÍ
- Jak dříve lidé předpovídali počasí? Pranostiky, jsou to průpovídky o počasí, které obsahují životní zkušenost našich předků.
- Znáš nějakou pranostiku? Platí to? Projdeme si význam jednotlivých pranostik:
- Březen, za kamna vlezem. V březnu je stále zima.
- Suchý květen – mokrý červen. Když v květnu neprší – bude pršet v červnu.
- Medardova kápě – čtyřicet dní kape. Pokud prší na svátek Medarda, bude pršet ještě dlouhou dobu poté.
- Sv. Martin přijede na bílém koni. Na svátek Martina začne sněžit.
- Sv. Lucie, noci upije a dne nepřidá. Na svátek Lucie se krátí dny.
- Jak se počasí měří?
- Po celé planetě jsou rozmístěné meteorologické stanice.
- Každé tři hodiny se měří hlavně teplota, srážky a další meteorologické jevy.
- Údaje se zakreslují do mapy - podle údajů v mapě lze předpovídat.
ROSNIČKA A POČASÍ
- Co se říká o rosničce (žabce)? Když leze po žebříčku nahoru – bude hezky, když leze po žebříčku dolů – bude pršet. Meteorologové ale o této pověře pochybují.
- Kdo je televizní rosnička? Je to televizní moderátorka, která hlásí zprávy o počasí. Některé jsou přímo vystudované meteoroložky.
METEOROLOGICKÁ STANICE
- Co je meteorologická stanice, zkráceně meteostanice? Meteorologická stanice je zařízení pro měření meteorologických údajů potřebných pro další předpověď průběhu počasí.
- Znáte nějakou meteorologickou stanici v ČR? Klementinum
- Sledujete doma nějaký meteorologický jev? (obvykle teplotu)
- My si teď zkusíme takovou jednoduchou meteostanici vyrobit.
2. Výroba „meteostanice“
- Vaším úkolem bude během vymezené doby (tedy doba konání ŠVP) pozorovat počasí a jeho změny.
- K tomu si každá dvojice postaví vlastní meteorologickou stanici.
- Každý den si svoji meteorologickou stanici zkontrolujete a zapíšete údaje o všech změnách - ve stejný čas (např. po snídani) – příloha 012.07.04 Tabulka pro měření.
- Zaznamenáváte si jak výsledky z pozorování vaší meteorologické stanice tak z pozorování větší meteostanice, která je v místě konání nainstalována (viz pomůcky k programu).
- Na závěr vyhodnotíme průměrné hodnoty měřených a pozorovaných veličin.
VLASTNÍ VÝROBA
- Rozdělte se do dvojic podle libosti.
- Každá dvojice si vyrobí svojí malou meteostanici – bude obsahovat srážkoměr, teploměr a korouhvičku.
Srážkoměr
- Odstřihněte horní čtvrtinu PET láhve, odstřižený vršek vsuňte obráceně do zbytku láhve, aby z něj byl trychtýř, oba konce k sobě přilepte izolepou.
- Do láhve dejte kapku inkoustu, aby se voda, která tam nateče, obarvila - voda pak bude lépe viditelná.
- Na boku láhve je potřeba vytvořit stupnici na měření – nejlépe pomocí izolepy, a to po 1cm (popř. lze stupnici zaznačit lihovou fixou přímo na uříznutou lahev).
Korouhvička
- Uprostřed dna kelímku od jogurtu propíchněte díru, do které zasuňte menší tužku tak, aby konec s gumou vykukoval.
- Ze čtvrtky papíru vystřihněte čtyři menší rovnostranné trojúhelníčky a dva větší (jeden o straně 3cm, druhý o straně 5cm).
- Následně přilepte čtyři malé trojúhelníčky na vršek kelímku.
- Na obou koncích brčka prostřihnou zářezy dlouhé asi 1 cm, do nichž zasuňte větší trojúhelníky.
- Špendlíkem propíchněte brčko přesně uprostřed a pak špendlík zabodněte do gumy na tužce.
- Je potřeba vyzkoušet, zda se korouhvička volně otáčí
Umístění meteostanice venku
- Nyní je potřeba umístit meteostanici na předem vybrané místo – ukáže realizátor.
- Srážkoměr zajistěte kameny, aby ho vítr neodfoukl.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet (pro 30 žáků) | Popis |
---|---|---|
projektor + plátno | 1 | |
počítač | 1 | |
powepointová prezenatce | 1 | |
větší PET láhev | 15 | objem 1,5 l, průhledná |
kelímek od jogurtu | 15 | objem 500 ml |
izolepa | 15 | |
tužka s gumou na konci | 15 | |
čtvrtka papíru | 8 | rozstříhat na poloviny |
špendlík | 15 | |
brčko na pití | 15 | |
nůžky | 15 | |
pravítko | 15 | cca 10 cm |
psací potřeby | fixy, tužky | |
buzola | 1 | na společné určení světových stran |
venkovní teploměr | 15 | |
plastová podložka | 15 | 20 * 30 cm |
tabulka na zapisování údajů | 30 | viz přílohy |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
016.04.06 | pocasi_meteostanice.pdf | prezentace v PDF |
016.04.05 | pocasi_meteostanice.pptx | prezentace |
016.04.02 | tabulka_pro_mereni.docx | tabulka pro měření meteorologických prvků |
016.04.04 | tabulka_pro_mereni.pdf | tabulka pro měření meteorologických prvků v PDF |