3.5.1 Klapka den 5

Účastníků 8 - 15
Fyzická náročnost III
Psychická náročnost I
Autoři Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 15 min
Čas na přípravu 20 min
Prostředí venku, když je špatné počasí uvnitř
Rozdělení žáci každý sám za sebe i za skupinu

Cíle

Aktivizovat žáky, předat žákům plán dne. Odstartovat celý den klapkou.

Sdělení

Vím, co mě dnes čeká.

Metody

Aktivizace.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací mezi hráči v průběhu her uvnitř týmu i mezi týmy.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • týmovou prací při skupinových aktivitách.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her.

Forma a popis realizace

Vnější aktivita (v případě špatného počasí lze udělat jako vnitřní aktivitu). Žáci následují realizátora. Jde o to se rozhýbat, aktivizovat, probudit a naladit na celý den. V závěru aktivity je žákům představen plán na celý den.

Uvedení

Příprava

Připravit jeden až dva hudební nástroje - cajón, buben, kytara. Případně použít přehrávač a nějakou písničku, která je chvilku rychlá a chvilku pomalejší. Reálná klapka s nadepsaným DEN 5. Seznam aktivit na den - prezentace nebo vytištěné na papíře.

Realizace

Jeden z realizátorů opět hraje na hudební nástroj - buben, kytara, lze pouštět i hudbu z přehrávače. Druhý realizátor komunikuje se žáky. Vysvětlí žákům pravidla hry „Taneční party matematiků“. Matematici tančí každou částí těla zvlášť. Třepou s ní do rytmu a počítají si. Nejdřív počítají do devíti, při druhém kole do osmi, pak do sedmi až v posledním kole vším třesou jen jednou. Pokud druhý realizátor dělá rytmus živě, mohou ho žáci vnímat a podle rytmu svůj pohyb přizpůsobit.

Při nule si všichni lehnou na zem. Dýchají do hrudníku, do žeber, do břicha. A zase postupně vydechují z hrudníku, žeber, břicha. A to každý opakujte tak 3x. Pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her je u žáků rozvíjena schopnost učit se.

Nakonec zůstávají ležet, dají si ruku na břicho na bránici a tzv. štěkají do ruky, ta by jim měla na břiše poskakovat. Pak zkoušejí štěkat v sedě a nakonec ve stoje, to je nejtěžší. Zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.

V poslední části aktivity realizátor žákům řekne, jaký je plán na celý poslední den a společně dají poslední klapku DEN 5.

Uzavření

Realizátor žákům představí plán na celý den a společně odstartují den KLAPKOU. Žáci i realizátoři odcházejí na ranní hygienu a pak na snídani.

Poznámky

Je dobré při aktivitě příliš nemluvit, ani nehrát žádné hry se složitými pravidly. Ideálně, aby žáci mohli jen následovat realizátora a zároveň vnímali další faktor - rytmus. Pokud je třeba mluvit, tak jen za účelem otevření hlasu a rozhýbání hlasivek.

Pomůcky a materiál

Položka Počet
Cajón, buben, kytara 1
Přehrávač 1
Klapka 1
Prezentace / seznam aktivit 1

Přílohy

Prezentace aktivit: KLAPKA DEN 5, lze použít na začátku každé aktivity - AKCE

klapka_den_5.pptx

Obsahové přílohy

#SouborPopis
014.45.01 Klapka_den_5.pptxKlapka den 5
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
014.45.01 0101_resource.png Klapka - 5. den Jana Prokešová Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-11-27

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0