3.5.1 Klapka den 5
Účastníků | 8 - 15 |
---|---|
Fyzická náročnost | III |
Psychická náročnost | I |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 15 min |
Čas na přípravu | 20 min |
Prostředí | venku, když je špatné počasí uvnitř |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe i za skupinu |
Cíle
Aktivizovat žáky, předat žákům plán dne. Odstartovat celý den klapkou.
Sdělení
Vím, co mě dnes čeká.
Metody
Aktivizace.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi hráči v průběhu her uvnitř týmu i mezi týmy.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- týmovou prací při skupinových aktivitách.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her.
Forma a popis realizace
Vnější aktivita (v případě špatného počasí lze udělat jako vnitřní aktivitu). Žáci následují realizátora. Jde o to se rozhýbat, aktivizovat, probudit a naladit na celý den. V závěru aktivity je žákům představen plán na celý den.
Uvedení
Příprava
Připravit jeden až dva hudební nástroje - cajón, buben, kytara. Případně použít přehrávač a nějakou písničku, která je chvilku rychlá a chvilku pomalejší. Reálná klapka s nadepsaným DEN 5. Seznam aktivit na den - prezentace nebo vytištěné na papíře.
Realizace
Jeden z realizátorů opět hraje na hudební nástroj - buben, kytara, lze pouštět i hudbu z přehrávače. Druhý realizátor komunikuje se žáky. Vysvětlí žákům pravidla hry „Taneční party matematiků“. Matematici tančí každou částí těla zvlášť. Třepou s ní do rytmu a počítají si. Nejdřív počítají do devíti, při druhém kole do osmi, pak do sedmi až v posledním kole vším třesou jen jednou. Pokud druhý realizátor dělá rytmus živě, mohou ho žáci vnímat a podle rytmu svůj pohyb přizpůsobit.
Při nule si všichni lehnou na zem. Dýchají do hrudníku, do žeber, do břicha. A zase postupně vydechují z hrudníku, žeber, břicha. A to každý opakujte tak 3x. Pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her je u žáků rozvíjena schopnost učit se.
Nakonec zůstávají ležet, dají si ruku na břicho na bránici a tzv. štěkají do ruky, ta by jim měla na břiše poskakovat. Pak zkoušejí štěkat v sedě a nakonec ve stoje, to je nejtěžší. Zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.
V poslední části aktivity realizátor žákům řekne, jaký je plán na celý poslední den a společně dají poslední klapku DEN 5.
Uzavření
Realizátor žákům představí plán na celý den a společně odstartují den KLAPKOU. Žáci i realizátoři odcházejí na ranní hygienu a pak na snídani.
Poznámky
Je dobré při aktivitě příliš nemluvit, ani nehrát žádné hry se složitými pravidly. Ideálně, aby žáci mohli jen následovat realizátora a zároveň vnímali další faktor - rytmus. Pokud je třeba mluvit, tak jen za účelem otevření hlasu a rozhýbání hlasivek.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Cajón, buben, kytara | 1 |
Přehrávač | 1 |
Klapka | 1 |
Prezentace / seznam aktivit | 1 |
Přílohy
Prezentace aktivit: KLAPKA DEN 5, lze použít na začátku každé aktivity - AKCE
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.45.01 | Klapka_den_5.pptx | Klapka den 5 |
# | Soubor | Popis |
---|