3.1.7 Mé oko čočky má - biologie
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autor | Patrik Král |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 45 minut |
Čas na přípravu | 60 minut |
Prostředí | laboratoř |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe |
Cíle
- žák se naučí pracovat s mikroskopem
- žák se naučí používat stereomikroskop
- žák se pokusí určit nasbírané druhy
- žák bude pozorovat detaily ve stavbě nasbíraného materiálu
Sdělení
Pod mikroskopem objevíme zcela jiný svět, který je pouhým okem neviditelný.
Metody
Pozorování
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi žáky v laboratoři.
- odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu.
- Základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- osvojením si práce s mikroskopickou technikou.
- osvojením si práce s tabletem.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- uvědoměním si, že život je pestřejší, než se na první pohled zdá.
- uvědoměním si, jak rozmanitý je život kolem nás.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- navrhováním vlastního seznamu detailů k pozorování.
- vyhledáváním informací v odborné literatuře.
Forma a popis realizace
Série pozorování nasbíraného i předem připraveného materiálu pomocí mikroskopu a stereomikroskopu. Pozorovaný materiál je focen a natáčen na tablet pro pozdější použití (popis v sekci Mé oko čočky má - film).
Uvedení
Příprava
Dostatečně dopředu je nutná příprava laboratoře. Je potřeba ke každému místu připravit stereomikroskop a mikroskop. Dále podložní a krycí sklíčka, pinzetu, kádinku s vodou, Petriho misku, nůžky, preparační jehlu. Připravit počítač napojený na internet, pokud je k dispozici mikroskop s kamerou, propojit jej s dataprojektorem. Na stůl rozložit určovací klíče a předem nasbíraný či připravený materiál určený k mikroskopování. Příprava videotechniky v kapitole Mé oko čočky má - film.
Realizace
- realizátor biolog vysvětlí žákům rozdíl mezi stereomikroskopem a mikroskopem
- dále se seznámíme se stavbou, principem a prací s mikroskopem a stereomikroskopem
- žáci si oba přístroje prohlédnou a vyzkouší jednotlivé mechanismy fungování
- každý žák se snaží pomocí literatury nebo internetu klasifikovat sledovaný organismus
- žáci samostatně pozorují, fotí a natáčí detaily sledovaných objektů
Během vysvětlování rozdílu mezi stereomikroskopem a mikroskopem, a seznamování se se stavbou, principem a prací s přístroji, realizátor biolog názorně předvádí a kontroluje, zda všichni žáci všechno pochopili a naučili používat. Posléze žáci samostatně pozorují detaily sledovaných objektů, odbíhají pro libovolný materiál, vyměňují si jej, upozorňují ostatní na pozoruhodnosti, doporučují své vzorky ostatním. Snaží se určit a pojmenovat sledovaný materiál. Realizátor biolog aktivně pobíhá od jednoho žáka k druhému a pomáhá mu s určením a manipulací s technikou. Na tuto aktivitu volně navazuje natáčení vzorků na tablety za instruktáže filmového specialisty. Viz. Mé oko čočky má - film
Uzavření
Na závěr krátce zhodnotíme práci, upozorníme a vyzdvihneme nejzajímavější vzorky, uklidíme laboratoř, umyjeme laboratorní pomůcky a sklo, živý materiál vypustíme do volné přírody.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je zařazena kvůli pozorování a klasifikaci nasbíraného materiálu
Variantní podoby aktivity
- je vhodné mít dostatek předem nasbíraného materiálu pro zpestření a ozvláštnění pozorování
Uvedení jednotlivých částí programu
- je potřeba žákům aktivitu dobře vysvětlit
- zbývající lektoři pomáhají během aktivity
- žáci pracují samostatně
Odkazy
- http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/texty-ZM-zaklady_mikroskopovani.html - základy mikroskopování
- https://www.youtube.com/watch?v=wABv8PvrUn4 - popis konstrukce a práce s mikroskopem
- https://www.biolib.cz - mezinárodní encyklopedie rostlin, hub a živočichů
- https://www.wikiskripta.eu/w/Stereomikroskop - podrobnosti o konstrukci, fungování a historii stereomikroskopů
- https://botany.cz/cs/ - botanická databáze
- http://www.botanickafotogalerie.cz/ - botanická databáze
- Co tu kvete - Kvetoucí rostliny střední Evropy ve volné přírodě, Dietmar Aichele, Marienne Golteová-Bechtleová, Knižní klub 2005
- Hmyz: Nový průvodce přírodou, Heiko Bellmann, Knižní klub 2015
- Kapesní atlas hub, J. a M. Erhartovi, M. Smotlacha, Ottovo nakladatelství, 2018
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Stereomikroskop | 1 na 2 žáky | vhodný pro volně se pohybující druhy |
Mikroskop | 1 na 2 žáky | vhodný pro pozorování buněk, tenkých řezů |
Mikrosada | pro každého žáka | sklíčka, pinzety, Petriho misky, nůžky, kádinka s vodou |
Určovací klíče | stačí vždy jeden titul na skupinu | pomáhat s použitím |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.