3.4.1 Klapka den 4
Účastníků | 8 - 15 |
---|---|
Fyzická náročnost | III |
Psychická náročnost | I |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 15 min |
Čas na přípravu | 20 min |
Prostředí | venku, když je špatné počasí uvnitř |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe i za skupinu |
Cíle
Aktivizovat žáky, předat žákům plán dne. Odstartovat celý den klapkou.
Sdělení
Vím, co mě dnes čeká.
Metody
Aktivizace.
Klíčové kompetence
* Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi hráči v průběhu her uvnitř týmu i mezi týmy.
* Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- týmovou prací při skupinových aktivitách.
* Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů.
* Schopnost učit se je rozvíjena:
- pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her.
Forma a popis realizace
Vnější aktivita (v případě špatného počasí lze udělat jako vnitřní aktivitu). Žáci následují realizátora. Jde o to se rozhýbat, aktivizovat, probudit a naladit na celý den. V závěru aktivity je žákům představen celý plán na den.
Uvedení
Příprava
Buben, kytara, vybrat jednu pokud možno známou opakovací melodickou píseň (tzv. odrhovačku). Reálná klapka s nadepsaným DEN 4. Seznam aktivit na den - prezentace nebo vytištěné na papíře.
Realizace
Jeden z realizátorů hraje hned od začátku rytmus na buben a v průběhu ho mění, aby pomohl žákům měnit rytmus jejich pohybu. Hlavní realizátor vyzve žáky, aby si našli prostor a hýbali se jako modelína do všech stran do extrémních poloh a měnili rychlost pohybů.
Po chvilce realizátor křikne STOP a žáci musí „zamrznout“. Realizátor hudebník začne hrát na kytaru melodickou písničku a žáci se snaží svou zamrzlou bytost rozpohybovat, případně přidat i zvuk. Realizátor nechá chvíli žákům, aby se se svou postavou sžili a křikne ŽIVOT. V ten moment se žáci opět hýbají jako modelína, realizátor hudebník opět bubnuje, až do povelu STOP. Takto si žáci párkrát prostřídají různé polohy. Zapojením se do hry je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.
Realizátor vysvětlí pravidla emocionálního autobusu. Pochopením a aplikací pravidel této hry je u žáků rozvíjena schopnost učit se. Realizátor vyzve žáky, aby se rozdělili na dvě půlky. Vytvořili si svou bytost, kterou obohatí o emoci. Z autobusu budou vystupovat na zastávku a zase nastupovat do autobusu vždy po jednom. Daná bytost vždy „nakazí“ svou emocí ostatní bytosti a autobus objede prostor a vrací se na zastávku. Na zastávce se zase bytosti nakazí emocí žáka, který z autobusu vystoupil. Realizátor hraje na kytaru jednoduchou melodickou písničku, která se může zrychlovat (tzv. odrhovačku) a žáci v autobuse vědí, že jak píseň skončí, musí už být u zastávky. Hra končí, když se obě celé skupiny prostřídají. Týmovou prací ve skupině jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.
V závěru aktivity realizátor projde všechny aktivity, které žáky během dne čekají. Dá poslední povel ŽIVOT, STOP. V bytostech všichni žáci dají klapku DEN 4 a AKCE a rozejdou se.
Uzavření
Realizátor žákům představí plán na celý den a společně odstartují den KLAPKOU. Žáci i realizátoři odcházejí na ranní hygienu a pak na snídani.
Poznámky
Je dobré při aktivitě příliš nemluvit, ani nehrát žádné hry se složitými pravidly. Ideálně, aby žáci mohli jen následovat realizátora a zároveň vnímali další faktor - rytmus. Pokud je třeba mluvit, tak jen za účelem otevření hlasu a rozhýbání hlasivek.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Kytara | 1 | |
Buben | 1 | |
Klapka | 1 | |
Prezentace / seznam aktivit | 1 |
Přílohy
Prezentace aktivit: KLAPKA DEN 4, lze použít na začátku každé aktivity - AKCE
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.39.01 | Klapka_den_4.pptx | Klapka den 4 |
# | Soubor | Popis |
---|