13.2 Motivace, evaluace, zasazení příběhu
Metody
imaginace, soutěž (motivační předehra), tvoření, aktivizace, společná demonstrace pokusů, simulace postupu (evaluační závěr)
Forma a popis realizace
Motivační část se odehrává ještě před realizací samotného programu a to přímo ve třídě, kam děti docházejí každý den do školy. Nejprve se řeší návštěva jen o přestávkách (objevují se zvací plakáty), v týdnu před realizací se zapojí i vyučující třídy, kdy s dětmi společně čte zvací dopisy v třídnické hodině či hodině českého jazyka.
Evaluační část probíhá také přímo ve třídě, a to s odstupem po samotné realizaci. Realizátoři v rolích, ve kterých si je děti pamatují, navštíví třídu v hodinách prvouky/přírodovědy a program probíhá nejdříve společnou rekapitulací s frontálním výkladem (15 min), a pak týmovou prací na jednotlivých úkolech (formou stanovišť).
Obsah
Před programem, motivační část: Ve vaší třídě se objevují záhadné plakáty s nápisy „Institut hledá nové odvážné adepty“ atd. (v obsahové příloze). Každý týden se objeví nový další plakát s upřesněním data výběrového řízení, s informací kde a kdy se máte hlásit. Po zveřejnění tří plakátů vám přijdou do školy dva dopisy, které si spolu s vyučujícím společně přečtete. Jeden je oficiální, zvací dopis do tajemného Institutu FYCHEBI od ředitele/ředitelky Institutu, ve kterém jsou informace kdy a kde máte být, a že vám přeje mnoho štěstí u zkoušky. Druhý je od studenta FYCHEBI Willa, který jim radí, že se nemají bát a jít to do Institutu zkusit, protože je třeba odvážných a zvídavých nových spolužáků. V uvedený termín ráno místo do školy vyrážíte s batůžky do Institutu!
Po programu, na evaluační hodině: Do vaší třídy dorazila dvojice ředitele/ředitelky Institutu a váš starší spolužák Will:
Milí adepti! Rádi vás znovu vidíme, děkujeme za pozvání do vaší třídy. Nejsme tu ale jen na zdvořilostní návštěvě, v Institutu se nám ztratila data z posledního výzkumu a my moc doufáme, že nám jako naši mladší kolegové pomůžete s jejich získáním. Než se na to vrhneme, pojďme se podívat, co jste u nás všechno minule zkoušeli, třeba nám to pomůže s dalším bádáním.
Na tabuli/plátno je promítán výběr z fotografií pořízených z dvoudenního programu v Institutu FYCHEBI, chronologicky tak, jak šly aktivity v rámci programu za sebou.
Nyní už jsme si trochu osvěžili, jak vypadal váš první výcvik, nyní jdeme na získávaní dat. Jak to bude probíhat? Vytvoříme tady ve třídě 3 stanoviště, na každém vždy budou dva týmy. V průběhu se všichni vystřídají na všech stanovištích. Tak co tu máme?
- Laboratorní výzkum: Zde máme obrázky nejrůznějších pomůcek na chemické experimenty. Úkolem je z nich sestavit aparaturu na filtraci (k čemu je dobrá)? Obrázky nalepit na arch papíru a popsat co se k čemu používá a v jakém pořadí.
- Stroje: Máme tu fotografie, názvy a popisy různých strojů z našeho institutu. Pomíchaly se nám ale dohromady! Cílem je správně pospojovat je do trojic. Nakonec označte za svůj tým, které zařízení vás nejvíce bavilo (a proč), a který stroj naopak bylo těžké pochopit.
- Roboti: A zde jsou vaše návrhy nových robotů, nákresy se nám naštěstí dochovaly. Nemáme ale zaznamenáno, k čemu mají sloužit. Úkolem je popsat, jak váš robot může konkrétně pomoci lidem. Máme tady barevné papíry a fixky, dejte dohromady krátký příběh, který názorně ukáže, jak váš robot může vykonat něco dobrého.
Potom, co se všechny vaše týmy postupně vystřídaly na všech stanovištích, pojďme na poslední úkol: společně sestavit elektrický obvod s pojmenováním součástek a procesů. Co na to potřebujeme? Ano, máme tu kabely, zdroj, spotřebič a spínač. Jaké máme zdroje? Z čeho se skládá článek? Jak musíme zapojit diodku, aby svítila?
Skvěle, je vidět, že jste už ostřílení adepti. Děkujeme za data, která jsme tímto získali! (Poukazování na právě sestavené návody na aparatury, přehled strojů a jejich fungování, příběhy robotů).
Za tak dobré výsledky si zasloužíte povýšení. Ode dneška patříte mezi adepty Institutu II. řádu a tady pro vás máme odměny! Děkujeme a gratulujeme vám. Po týmech jste jmenováni a přicházíte si pro odznaky adeptů II. řádu, na kterých jsou obrázky vašich vlastních návrhů robotů.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
plakáty s návrhem robota | dle počtu týmů | vlastní návrhy dětí z Argumentační aktivity |
barevné fixky | alespoň 4 sady | pro psaní příběhů a použití robotů, pro popisování aparatury |
barevné papíry A3 | 12 | pro psaní příběhů a použití robotů |
obrázky laboratorních pomůcek a surovin | dle počtu týmů | pro sestavení aparatury |
papíry A3 | 12 | pro sestavení aparatury |
lepidlo | 3 | pro sestavení aparatury |
sada na sestavení el. obvodu | alespoň 1 | 3 kádinky, 50 g soli, lžička, vodiče s krokodýlkem (10 ks), spínač, dioda, měděné a zinkové plíšky (po 3 ks), baterie, držák na baterii |
odměny, např. odznaky pro děti | dle počtu dětí | personalizovaný odznak, na výrobu je potřeba zařízení („plackovačka“), tisk grafických podkladů na fotopapír, komponenty na odznaky (kovový horní a dolní díl a krycí slída - vše po 1 ks na 1 výsledný odznak). Nebo lze výrobu odznaku outsourcovat jako službu externí firmě. |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
001.13.05 | dopis od ředitelky.docx | dopis od ředitelky |
001.13.06 | dopis od ředitelky.pdf | dopis od ředitelky |
001.13.01 | evaluace spojovačka.docx | evaluace spojovačka |
001.13.02 | evaluace spojovačka.pdf | evaluace spojovačka |
001.13.07 | plakáty.docx | plakáty |
001.13.08 | plakáty.pdf | plakáty |
001.13.03 | texty bez grafiky pro plakáty.docx | texty bez grafiky pro plakáty |
001.13.04 | texty bez grafiky pro plakáty.pdf | texty bez grafiky pro plakáty |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
001.13.01 | 01 | ![]() |
šlapací elektrárna | VIDA! | https://vida.cz | CC BY-SA | 2020-11-25 |
001.13.01 | 02 | ![]() |
ruční baterie | VIDA! | https://vida.cz | CC BY-SA | 2020-11-25 |
001.13.01 | 03 | ![]() |
termokamera | VIDA! | https://vida.cz | CC BY-SA | 2020-11-25 |
001.13.01 | 04 | ![]() |
zvukový paraboloid | VIDA! | https://vida.cz | CC BY-SA | 2020-11-25 |
001.13.01 | 05 | ![]() |
poznáš tvar | VIDA! | https://vida.cz | CC BY-SA | 2020-11-25 |
001.13.01 | 06 | ![]() |
chladící stroj | VIDA! | https://vida.cz | CC BY-SA | 2020-11-25 |
001.13.01 | 07 | ![]() |
Archimédův šroub | VIDA! | https://vida.cz | CC BY-SA | 2020-11-25 |
001.13.09 | 01 | ![]() |
základní motiv FyCheBi | kolektiv autorů | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-25 |