3.1.8 Mé oko čočky má - film

Žáků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost II
Autor Tomáš Kratochvíl
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 90 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí laboratoř
Rozdělení žáci každý sám za sebe

Cíle

Žák si vyzkouší kombinaci práce s mikroskopem a se zařízením nahrávajícím video.

Sdělení

Lze natočit pěkný záběr z mikroskopu pomocí tabletu. Chce to jen soustředění, jemnou práci a vybrání vhodného vzorku.

Metody

Pozorování

Metody a formy

Klíčové kompetence

Žáci si osvojí svatou trpělivost při hledání správného úhlu, aby bylo v okuláru skrz tablet něco vidět.

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • pochopením instrukcí, jak správně pracovat s tablety při natáčení záběrů z mikroskopu.
  • Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
    • natáčením přes tablet a seznámením se s jeho specifiky, výhodami a nevýhodami.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • trpělivým natáčením záběrů.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • samostatným hledáním vzorků, experimentováním.

Forma a popis realizace

Filmový specialista vysvětlí žákům jak natáčet obraz z mikroskopu na tablety. Následuje samostatná práce, kterou koordinuje filmový specialista společně s realizátorem biologem.

Uvedení

Příprava

K přípravě stačí mít odpovídající počet nahrávacích zařízení a laboratoř s mikroskopy. Zařízení není třeba kontrolovat, pokud bezprostředně předtím proběhla výuka základů natáčení a všechno bylo ok.

Realizace

Poté, co žáci dostanou výklad o používání obyčejných i stereomikroskopů a poté, co si to sami vyzkouší (viz: Mé oko čočky má - biologie), přichází filmový specialista přes film, aby jim předestřel možnost natáčet makrosvět. Natáčet lze buď z ruky, anebo ze stativu. Žáci si vyzkouší obojí. Pochopením instrukcí, jak správně pracovat s tablety při natáčení záběrů, si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce.

Filmový specialista ukáže jak přiložit čočku tabletu k okuláru mikroskopu. Nabídne také možnost filmovat ze stativu. Obě možnosti – z ruky i ze stativu – mají svá pro a proti. Z ruky může kameraman snáz reagovat na pohyby okuláru způsobené ostřením, při určité zručnosti a notné dávce citu lze pořídit záběry, jež mají hodnotu svým životem, tím jak dýchají a připomínají experimentální tvorbu nebo filmy z časů počátku kinematografie. Pomocí stativu lze dosáhnout stabilního dlouhotrvajícího záběru, ale než se to povede, je potřeba jemné trpělivosti. Trpělivým natáčením záběrů si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Natáčením přes tablet a seznámením se s jeho specifiky, výhodami a nevýhodami si žáci prohlubují kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi.

Při tomto workshopu filmový specialista zdůrazňuje, že krom estetických hodnot je třeba držet v mysli také informační hodnotu, a že tedy zobrazovaný materiál (hmyz, květiny atd.) je dobré určit a vyrešeršovat k němu nějaké zajímavé informace, které by bylo možné citovat ve výsledném tvaru. Samostatným hledáním vzorků, experimentováním si žáci prohlubují kompetenci smysl pro iniciativu a podnikavost.

Uzavření

Program je uzavřen vypršením časové dotace. Žáci pokračují v práci s natočeným materiálem v aktivitě Jsi Master střih

Poznámky

Zkušenost je taková, že žáci se zcela zaseknou na natáčení výjevů z mikroskopu, a ani po opakovaném nabádání filmového specialisty si nenajdou žádné informace k zobrazovanému objektu. Nevadí! Pro účel základů práce s videem stačí, že byl pořízen materiál, který se formou i obsahem výrazně liší od materiálu z předešlého workshopu. Cenu záběrů z mikroskopů pochopí studenti vzápětí ve střižně.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Tablet pro každého žáka jeden Nabité tablety s nainstalovaným programem KineMaster.
Stativ na tablet pro každého žáka jeden Stativ pro uchycení tabletu.

Přílohy

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0