3.1.7 Mé oko čočky má - biologie

Žáků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost II
Autor Patrik Král
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 45 minut
Čas na přípravu 60 minut
Prostředí laboratoř
Rozdělení žáci každý sám za sebe

Cíle

  • žák se naučí pracovat s mikroskopem
  • žák se naučí používat stereomikroskop
  • žák se pokusí určit nasbírané druhy
  • žák bude pozorovat detaily ve stavbě nasbíraného materiálu

Sdělení

Pod mikroskopem objevíme zcela jiný svět, který je pouhým okem neviditelný.

Metody

Pozorování

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací mezi žáky v laboratoři.
    • odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu.
  • Základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • osvojením si práce s mikroskopickou technikou.
    • osvojením si práce s tabletem.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • uvědoměním si, že život je pestřejší, než se na první pohled zdá.
    • uvědoměním si, jak rozmanitý je život kolem nás.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • navrhováním vlastního seznamu detailů k pozorování.
    • vyhledáváním informací v odborné literatuře.

Forma a popis realizace

Série pozorování nasbíraného i předem připraveného materiálu pomocí mikroskopu a stereomikroskopu. Pozorovaný materiál je focen a natáčen na tablet pro pozdější použití (popis v sekci Mé oko čočky má - film).

Uvedení

Příprava

Dostatečně dopředu je nutná příprava laboratoře. Je potřeba ke každému místu připravit stereomikroskop a mikroskop. Dále podložní a krycí sklíčka, pinzetu, kádinku s vodou, Petriho misku, nůžky, preparační jehlu. Připravit počítač napojený na internet, pokud je k dispozici mikroskop s kamerou, propojit jej s dataprojektorem. Na stůl rozložit určovací klíče a předem nasbíraný či připravený materiál určený k mikroskopování. Příprava videotechniky v kapitole Mé oko čočky má - film.

Realizace

  • realizátor biolog vysvětlí žákům rozdíl mezi stereomikroskopem a mikroskopem
  • dále se seznámíme se stavbou, principem a prací s mikroskopem a stereomikroskopem
  • žáci si oba přístroje prohlédnou a vyzkouší jednotlivé mechanismy fungování
  • každý žák se snaží pomocí literatury nebo internetu klasifikovat sledovaný organismus
  • žáci samostatně pozorují, fotí a natáčí detaily sledovaných objektů

Během vysvětlování rozdílu mezi stereomikroskopem a mikroskopem, a seznamování se se stavbou, principem a prací s přístroji, realizátor biolog názorně předvádí a kontroluje, zda všichni žáci všechno pochopili a naučili používat. Posléze žáci samostatně pozorují detaily sledovaných objektů, odbíhají pro libovolný materiál, vyměňují si jej, upozorňují ostatní na pozoruhodnosti, doporučují své vzorky ostatním. Snaží se určit a pojmenovat sledovaný materiál. Realizátor biolog aktivně pobíhá od jednoho žáka k druhému a pomáhá mu s určením a manipulací s technikou. Na tuto aktivitu volně navazuje natáčení vzorků na tablety za instruktáže filmového specialisty. Viz. Mé oko čočky má - film

Uzavření

Na závěr krátce zhodnotíme práci, upozorníme a vyzdvihneme nejzajímavější vzorky, uklidíme laboratoř, umyjeme laboratorní pomůcky a sklo, živý materiál vypustíme do volné přírody.

Poznámky

Metodický důvod aktivity

  • aktivita je zařazena kvůli pozorování a klasifikaci nasbíraného materiálu

Variantní podoby aktivity

  • je vhodné mít dostatek předem nasbíraného materiálu pro zpestření a ozvláštnění pozorování

Uvedení jednotlivých částí programu

  • je potřeba žákům aktivitu dobře vysvětlit
  • zbývající lektoři pomáhají během aktivity
  • žáci pracují samostatně

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Stereomikroskop 1 na 2 žáky vhodný pro volně se pohybující druhy
Mikroskop 1 na 2 žáky vhodný pro pozorování buněk, tenkých řezů
Mikrosada pro každého žáka sklíčka, pinzety, Petriho misky, nůžky, kádinka s vodou
Určovací klíče stačí vždy jeden titul na skupinu pomáhat s použitím

Přílohy

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0