2.2.6 Expoziční hra
Metody
Aktivizace, Problem solving, Skupinová výuka, Strategie
Forma a popis realizace
V první části hledání odpovědí na otázky v křížovce a správné vyvození místa uložení druhého zadání z tajenky. V druhé části orientace v prostoru expozice a zakreslení sledované trasy do mapy exponátů a rozluštění šifry. Ve třetí části nalezení pokladu na základě šifry z druhé části.
Obsah
Realizátor: Na chvíli si odpočineme od videí a obrazovek a procvičíme jiné mozkové závity. Abychom nebyli celý den zavření stále v jedné místnosti, využijeme klenot VIDY! a zahrajeme si expoziční hru.
Realizátor rozdává desky se zadáním prvního úkolu a propisky
Realizátor: Na deskách máte připevněnou křížovku a pod křížovkou otázky. Odpovědi na otázky naleznete různě po expozici, ať už v popiscích k jednotlivým exponátům nebo hraním si právě s exponáty. Vyřešením tajenky získáte místo, kde se nachází druhé zadání hry, které vás nakonec dovede k pokladu. Na celou hru máte 60 minut, na čas vás budu v expozici průběžně upozorňovat. Směle do toho!
Žáci jsou vypuštěni do expozice a řeší úkol samostatně nebo po skupinkách, realizátor prochází po expozici a pokud jsou žáci bezradní, směřuje je ke správným exponátům. Ve chvíli, kdy mají žáci vyřešenou tajenku a neví, kde je Pandora, nasměřuje je realizátor ke správnému exponátu. Žáci by měli první úkol stihnout nejlépe do 20 minut, pokud by nestíhali, pomáhá jim realizátor s řešením tajenky tím, že s nimi prochází expozici od exponátu k exponátu.
Zadání druhého úkolu je součástí jeho vyřešení. Pochopením šifry a následným zakreslením trasy Údržbáře z textu vyřeší hádanku a na základě tajenky zjistí místo uložení pokladu, který si poté vyzvednou. Realizátor neposkytuje vysvětlení k druhému úkolu a nechává žáky přijít na řešení samotné. Pokud žáci dlouhodobě nepřichází na řešení, vyřeší za ně realizátor první písmeno v úkolu. Jakmile se blíží konec časového limitu, realizátor zkontroluje, zda se všechny skupinky blíží k vyřešení. Pokud ne, pomáhá jim realizátor jejich úkol řešit tím, že s nimi obchází expozici a navádí je správným směrem.
Realizátor: Teď když máte místo pokladu, můžete si pro něj dojít, ale berte jen pro sebe, ať máte všichni stejný zážitek, sejdeme se nahoře.
Žáci společně s realizátorem dojdou k místu pokladu. Pokladem jsou trička s logem a nápisem VIRUScience.
Realizátor: Všichni jste hru úspěšně dokončili, gratuluji vám. Desky se zadáními, pokud si zadání nechcete nechat, nechte ležet na některém stole. Jdeme společně zpět na start, nezapomeňte si svou odměnu.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Desky | 1 ks pro každého účastníka | podložka na psaní k vyplnění zadání |
Psací potřeby | 1 ks pro každého účastníka | propiska/tužka/fix |
Zadání první části | 1 ks pro každého účastníka | papírová křížovka s otázkami na faktické informace z prostředí expozice |
Zadání druhé části | 1 ks pro každého účastníka | papír s psanou šifrou jejímž vyřešením účastníci získají polohu pokladu |
Poklad | 1 ks pro každého účastníka | odměna za ukončení hry |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.19.01 | expozicni_hra_1.pdf | Expoziční hra 1 |
014.19.02 | expozicni_hra_2.pdf | Expoziční hra 2 |
014.19.03 | expozicni_hra_3.pdf | Expoziční hra 3 |
014.19.04 | expozicni_hra_video.mp4 | Expoziční hra - záznam |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
014.19.01 | 01 | Expoziční hra - 1 | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 | |
014.19.02 | 01 | ![]() |
Plán expozice | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
014.19.03 | 01 | ![]() |
Expoziční hra - 3 | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
014.19.04 | 01 | Expoziční hra - video | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |