3.1.3 Točím vše, co létá, leze, utíká
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | II |
Autor | Patrik Král |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | pouze příchod na místo |
Prostředí | Les, louka |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe |
Cíle
- Žák pozná, že i uprostřed města lze nalézt pestrý a druhově rozmanitý život.
- Žák odchytí rozmanité formy života pro pozdější určování.
Sdělení
Každé místo kolem sebe ukrývá mnoho druhů živočichů a rostlin.
Metody
Pozorování
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi žáky ve skupině.
- odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí.
Forma a popis realizace
Vycházka do blízkého okolí, kde žáci pozorují a sbírají drobné živočichy a rostliny k pozdějšímu pozorování.
Uvedení
Příprava
Několik dní před samotnou návštěvou je nutné projít vybranou lokalitu. Seznámit se s terénem a druhy, které se zde vyskytují. Pro každého žáka je potřeba přichystat pinzety, kelímky od řeckého jogurtu, 2-3 exhaustory a rýčky. Vhodná je jakákoliv lokalita s neposečenou trávou, ideálně v blízkosti vzrostlých stromů, keřů, případně obnaženého půdního podkladu. Nevhodné lokality jsou zastavěné s minimem ploch pro přirozený výskyt živočichů.
Realizace
Na určené lokalitě upozorníme na rozmanitost a krásu přírody kolem sebe. Vysvětlíme práci s exhaustorem, rýčkem a pinzetou. Exhaustor je zařízení (průhledná nádobka), do které je odchytáván hmyz. Pracuje na stejném principu jako vysavač prachu, který se používá v domácnosti. Je velmi jednoduchý. Vsuneme-li konec hadičky do úst a nasajeme vzduch, nastane uvnitř exhaustoru, tvořeného skleněnou trubicí, podtlak, který se projeví tak, že přední skleněná trubička do sebe prudce nasává veškeré drobné předměty, které jsou v její blízkosti. Drobný hmyz je stržen proudem vzduchu a vlétne do silnostěnné skleněné trubice, kde se shromažďuje, a nemůže z trubice uniknout. Exhaustor a rýček bude k dispozici pro zájemce na určeném místě, kde si jej žáci mohou průběžně zapůjčovat. Použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin si žáci prohlubují kompetenci základní schopnosti v oblasti vědy a technologií. Dále seznámíme žáky s tím, že sesbírané druhy živočichů nebudeme usmrcovat a po odpoledním pozorování budou vypuštěny zpět do přírody. Uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí si žáci prohlubují kompetenci sociální a občanské schopnosti. Během samotného sběru se realizátoři aktivně pohybují od jednoho žáka k druhému a pomáhají s odchytem a hledáním zajímavých forem života praktickými ukázkami práce s pinzetou i exhaustorem. Pomáhají i se samotným výběrem zajímavých druhů živočichů či rostlin, které budou dobře pozorovatelné a názorné pod mikroskopem. Aktivní komunikací mezi žáky ve skupině a odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce.
Uzavření
Na závěr dohlédneme, abychom na místě nic nenechali, zkontrolujeme všechny pomůcky, každý žák spočítá ulovené druhy, krátce zhodnotíme činnost a vrátíme se zpět.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je zařazena kvůli nasbírání materiálu pro pozdější pozorování
Variantní podoby aktivity
- pokud je velmi špatné počasí, je možné rozmístit dopředu sesbíraný materiál po budově
Uvedení jednotlivých částí programu
- vysvětlení práce s pinzetou, exhaustorem
- zbývající lektoři pomáhají během aktivity
- žáci pracují samostatně
Odkazy
- https://www.biolib.cz/ - mezinárodní encyklopedie rostlin, hub a živočichů
- https://botany.cz/cs/ - botanická databáze
- http://www.botanickafotogalerie.cz/ - botanická databáze
- https://akela.mendelu.cz/~xcepl/inobio/nove/EMP/EMP_CV02_METODY sberu_bez OBR.pdf - metody sběru bezobratlých
- Co tu kvete - Kvetoucí rostliny střední Evropy ve volné přírodě, Dietmar Aichele, Marienne Golteová-Bechtleová, Knižní klub 2005
- Hmyz: Nový průvodce přírodou, Heiko Bellmann, Knižní klub 2015
- Kapesní atlas hub, J. a M. Erhartovi, M. Smotlacha, Ottovo nakladatelství, 2018
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Kelímky od řeckého jogurtu | pro každého žáka | pro sběr materiálu |
Pinzety | pro každého žáka | pro sběr materiálu |
Exhaustor | 2-3 na celou skupinu | pro sběr materiálu |
Rýček | 2-3 na celou skupinu | pro sběr půdních organismů |
Lupa | pro každého žáka | pro sběr materiálu |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.