3.4.3 Prezentace tématu a sdělení
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | IV |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 4 |
Čas na realizaci | 45 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | Interier |
Rozdělení | ve dvojčlenných až čtyřčlenných skupinách |
Cíle
Každý tým představí své téma a 5 sdělení ostatním týmům. Mohou ostatní týmy použít jako poradní sbor. Mohou ostatní týmy nechat hlasovat o zajímavosti sdělení. Každý tým si zvolí jedno sdělení.
Sdělení
Naše téma má právě jedno sdělení. Celé natáčení si chci užít. Vím, že nemusíme vytvořit masterpiece.
Metody
Aktivizace, Diskuse, Imaginace.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- vysvětlením tématu a zvolených sdělení, odpovědi na dotazy ke sdělením - na jejich výklad a důsledky.
- aktivní komunikací mezi žáky během diskuse.
- rozborem pojmenovaných sdělení.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- úvahou nad navrženými sděleními v souvislosti s vlastní osobou.
- úvahou nad navrženými sděleními v souvislosti se společenskými současnými otázkami.
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- zamyšlením se nad jednotlivými sděleními u tématu skupiny.
- zamyšlením se nad jednotlivými sděleními ostatních týmů.
Forma a popis realizace
Vnitřní aktivita, která bezprostředně navazuje na předešlou aktivitu Hledání sdělení. Celý tým předstoupí před celou skupinu. Představí své téma a všech 5 sdělení, ke kterým během rešerše došli. V momentě jejich prezentace mají k dispozici ostatní žáky a realizátory jako poradní sbor. Mohou se jich ptát na cokoliv.
Uvedení
Příprava
Připravit si prostor alespoň 25 m2. Připravit si počet stolů podle počtu týmů. U každého stolu 3 - 5 židlí podle počtu žáků. Pro každý tým dva velké flipové papíry, fixy, tablety či PC. Flipchart a fixy pro realizátora. Prezentace Klapka den 4 a projektor.
Realizace
Realizátor se snaží udržet všechny týmy v tvůrčím nasazení.
Vyzve každý tým, aby představil své téma a svých 5 sdělení. Vysvětlením tématu a zvolených sdělení, odpověďmi na dotazy ke sdělením - na jejich výklad a důsledky je u žáků rozvíjena komunikace v mateřském jazyce. Ostatní „posluchači“ se v ten daný moment stávají „poradním sborem“. Žáci se jich mohou na cokoliv doptat. Zamyšlením se nad jednotlivými sděleními ostatních týmů se u žáků rozvíjí smysl pro iniciativu a podnikavost.
Čas na prezentaci má každý tým maximálně 5 minut. Po uběhnutí času každý z „poradního sboru“ (žáci i realizátoři) napíše na bílou kartičku číslo sdělení, které ho nejvíce zaujalo. Tato informace je pro daný tým pouze informací, mohou se tím řídit, ale nemusí. O pořadí prezentujících týmů rozhoduje los. Aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse se u žáků rozvíjí sociální a občanské schopnosti.
V závěru aktivity realizátor vyzve všechny týmy, aby si z pěti sdělení vybrali pouze jedno a to bude pro ně v dalším tvůrčím procesu určující. Uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě téma skrývají, jsou u žáků rozvíjeny matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií.
Uzavření
Realizátor vyzve žáky, aby si z navrhnutých pěti sdělení vybrali pouze jedno a tomu byli v dalším tvůrčím procesu zodpovědní. Toto sdělení mají spolu s tématem napsat na nový flip papír.
Poznámky
Nápad, nadšení, myšlenka, emoce, vize jsou to, co filmaře žene k tvorbě. Jakmile se však výše popsané podrobí procesu kritické debaty a napsání na papír, vize nabude konkrétních podob, nápad zreální, nadšení je vystaveno studené sprše, pak se tvůrcům naskytne pohled z odstupu a, byť to nemusí být snadné a příjemné, projekt se posune dál. Jiné cesty není.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Flipchart | 1 |
Fixy | 1 sada |
Bílé mazací tabulky | 8 - 15 |
Fixy na tabulky | 8 - 15 |
Aktivita nemá přílohy.