3.4.1 Klapka den 4

Účastníků 8 - 15
Fyzická náročnost III
Psychická náročnost I
Autoři Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 15 min
Čas na přípravu 20 min
Prostředí venku, když je špatné počasí uvnitř
Rozdělení žáci každý sám za sebe i za skupinu

Cíle

Aktivizovat žáky, předat žákům plán dne. Odstartovat celý den klapkou.

Sdělení

Vím, co mě dnes čeká.

Metody

Aktivizace.

Metody a formy

Klíčové kompetence

* Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:

  • aktivní komunikací mezi hráči v průběhu her uvnitř týmu i mezi týmy.

* Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:

  • týmovou prací při skupinových aktivitách.

* Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:

  • zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů.

* Schopnost učit se je rozvíjena:

  • pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her.

Forma a popis realizace

Vnější aktivita (v případě špatného počasí lze udělat jako vnitřní aktivitu). Žáci následují realizátora. Jde o to se rozhýbat, aktivizovat, probudit a naladit na celý den. V závěru aktivity je žákům představen celý plán na den.

Uvedení

Příprava

Buben, kytara, vybrat jednu pokud možno známou opakovací melodickou píseň (tzv. odrhovačku). Reálná klapka s nadepsaným DEN 4. Seznam aktivit na den - prezentace nebo vytištěné na papíře.

Realizace

Jeden z realizátorů hraje hned od začátku rytmus na buben a v průběhu ho mění, aby pomohl žákům měnit rytmus jejich pohybu. Hlavní realizátor vyzve žáky, aby si našli prostor a hýbali se jako modelína do všech stran do extrémních poloh a měnili rychlost pohybů.

Po chvilce realizátor křikne STOP a žáci musí „zamrznout“. Realizátor hudebník začne hrát na kytaru melodickou písničku a žáci se snaží svou zamrzlou bytost rozpohybovat, případně přidat i zvuk. Realizátor nechá chvíli žákům, aby se se svou postavou sžili a křikne ŽIVOT. V ten moment se žáci opět hýbají jako modelína, realizátor hudebník opět bubnuje, až do povelu STOP. Takto si žáci párkrát prostřídají různé polohy. Zapojením se do hry je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.

Realizátor vysvětlí pravidla emocionálního autobusu. Pochopením a aplikací pravidel této hry je u žáků rozvíjena schopnost učit se. Realizátor vyzve žáky, aby se rozdělili na dvě půlky. Vytvořili si svou bytost, kterou obohatí o emoci. Z autobusu budou vystupovat na zastávku a zase nastupovat do autobusu vždy po jednom. Daná bytost vždy „nakazí“ svou emocí ostatní bytosti a autobus objede prostor a vrací se na zastávku. Na zastávce se zase bytosti nakazí emocí žáka, který z autobusu vystoupil. Realizátor hraje na kytaru jednoduchou melodickou písničku, která se může zrychlovat (tzv. odrhovačku) a žáci v autobuse vědí, že jak píseň skončí, musí už být u zastávky. Hra končí, když se obě celé skupiny prostřídají. Týmovou prací ve skupině jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.

V závěru aktivity realizátor projde všechny aktivity, které žáky během dne čekají. Dá poslední povel ŽIVOT, STOP. V bytostech všichni žáci dají klapku DEN 4 a AKCE a rozejdou se.

Uzavření

Realizátor žákům představí plán na celý den a společně odstartují den KLAPKOU. Žáci i realizátoři odcházejí na ranní hygienu a pak na snídani.

Poznámky

Je dobré při aktivitě příliš nemluvit, ani nehrát žádné hry se složitými pravidly. Ideálně, aby žáci mohli jen následovat realizátora a zároveň vnímali další faktor - rytmus. Pokud je třeba mluvit, tak jen za účelem otevření hlasu a rozhýbání hlasivek.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Kytara 1
Buben 1
Klapka 1
Prezentace / seznam aktivit 1

Přílohy

Prezentace aktivit: KLAPKA DEN 4, lze použít na začátku každé aktivity - AKCE

klapka_den_4.pptx

Obsahové přílohy

#SouborPopis
014.39.01 Klapka_den_4.pptxKlapka den 4
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
014.39.01 0101_resource.png Klapka - 4. den Jana Prokešová Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-11-27

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0