5.3.4 Loučí se Virus
Účastníků | 8-15 + všichni realizátoři |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | I |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 45 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe |
Cíle
Žáci společně i každý sám reflektují průběh celého workshopu.
Sdělení
Naučil jsem se točit a pracovat s videem. Vím, na jakých základních principech funguje viralita videí. Pokud chci něco vyjádřit, musí to mít myšlenku. Používáním principů virálních videí při popularizaci vědy, celkovému společenskému povědomí o vědeckých tématech výrazně pomůže.
Metody
Aktivizace, Reflexe.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi žáky.
- rozborem průběhu předcházejících dní, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- reflektováním a připomenutím si získaných dovedností za celý týden.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- reflexí své a týmové práce.
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi.
Forma a popis realizace
Žáci i realizátoři si sednou společně do kruhu a reflektují průběh celého workshopu. Diskusi ze začátku vede realizátor pomocí otázek.
Uvedení
Příprava
Aktivita navazuje na předešlou aktivitu Mé finální dílo. Pokud je prostor, udělá se kruh ze židlí. Jinak si žáci i realizátoři mohou sednout na zem na podložky.
Realizace
Realizátor vyzve všechny, aby si sedli do kruhu a vzali si notýsky a něco na psaní. Má vedle sebe maskota VIRUS a klapku - to, co celý týden žáky provázelo na programu. Realizátor se snaží shrnout celý týden a prosí všechny, aby se pokusili svůj současný pocit vyjádřit jedním slovem, heslem. Aktivním zapojením žáků do reflexe je rozvíjena komunikace v mateřském jazyce. Navazuje a pokládá všem - žákům i realizátorům, tři otázky (doplňuje je případně podotázkou, aby všem bylo jasné, na co se ptá).
První otázka: Co pro mě je úplný „Aha moment“ celého týdne? Co jsem nevěděl a najednou mi došlo?
Druhá otázka: Co pro mě bylo nejtěžší? S čím jsem se musel prát?
Třetí otázka: Jak chci využít to, co jsem se zde naučil? Budu nějak pokračovat?
Realizátor dá chvilku na přemýšlení a pak se všichni v kruhu snaží na otázky odpovědět. Reflektováním a připomenutím si získaných dovedností za celý týden je rozvíjena schopnost učit se. Do odpovědí se zapojují i realizátoři. Během odpovědí se snaží hlavní realizátor rozjet diskusi, aby jednak připomněl, kde jsme se třeba dané oblasti, o které se právě žáci baví, věnovali, případně koriguje, pokud cítí, že nějaké části programu nebyly pochopeny. Celou diskusi se snaží moderovat, aby se nerozmělnila. Reflektováním své a týmové práce jsou rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.
Nakonec všem hlavní realizátor poděkuje, dává poslední klapku: STOP VIRUS, kruh rozpouští a loučení dává volný průběh.
Uzavření
Realizátoři od žáků vybírají zapůjčené flash disky. Pokud si ještě někdo nepřetáhl svůj nasbíraný materiál na osobní disk, tak má možnost. Realizátoři se snaží, aby si ze žáků nikdo nic nezapomněl a nepomíchala se technika.
Poznámky
Každý ze žáků by si měl materiálně odnést úvodní dárek - vak, notýsek, propiska, dále tričko, které vyhrál během hry Skleník, hlavolam (nebo jinou cenu), který vyhrál během Expoziční hry a certifikát.
Pokud je větší rozpočet, je velmi praktické, aby žákům zůstaly i flashdisky.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Židle nebo podložky na sezení | každý jednu |
VIRUS maskot | |
Klapka |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.