Návštěva science show
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 45 minut |
Čas na přípravu | 0 minut |
Prostředí | Divadlo vědy VIDA! |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Nastavení mysli na práci s příběhem.
Sdělení
Při zpracování vědeckého tématu je důležitý příběh.
Metody
Pozorování, reflexe
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- sledováním science show a pochopením tématu.
- diskuzí při následné reflexi.
Forma a popis realizace
Realizátor si seřadí skupinku žáků před prostorem, kde probíhá science show a dá jim instrukce, čeho si mají všímat.
Žáci zhlédnou science show. Realizátor je potom odvede do jiné místnosti, kde proběhne diskuze.
Obsah
Před show
Realizátor si seřadí skupinku žáků před prostorem, kde probíhá science show.
Za chvíli uvidíte vědecké představení, kterému se říká science show. Jedná se o zpracované přírodovědné téma, které je vysvětlováno za pomoci příběhu, pokusů a metafor. Vaším úkolem bude takových věcí si všímat. Rozdám vám papíry a na ně si prosím napište, co budete během show sledovat.
- Jaké je sdělení show. Může jich být i víc.
- Jaké metafory byly použity při vysvětlení přírodovědných jevů a zákonů.
Odkaz na science show, kterou žáci zhlédli: Kolo
Po show
Realizátor je potom odvede do jiné místnosti, kde proběhne diskuze.
Jak se vám show líbila? Co vás na ní zaujalo?
Jakých sdělení jste si všimli?
Jaké metafory pro vysvětlení zákonů byly na show použity?
Co myslíte, jakým způsobem se postupovalo při tvorbě této show?
Nejprve bylo potřeba si stanovit téma. Potom proběhla jeho rešerše a hledání pokusů, potom testování pokusů. Následně se stanovilo sdělení celé show. A pak se podle toho začal vystavovat příběh a jako poslední složka byl vytvořen scénář.
Metodika uvedení
Příprava
Tento vyžaduje pouze dopravu na místo konání science show. Pokud program probíhá přímo v science centru, není třeba zařizovat žádnou dopravu.
Realizace
- Realizátor dovede účastníky do prostor, kde bude probíhat science show. Zde řekne, co to science show je (představení s pokusy, které vysvětluje některé přírodní jevy) a rozdá jim papíry. Během show se žáci zamýšlí nad tím, co je sdělením show a jaké metafory při vysvětlování přírodních jevů jsou používány.
- Následuje asi třicetiminutová science show. Žáci si během ní zapisují své postřehy.
- Po show se setkají a společně se k ní vrátí v diskuzi. Formulací vlastních myšlenek na základě pochopení obsahu science show si rozvíjí kompetenci komunikace v mateřském jazyce. Show prvně zhodnotí celkově. Co je zaujalo, jak se jim show líbila. Je potřeba jednoduššími otázkami převést žáky z pasivního vnímání do aktivní komunikace. Po té následují otázky na sdělení show a metafory.
- Sdělení je velmi individuální věc a záleží také na druhu science show. Proto není vhodné žáky opravovat. Každý má v podstatě pravdu. Mělo by být hlavně formulováno jednou větou, nebo souvětím. U show Kolo, které byla v realizaci použita, může být hlavním sdělením setrvačnost. Tedy například: „Díky setrvačnosti můžeme na kole jezdit a nespadneme.“ Ale může být i zde nalezená jiná forma sdělení. Například: „Kdo si umí hrát, hodně se toho naučí.“
- Metafory se často používají pro vysvětlení abstraktních pojmů za pomocí něčeho, co je nám dobře známo. Například: „Knížka jako peloton závodníků a papír jako jeden závodník.“ „Hubený Španěl a Rozložitý Ital - kola s různou setrvačností“
- Další otázky míří na tvorbu show. Jakým postupem se taková show vytváří. Lektor se snaží žáky navést k tomu, aby sami došli k tom, že nejdříve je potřeba si stanovit téma, potom se s ním seznámit, potom udělat rešerši pokusů, pak si stanovit sdělení a nakonec teprve vytvořit scénář. Podobným způsobem budou pracovat v aktivitách věnovaným tvorbě závěrečného videa.
Uzavření
Závěrečným shrnutím toho, jakým postupem se science show vytváří, aktivita končí.
Poznámky
Tento blok není pro realizaci VIRUScience stěžejní. Pokud program neprobíhá v science centru, je možné tento blok vynechat.
Odkazy
Science show Kolo: Kolo
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Sešit, nebo papír | pro každého |
Propiska | pro každého |
Pro každého žáka papír, podložku a psací potřebu.