Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů
- Obsah
- Metodika
Metody
Frontální výklad, diskuse.
Forma a popis realizace
Přednáška odborníka na etologii uvádějící do problematiky chování živočichů s následnou diskusí.
Obsah
Po předchozí laboratorní práci se žáci přesouvají do učebny či sálu, kde je zajištěn prostor k sezení a interaktivní tabule/plátno k promítání prezentace. Přednášku vede fundovaný specialista z oboru, který je v místnosti připraven již před příchodem žáků. Již před vstupem do místnosti jsou žáci na toto upozorněni stálými uvádějícími programu:
„Následujícím bodem programu je přednáška našeho odborného hosta XY. Jejím předmětem bude etologie – co to vlastně je, se záhy dozvíte. Doporučuji, abyste během přednášky dávali bedlivý pozor, informace z ní totiž ještě dnes využijete v odpolední, venkovní části programu. Uvnitř se usaďte tak, abyste viděli na plátno. Zároveň vás prosím, abyste se uctivě chovali k našemu hostovi; je to opravdový vědec zvyklý na akademické prostředí, čili něco, na co ještě nejste zvyklí, ale co valnou většinu z vás čeká při budoucím studiu na vysoké škole. Berte to jako jedinečnou příležitost si vyzkoušet, jak taková výuka na univerzitách vypadá, protože skutečně probíhá formou takových přednášek. Také využijte šance se dozvědět něco, co vám ani googlení neumožní – vědec z oboru totiž bude odpovídat na základě ověřených vědeckých faktů a vlastních zkušeností, takže za vás vytřídí nepravdivé informace, což za vás internet obvykle neudělá. A teď už pojďme.“
Po vstupu dovnitř se žáci nechají usadit na připravená místa a předá se slovo hostujícímu odborníkovi. Ten během přednášky obeznámí žáky se základními poznatky etologie, tedy vědy studující chování živočichů. Dozvědí se o základních způsobech dělení chování živočichů na vrozené a získané, dále o nejjednodušších projevech – reflexu, kinezi a taxii. Proberou se základní vrozené koordinace chování a rovněž kategorie vrozeného chování se svými charakteristikami, konkrétně chování podmíněné látkovou výměnou, obranné, reprodukční, komfortní, sociální a s ním spojená komunikace. V rámci obeznámení se se získaným chováním živočichů se proberou typy učení – habituace, vtištění, podmiňování, vhled, motorická facilitace, imitace a tradice.
V závěru je žákům dán prostor na jejich dotazy, které odborník může fundovaně a objektivně zodpovědět; organizaci dotazové části má specialista ve své režii podle svých zvyklostí, sám také rozhoduje, do jaké hloubky případné dotazy probere.
Na úplný konec realizátoři celého programu poděkují odborníkovi za jeho ochotu a vstřícnost při účasti na přednášce.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
1 | 1 | Počítač/notebook k propojení s projektorem |
2 | 1 | Projektor |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
003.13.02 | Etologie prezentace.pdf | prezentace etologie - tisk |
003.13.01 | Etologie prezentace.pptx | prezentace etologie |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
003.13.01 | 01 | ![]() |
zebra | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 02 | ![]() |
sovice | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 03 | ![]() |
platýs | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 04 | ![]() |
pelikán | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 05 | ![]() |
želva | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 06 | ![]() |
tygr | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 07 | ![]() |
lvi | Jan Hrdlička | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 08 | ![]() |
lupenitka | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 09 | ![]() |
pakobylka | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 10 | ![]() |
pralesnička | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 11 | ![]() |
jepice | Richard Bartz | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 12 | ![]() |
I.P. Pavlov | Neznámý | https://en.wikipedia.org | Public domain | 2020-11-24 |
003.13.01 | 13 | ![]() |
Konrad Lorenz a Nikolaas Tinbergen | Max Planck Gesellschaft | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 14 | ![]() |
plejtvák obrovský | Kurzon | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-24 |
003.13.01 | 15 | ![]() |
rosnička | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
003.13.01 | 16 | ![]() |
Korovec | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
003.13.01 | 17 | ![]() |
páření | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
003.13.01 | 18 | ![]() |
péče o srst | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
003.13.01 | 19 | ![]() |
sloni učení | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
003.13.01 | 20 | ![]() |
kachny učení | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
003.13.01 | 21 | ![]() |
šimpanz | Vojtěch Marek | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |