Jsi Premier střih
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | III |
Autor/ři | Tomáš Kratochvíl |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 120 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | žáci po dvojicích |
Cíle
Žák bude ovládat ty nejdůležitější funkce programu Adobe Premiere. Bude schopen nahrát materiál, pracovat s obrazem i zvukem a vyexportovat výsledné dílo.
Sdělení
Střih se skládá z technických dovedností i kreativity. Nejvíce ovšem záleží na natočeném materiálu, se kterým se ve střižně pracuje.
Metody
Tvoření, zážitková pedagogika
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s programem Adobe Premiere.
- Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
- prací s programem Adobe Premiere.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s filmovým specialistou.
- prací s dříve natočeným materiálem.
- objevováním možností audiovizuální montáže.
Forma a popis realizace
Filmový specialista provádí výklad o digitálním střihu, na plátně za ním se promítá to, co se odehrává na obrazovce jeho počítače. Žáci ve dvoučlenných nebo tříčlenných skupinách sledují výklad a pak se snaží totéž zopakovat se svým materiálem na vlastním počítači.
Obsah
Posaďte se prosím ve dvojicích nebo trojicích k počítačům. Já vám teď vysvětlím, jakým způsobem budeme s natočeným materiálem pracovat. Záběry, které jste si dnes natočili, máte stažené na svých flash discích. Nakopírujte si je přímo do počítače. Obecně je dobré používat vnitřní hard disk počítače. Externí disky jsou ne příliš spolehlivé a pomalé. Vytvořte si složku, tu si pojmenujte a dejte si k ní datum. Do té složky si vytvořte podsložky. Jednu pro video a druhou pro zvuk. Je praktické si opět u těchto složek napsat datum. Jsou to návyky, které oceníte, pokud bude točit někdy více dní nebo se k materiálu budete později vracet.
Otevřete si Adobe Premiere. Klikněte na tlačítko „New Project“. Nastavte si cestu do složky, kde máte uložená videa a zvuky, a pojmenujte projekt. Nemusíme nijak nastavovat parametry videa. Adobe si projekt podle vkládaného videa sám upraví. Teď se nám spustilo základní prostředí a objevilo se několik odrážek - color, effect, audio, pro nás je zatím důležité to editing. Najeďte do levého dolního rohu a přes pravé tlačítko na myši si můžete importovat videa a zvuky. Máte tam i náhledy a můžete si vybrat video, které chcete importovat. Nedoporučuju importovat hned všechno. Vezměte si jeden záběr a ten si importujte. Můžete ho rovnou přetáhnout doprava na timeline, avšak lepší je na něj dvakrát levým tlačítkem kliknout, a tím se vám objeví v editačním okně (po celou dobu názorně demonstruje na projekci). Když video v editačním okně pustím, tak pomocí kláves „I“ a „O“ můžete oříznout jenom tu část, kterou chcete použít ve svém videu. Na začátku máme hodně balastu a dejme tomu, že se mi to líbí až od tohoto místa, takže na něj kliknu, vymáčknu „I“, a potom dám play. Nechám video přehrávat do místa, kde chci, aby skončilo. V tom místě video stopnu a zmáčknu „O“. Pak stačí podržet levé tlačítko myši a přetáhnout video na timeline. (Pouští video.) Máme to tam a stejný postup můžete opakovat u každého videa. Tak já si třeba ještě zkusím importovat jiný soubor. Opět dám import, dvakrát na něj kliknu a pomocí kláves „I“ a „O“ si zase označím tu část, kterou chci dát na timeline. Zkuste si to sami udělat.
Jenže já jsem v ruce držel zooma - nahrávač zvuku - a zvuk, který jsem na něm nahrál, je lepší než ten, který zachytila kamera. Abych jej připojil k projektu, kliknu znovu na import a nahraju zvuk ze zoomu. Většinou bývá ve formátu waw. My to teď máme jednodušší, protože jsme nahráli jen jeden zvuk. Takže jej importuju a vložím do timeline do další zvukové stopy. Tady máme pod sebou různé zvukové stopy, a tady jsou stopy obrazu. Když to ale teď pustím (pouští nahrávku), tak vidíte, že je to nějak dlouhé a posunuté vůči obrazu. Proto musím udělat synchronizaci. Udělám ji tím způsobem, že to celé označím, ťuknu na to pravým tlačítkem, díky kterému se mi objeví možnost „synchronize“. Když jej zmáčknu, otevře se mi editor synchronizace, ve kterém si vyberu možnost synchronizace přes audio, tedy přes zvukovou stopu. Ale slyšíte, že se mi to sice spojilo, ale nyní zvuk z kamery i ze zoomu zní dohromady. Působí to dost divně, že? Aby to znělo dobře, musím ještě vypnout původní zvuk z kamery tak, že celou zvukovou stopu na kraji vypnu pomocí ikonky „mute“. Teď potřebuju video oříznout, abych měl stopy obrazu i zvuku stejně dlouhé. Můžu si označit delší stopu - tedy zvuk, chytnu si ho za přečuhující kraj a vyrovnám jej se stopou obrazu. Druhou možností je, že si v rychlé nabídce střihu na levém okraji timeline vyberu žiletku a v místě, kde zvuk přebývá, jej prostě odstřihnu. A pak už na něj zase šipkou kliknu a klávesou „delete“ jej smažu. Nástroj žiletky má klávesovou zkratku „C“ jako anglické „cut“. Když pak zmáčknete „V“, tak se vám vrátí základní šipka pro manipulaci s videem. Je dobré tyto zkratky znát a používat, protože vám významně urychlí práci. Ještě další dobrá vlastnost je ta, že když si označím prázdnou část stopy před videem, kterou smažu, tak se mi celý synchronizovaný projekt automaticky posune, nemusím si jej složitě celý označit a mechanicky přesunovat.
Teď už mám hotovo - první video i audio stopu jsem importoval, synchronizoval, ořezal a zarovnal na timeline, můžu proto přidat další záběr. Ve videu mluvíme o nekalých živlech, proto si vyberu další záběr, který k předešlé scéně tematicky i obrazově pasuje. V tomto záběru máme člověka, který ty nekalé živly buď sleduje, nebo sám vypadá jako nekalý živel. Zase video importuju, levým dvojklikem otevřu v editačním okně, přehraju a pomocí kláves „I“ a „O“ vyberu ze záběru to podstatné, co se mi líbí. Když pustím oba záběry za sebou, začínají se mi spájet. Nový záběr můžu označit a přesunovat mezi stopami. Můžu jej dát třeba do druhé stopy nad část původního videa, čímž vytvořím prostřih. Ten prostřih se mi ještě nezdá, takže si můžu timeline na spodní liště roztáhnout. Stopy vidím ve větším detailu a s videem se mi lépe manipuluje. Když prostřih druhého záběru přesunu k momentu, kdy na videu mluvím o nekalých živlech, vidíte, že mi záběr začíná střihově dobře fungovat. Člověk na videu vypadá jako nějaký detektiv. A jdeme dále. Zkusím si v souborech najít nekalé živly, které jsem si natočil. Třeba tady si vyberu záběr z velkého nadhledu, ohraničím jako předtím pasáž, kterou chci použít a vložím za video do timeline. Pokud vám překáží, že se vám kryjí záběry a zvuk v jedné stopě, můžete je mezi stopami libovolně přesouvat. Pokud záběr přesunete dostatečně blízko k předešlému, editor videa automaticky k sobě přilepí, aby se vytvořil plynulý střih.
Pokud chci ale skutečně akcentovat ty nekalý živly, doplním ještě tento záběr. Tady totiž vidím, jak postávají, na něčem se domlouvají, a najednou vychází. Takže zase „I“ na začátek záběru a „O“ na konec a šup na timeline. Pokud nechci importovat zvuk, který je otravný, tak stačí kliknout na možnost „drag video only“ s ikonkou filmového pásu. A nakonec by to chtělo nějaký detail, jak tam někdo dělá dost podivné věci. Třeba v tomto záběru někdo, koho neznáme, strčí hlavu pod něco, nevíme, co. Přidává to záběru na tajuplnosti. Přidám ještě jeden podobný záběr a máme to.
Samozřejmě si k videu můžete připojit hudbu nebo různé zvuky, které standardní cestou naimportuji. Je ale dobré si je předtím přesunout do složky k ostatním záběrům. Další zvuk se mi sem teď ale nevejde, takže musím přidat novou zvukovou stopu. Zmáčknu si v horním liště výběr „sequence“, kliknu na „add track“ a přidávám buď audio, nebo video stopu. Stačí mi jedna nová audio stopa, do které importuji hudbu. Hudba je ale hlasitá a příliš překrývá komentář. Proto na pravém kraji zvukovou stopu roztáhnu a na záznamu hudby se mi zobrazí hlasitost. Kliknu na nástroj ovládání hlasitosti a trochu si ten zvuk stáhnu a hudbu si ještě oříznu. Ale teď mi vadí, že se to na konci celé najednou vypne. Potřeboval bych spíše, aby video šlo do útlumu. To se na konci dělá pomocí „fade out“, respektive na začátku pomocí „fade in“. Stačí si na konec videa dvakrát kliknout, zmáčknout ikonku „fade out“ a video postupně vyhasíná do tmy. Stejný postup opakuji u zvuku. Podobně můžu zmáčknout „fade in na začátku“, aby se mi video postupně projasňovalo.
Je dobré si udržovat i na timeline pořádek. Proto audio stopy, které nepotřebuji, postupně smažu. Pozor ale na to, že když označíte tuhle audio stopu kamery, automaticky vám to smaže i video. Stopy obrazu i zvuku z kamery zatím totiž máte spojené, a abyste smazali jen jednu z nich, musíte je odpojit. Kliknete proto na ně, zmáčknete „unlink“ a můžete s každou stopou nakládat samostatně. Tolik k úvodu a můžete začít pracovat na svých projektech. Klidně se ptejte, pokud máte nějaký dotaz. Já vás budu postupně obcházet. Nezapomeňte si svojí práci postupně ukládat.
30 minut před koncem
Už pomalu dokončujte video.
20 minut před koncem
Já vás teď obejdu a nahraju vám soubory, které dáte za video a před video. Před video dáte fotku ViruScience a za video krátkou sekvenci. Nahraje žákům obrázek Pred video.png a Za video.mp4.
10 minut před koncem
Měli byste mít video hotové. Můžete začít exportovat. Na horní liště vlevo si vyberete „file“, nastavíte „export“, ťuknete na „media“ a objeví se vám možnosti exportu. Vyberete si klasicky v průzkumníku Windows cestu, kam chcete exportovat. A pak si můžete nastavit kvalitu videa. Buď si necháte high bitrate, abyste to exportovali v maximálním rozlišení, ve kterém jste to natočili, nebo tady mám celou nabídku různých formátů, ve kterých to můžete exportovat. Je velmi důležité, abyste jakýkoliv formát vybrali ve variantě s koncovkou „p“, pozor, aby tam nebyly „i“. A pak, aby to mělo stejný počet snímkování. Takže jestliže jste video natáčeli ve formátu 25 snímků za sekundu, tak je dobré v nastavení také nechat 25 snímků za sekundu. Kdybychom to exportovali v padesáti, bylo by video úplně zbytečně příliš veliké. A až to všechno nastavíte, kliknete na export a program začne video exportovat.
A nakonec se můžeme na video podívat.
Metodika uvedení
Příprava
Je třeba mít k dispozici tolik počítačů s programem Adobe Premiere, aby skupinky žáků byly maximálně tříčlenné. Počítače a programy se musí předem vyzkoušet. Musí být dostatek místa na disku (alespoň 500 MB). Měl by fungovat přístup k internetu. Filmový specialista si pro výklad předem připraví několik záběrů, z nichž jeden bude zároveň natočen jako zvuková stopa na jiné zařízení. Tento záběr se zvukovou stopou bokem bude použit pro ukázku synchronizace.
Realizace
Filmový specialista nejdříve ukáže, jakým způsobem je efektivní uložit, roztřídit a pojmenovat natočený audiovizuální materiál. Poté otevře program Adobe Premiere. Ukáže, co vše je třeba nastavit před založením nového projektu. Poté projekt otevře a naimportuje do něj vlastní materiál, který pořídil jako názornou pomůcku. Vytvoří novou sekvenci. Materiál, který je třeba synchronizovat, umístí dovnitř sekvence v plné délce a předvede manuální i automatický způsob synchronizace audio a video stopy. Poté naučí žáky pracovat s levým zobrazovacím oknem, ohraničovat vybrané kousky záběrů a přetahovat je do sekvence. Ukazuje užitečné klávesové zkratky pro ovládání střihu a manipulace s kousky záběrů po časové ose. Představí základní efekty, jako jsou fade-in a fade-out, crop, transform atd., ukáže jak pracovat s grafikou, s úrovní hlasitosti, zvukovými fade-in a fade-out. Žáci mají po každém kroku čas vyzkoušet si danou věc sami. Okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s filmovým specialistou si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Filmový specialista pokračuje teprve, až všichni daný krok zvládnou. Na konci výkladu se žáci pustí do práce na vlastním materiálu. Filmový specialista je k dispozici s radou a pomocí.
Úvodní výklad o správném utřídění materiálu má svůj důvod. Žákům prospěje, když si hned ze startu vytvoří zvyk pojmenovávat si soubory s materiálem celým datem včetně letopočtu, třídit jej na obraz a zvuk, případně podle toho na jaké zařízení byl záznam pořízen. Později, až budou pracovat na větších projektech, jim to usnadní práci. Po otevření Adobe Premiere se nás program zeptá na otázku, kam má umisťovat metadata projektu? Je nutné, aby o tom měl střihač přehled. Zaprvé, aby nepracoval na disku, který má omezenou kapacitu nebo výkon. Zadruhé, až projekt ukončí, aby věděl kde má metadata smazat a nezničil si aktuální práci. Importování materiálu do programu v sobě obnáší další třídění a pojmenovávání složek pro audia a videa. Zpřehledňuje to pracovní prostor. Následuje samotný výklad o základních funkcích programu. Návody k užití jsou k dispozici v přiložených odkazech. Porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s programem Adobe Premiere si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce.
V druhé části aktivity žáci pracují sami a filmový specialista je obchází a snaží se jim pomáhat. Prací s programem Adobe Premiere si žáci prohlubují kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi. Někteří žáci mají tendenci zaseknout se na začátku: projíždějí pořád dokola materiál a vybírají vše, co se jim z nějakého důvodu líbí. Je třeba je povzbuzovat k jinému postupu: Vybrat si jen to, co se jim líbí ze všeho nejvíc; základ, který jim napoví vyznění celého videa. Vytvořit kostru, kterou pak obalí masem, spíš než aby začali budovat tělo svého díla po jednotlivých článcích prstu. Prací s dříve natočeným materiálem a objevováním možností audiovizuální montáže si žáci rozvíjejí kompetenci schopnost učit se. Žáci se rozdělí na minimalisty a perfekcionisty. Každý druh vyžaduje jiný přístup. Minimalistům musí filmový specialita nabízet nápady jak dílo, které už považují za dokončené, pozvednout na vyšší úroveň. Perfekcionistům je třeba připomínat časový limit a dávat jim úkoly typu: za dvacet minut si přijdu prohlédnout novou verzi.
30 minut před koncem filmový specialista upozorní na blížící se časový limit. 20 minut před koncem nahraje žákům fotku před video a krátkou sekvenci za video, kterou žáci do svých prací vloží. 10 minut před koncem všem žákům oznámí, že by měli začít video exportovat.
Uzavření
Je třeba žákům vysvětlit, jak se exportují videa a v jakém formátu mají videa být. Od všech si potom výsledná díla nahrát. Projekce videí se potom bude odehrávat při aktivitě Mé druhé dílo
Poznámky
V této části programu filmový specialista seznamuje žáky se základními funkcemi střihového programu. Žák by si s těmito funkcemi měl vystačit. Jde o to, aby bez zbytečných efektů byl schopen video sestříhat do zajímavé podoby. Je potřeba žáky vést k tomu, aby už samotné záběry vypadaly dobře. Co se při natáčení podcení, v postprodukci se těžko dohání.
Skupina bude mít určitě různorodé stupně znalostí. Nováčkům je třeba základy střihu dobře vysvětlit. Naopak znalé žáky, je potřeba nebrzdit. Pokud funkce už znají, mohou pracovat samostatně a nebo je může filmový specialista využít při pomáhání slabším jedincům. Jen je třeba hlídat, aby za ně úkony při střihu videa nedělali.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Počítač se střihačským programem | nejméně pro třetinu žáků | |
Sluchátka | pro každého žáka | |
Sluchátková rozbočka | ke každému počítači |