3.1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká

Žáků 8-15
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost II
Autor Patrik Král
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 60 minut
Čas na přípravu pouze příchod na místo
Prostředí Les, louka
Rozdělení žáci každý sám za sebe

Cíle

  • Žák pozná, že i uprostřed města lze nalézt pestrý a druhově rozmanitý život.
  • Žák odchytí rozmanité formy života pro pozdější určování.

Sdělení

Každé místo kolem sebe ukrývá mnoho druhů živočichů a rostlin.

Metody

Pozorování

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací mezi žáky ve skupině.
    • odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí.

Forma a popis realizace

Vycházka do blízkého okolí, kde žáci pozorují a sbírají drobné živočichy a rostliny k pozdějšímu pozorování.

Uvedení

Příprava

Několik dní před samotnou návštěvou je nutné projít vybranou lokalitu. Seznámit se s terénem a druhy, které se zde vyskytují. Pro každého žáka je potřeba přichystat pinzety, kelímky od řeckého jogurtu, 2-3 exhaustory a rýčky. Vhodná je jakákoliv lokalita s neposečenou trávou, ideálně v blízkosti vzrostlých stromů, keřů, případně obnaženého půdního podkladu. Nevhodné lokality jsou zastavěné s minimem ploch pro přirozený výskyt živočichů.

Realizace

Na určené lokalitě upozorníme na rozmanitost a krásu přírody kolem sebe. Vysvětlíme práci s exhaustorem, rýčkem a pinzetou. Exhaustor je zařízení (průhledná nádobka), do které je odchytáván hmyz. Pracuje na stejném principu jako vysavač prachu, který se používá v domácnosti. Je velmi jednoduchý. Vsuneme-li konec hadičky do úst a nasajeme vzduch, nastane uvnitř exhaustoru, tvořeného skleněnou trubicí, podtlak, který se projeví tak, že přední skleněná trubička do sebe prudce nasává veškeré drobné předměty, které jsou v její blízkosti. Drobný hmyz je stržen proudem vzduchu a vlétne do silnostěnné skleněné trubice, kde se shromažďuje, a nemůže z trubice uniknout. Exhaustor a rýček bude k dispozici pro zájemce na určeném místě, kde si jej žáci mohou průběžně zapůjčovat. Použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin si žáci prohlubují kompetenci základní schopnosti v oblasti vědy a technologií. Dále seznámíme žáky s tím, že sesbírané druhy živočichů nebudeme usmrcovat a po odpoledním pozorování budou vypuštěny zpět do přírody. Uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí si žáci prohlubují kompetenci sociální a občanské schopnosti. Během samotného sběru se realizátoři aktivně pohybují od jednoho žáka k druhému a pomáhají s odchytem a hledáním zajímavých forem života praktickými ukázkami práce s pinzetou i exhaustorem. Pomáhají i se samotným výběrem zajímavých druhů živočichů či rostlin, které budou dobře pozorovatelné a názorné pod mikroskopem. Aktivní komunikací mezi žáky ve skupině a odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce.

Uzavření

Na závěr dohlédneme, abychom na místě nic nenechali, zkontrolujeme všechny pomůcky, každý žák spočítá ulovené druhy, krátce zhodnotíme činnost a vrátíme se zpět.

Poznámky

Metodický důvod aktivity

  • aktivita je zařazena kvůli nasbírání materiálu pro pozdější pozorování

Variantní podoby aktivity

  • pokud je velmi špatné počasí, je možné rozmístit dopředu sesbíraný materiál po budově

Uvedení jednotlivých částí programu

  • vysvětlení práce s pinzetou, exhaustorem
  • zbývající lektoři pomáhají během aktivity
  • žáci pracují samostatně

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Kelímky od řeckého jogurtu pro každého žáka pro sběr materiálu
Pinzety pro každého žáka pro sběr materiálu
Exhaustor 2-3 na celou skupinu pro sběr materiálu
Rýček 2-3 na celou skupinu pro sběr půdních organismů
Lupa pro každého žáka pro sběr materiálu

Přílohy

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0