Expoziční hra
- Obsah
- Metodika
Metody
Aktivita používá metodu aktivizující didaktické hry v kombinaci s metodami dovednostně-praktickými (orientace v prostoru, praktická stanoviště s pokusy) s využitím logického myšlení a schopností propojovat informace napříč jednotlivými aktivitami. Dále také týmová soutěž, simulace (vesmírné prostředí).
Forma a popis realizace
Hra v expozici VIDA! Science centra, hledání odpovědí na otázky na základě interakce s vybranými exponáty. Cílem aktivity je seznámení žáků s prostředím na planetě Mars, fyzikálními jevy vyskytujícími se na Zemi i ve vesmíru a fyziologií lidského těla. Součástí hry jsou stanoviště, kde si žáci prakticky vyzkouší některé pokusy a pokusí se porozumět jejich principu a tyto poznatky aplikovat.
Obsah
Účastníci se sešli ve společné místnosti, kde jim byla vysvětlena pravidla hry, předány materiály a tablety.
Úvod, vysvětlení pravidel
„Jste na Marsu. Vaším prvním úkolem bude seznámit se s terénem a podmínkami panujícími na Marsu. Od řídícího střediska jste dostali pokyn prozkoumat dvacet pět míst, ke kterým se vážou otázky, které je třeba zodpovědět, a vyzkoušet si své dovednosti na šesti praktických stanovištích.
Za každou zodpovězenou otázku, dostanete ohodnocení deset bodů. skrz každé splněné praktické stanoviště padesát bodů.
Navíc skrz každou správnou odpověď získáte indicii. Tyto indicie si pečlivě zapisujte, budete je potřebovat k odvození závěrečných hesel, týkající se podmínek na planetě Mars.
Tým, který odhalí všechna závěrečná hesla, dostane navíc sto bodů.
Členové týmu s nejvíce body získají výhodu v závěrečné simulační hře.
Odpovědi zadávejte na adrese řídícího střediska https://mscb.vida.cz/mars
Při zadání správné odpovědi vám systém zobrazí indicii.“
Účastníci se poté rozdělili do skupin po třech na základě vlastního uvážení. Byly jim předány desky s papírovými otázkami a mapou expozice, propisky a tablety s načtenou stránkou s aplikací pro zadávání odpovědí a heslo pro vstup do aplikace. S pomocí realizátora se všechny týmy přihlásily do aplikace a během pěti minut si vymyslely a zadaly název týmu. Následovalo krátké představení aplikace pro správné pochopení hry, systému zadávání odpovědí a hesel a rezervace míst pro praktická stanoviště.
„V aplikaci vidíte dvacet pět misí, označené čísly, jež odpovídají otázkám, na které je třeba odpovědět. Otázka se váže vždy k jednomu exponátu, který máte stejným číslem označený na mapě, kterou jste dostali. na základě interakce s exponátem zjistíte správnou odpověď a zadáte ji do systému. Pokud odpovíte správně, systém vám vydá indicii, kterou budete potřebovat k odvození závěrečných hesel, a zároveň vám přičte získané body. Praktická stanoviště jsou označena písmenem. Doporučujeme navštěvovat nejdříve praktická stanoviště, aby se všechny týmy stihly na stanovištích vystřídat. Před návštěvou stanoviště je třeba zarezervovat si místo přes aplikaci, jelikož na stanovišti může být vždy pouze jeden tým. Poté je místo na 10 min blokované. Během této doby musíte stihnout splnit úkoly na stanovišti a odpovědět na otázky, které vám bude pokládat realizátor. Pokud odpovíte správně, realizátor vám vydá odpověď/heslo, které zadáte do systému, a mise bude splněna. Aplikace vám taktéž vydá indicii pro závěrečná hesla a přičte body. Bodové ohodnocení je vyšší než u otázek v expozici a také získaná indicie je více navádí k odvození závěrečných hesel.“
„Nyní máte dvě hodiny (120 minut) na splnění stanovišť a otázek. Ve smluvený čas se sejdeme opět zde a proběhne vyhodnocení. Tým s nejvyšším počtem bodů bude odměněn výhodou pro závěrečnou simulační hru, jež se bude konat během našeho posledního setkání. Nezapomeňte si projít získané indicie. Všímejte si, možná některé indicie mají něco společného, a zkuste z nich odvodit závěrečná hesla, jelikož tým, který vyřeší všechna závěrečná hesla, získá ještě sto bodů navíc. Hra začíná!“
Průběh
Účastníci procházeli expozicí v tříčlenných týmech. Nezávisle na pořadí plnili otázky. Každé otázce předcházelo vyhledání daného exponátu pomocí přiložené mapy. na základě interakce s exponátem a přečtení popisku k exponátu se snažili přijít na správnou odpověď. Svoji domněnku si mohli ověřit pomocí online systému. Pouze při správné odpovědi jim systém zobrazil indicii a přičetl body. Odpovědi mohli do systému zadávat opakovaně, dokud nezadali tu správnou. Pokud nemohli přijít na správnou odpověď, mohli otázku jednoduše přeskočit a přesunout se k dalšímu exponátu.
Týmy se postupně střídaly na praktických stanovištích, kde pro ně byly připravené pokusy. Některé z nich se již objevily v úvodní science show a účastníci si je tam mohli prakticky vyzkoušet a aplikovat poznatky ze science show. Další pokusy jim byly na stanovištích představeny příslušnými realizátory, kteří žáky navedli ke správné manipulaci. Realizáoři účastníkům pokládali otázky, aby ověřili, zda účastníci daným jevům rozumí. na základě jejich vyhodnocení pak předali týmu odpověď pro zadání do online systému.
Praktických stanovišť bylo dohromady šest – u 3G leteckého simulátoru, s pokusy s kapalným dusíkem, s pokusy se suchým ledem, dále s experimenty s vývěvou a podtlakovým zvonem, s implozí a bodem varu skrz různého tlaku a nakonec s aplikacemi podtlaku v běžném životě.
Během celé hry byl žákům k dispozici jeden realizátor, který procházel expozicí, pro případ nejasností, problémů s exponáty či aplikací.
Vyhodnocení
Ve stanovený čas se všichni sešli opět ve společné místnosti pro vyhodnocení expoziční hry. Týmy dostaly ještě 10 minut na projití indicií a vyvození závěrečných hesel a jejich zadání do systému. Původně bylo v plánu, aby indicie vyhodnotili během času v expozici. Nepovedlo se nám však žáky správně instruovat, proto jim byl dán čas navíc. Je třeba účastníky ihned po příchodu usměrnit, aby diskutovali odpovědi a hesla mezi sebou. Následně jim byly odebrány tablety. na základě údajů v aplikaci realizátoři napsali na flipchart názvy týmů a jejich bodový zisk. Pomocí aplikace bylo též jasné, které týmy vyřešily i závěrečná hesla. Těm bylo přičteno sto bodů navíc. Členové týmu s nejvyšším počtem bodů byli oceněni odznáčkem na jejich jmenovky.
Poté byla představena závěrečná hesla, celkem čtyři. ke každému heslu bylo nápovědou několik indicií označených stejnou barvou.
„Prvním heslem byl OXID UHLIČITÝ. k němu vás měly navést indicie červené barvy: plyn, spalování, nakyslý, hasí, bezbarvý, kvašení, suchý led a emise. Druhým heslem byla ATMOSFÉRA s fialovými indiciemi: vzduch, obal, dusík, kyslík, počasí, hustá, dýchatelná. Třetím heslem byla GRAVITACE. Indicie byly modré a byly to: pád, jablko, tíha, beztížný, nulová, planeta, síla, Newton, přitažlivost. Poslední indicií byl TLAK s indiciemi žlutými: bar, stres, krevní, vakuum, vysoký, systolický, Pascal.“
Následovalo vysvětlení, proč vyšla zrovna tato hesla a co mají společného s prostředím Marsu.
„Oxid uhličitý tvoří z 95,3 % atmosféru Marsu. Oxid uhličitý se na Marsu nachází ve dvou skupenstvích – pevném a plynném. na Marsu se střídají roční období, kdy v zimě se oxid uhličitý v atmosféře mění na suchý led, v létě naopak sublimuje a uvolňuje se do atmosféry.
Marsovská atmosféra, jak už bylo řečeno, je z velké části tvořena oxidem uhličitým, ale také 2,7 % dusíku a 0,13 procenty kyslíku. Co to pro lidské tělo znamená? Je nedýchatelná.
Jaká je na Marsu gravitace? Větší nebo menší, než na Zemi? Menší. Mars je o dost menší než Země (čtvrtinový povrch, desetina hmotnosti), tudíž má menší gravitaci (třetinová oproti Zemi = 0,376 g).
Atmosférický tlak na Marsu je v průměru 700 Pa. Pro srovnání, Země má 101 325 Pa, takže na Marsu je to o hodně méně, a kvůli tomu se tam nemůže vyskytovat voda v kapalném skupenství.“
Tato hesla představují podmínky, které jsou na Marsu jiné oproti Zemi. v našem dalším zkoumání je musíme brát v potaz, abychom mohli zkoumat jejich účinky – účinky marsovského a vesmírného prostřední na lidské tělo.“
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Tablety | 10 ks | Tablety s připojením k internetu pro zadávání odpovědí do online systému |
Desky s klipem | 10 ks | Tvrdé desky pro papírové materiály ke hře |
Mapa expozice | 10 ks | Mapa expozice VIDA! s vyznačenými exponáty, k nimž se pojí otázky |
Seznam otázek | 10 ks | Papírový seznam otázek v tabulce, pro případné poznámky, záloha selhání online systému |
Propisky | 10 ks | Propisky pro psaní poznámek |
Online aplikace | Internetová aplikace pro vyhodnocování správných odpovědí, počítání bodů a vydávání hesel | |
Flipchart | 1 ks | Flipchart pro vyhodnocení týmů |
Fixy | 3 ks | Fixy na flipchart |
Post it papírky | 5 ks | Několik bločků lepících papírků pro závěrečnou zpětnou vazbu |
Vývěva | 1 ks | Laboratorní vývěva k odsávání atmosféry |
Vakuový zvon | 1 ks | Zvon k vytvoření podtlaku |
Dewarova nádoba | 2 ks | Laboratorní nádoba k udržení specifické teploty |
Trubice z plexiskla | 1 ks | 2 m dlouhá trubice z plexiskla, vodotěsně uzavíratelná zátkami |
Pryžová zátka velká | 1 ks | Zátka k vzduchotěsnému uzavření trubice |
Pryžová zátka s kohoutem | 1 ks | Zátka s hadičkou a kohoutem k vystátí vzduchu z trubice |
Marshmellows | 1 bal. | Pěnové dražé se vzduchovými bublinami; možno použít cukrového „indiánka“ |
Krepový papír | 1 ks | Kus krepového papíru nastříhaný na kousky |
Kulička dřevěná | 1 ks | Běžná kulička o průměru cca 3-4 cm |
Budík | 1 ks | Klasický budík, nejlépe mechanický s kladívkem |
Bunsenův kahan | 1 ks | Laboratorní kahan s regulovatelnou sílou plamene |
Zapalovač | 2 ks | Nejlépe dlouhý k zapalování ohňů v krbu |
Laboratorní kleště | 1 ks | Kovové dlouhé laboratorní kleště |
Plechovka na nápoj | 10 ks | Prázdná plechovka 0,5 l |
Pryžová zátka malá | 1 ks | K uzavření plechovky pro pokus s implozí |
Nádoba na vodu | 1 ks | Větší (cca 10 l) průhledná nádoba (plastová či skleněná) |
Voda | 10 l | Voda pro použití v experimentech |
Erlenmeyerova baňka 500 ml | 1 ks | Laboratorní nádoba pro pokus se sníženou teplotou bodu varu |
Pryžová zátka střední | 1 ks | K uzavření Erlenmeyerovy baňky |
Kádinka 500 ml | 1 ks | Běžná laboratorní kádinka o objemu 500 ml |
Vysavač | 1 ks | Výkonný vysavač s dlouhou hadicí a vyměnitelnými nástavci |
Pytel na odpad | 5 ks | Velký (200 l) silný pytel na kovový odpad |
Přísavka | 2 ks | Velká přísavka pro zvedání hladkých předmětů bez úchytů |
Balónek | 10 ks | Běžný gumový nafukovací balónek |
Petriho misky | 2 ks | Laboratorní Petriho misky |
Kádinka 100 ml | 3 ks | Běžná laboratorní kádinka o objemu 100 ml |
Ocet | 50 ml | Potravinářský ocet |
Jedlá soda | Klasická jedlá soda | |
Suchý led | 1 l | Peletky suchého ledu |
Dewarova nádoba | 3 ks | Nádoby pro uchovávání látek výrazně odlišných teplot oproti okolí |
Čajová svíčka | 1 ks | Svíčka pro experimenty se suchým ledem |
Kapalný dusík | 5 l | Zkapalněný dusík o teplotě -210 až -196 °C |
Řezané květiny | 10 ks | Květiny pro experimenty s kapalným dusíkem |
Hopskulka | 2 ks | Gumová skákací kulička pro experimenty s kapalným dusíkem |
Úsporná zářivka | 1 ks | Zářivka s luminoforem pro experimenty s kapalným dusíkem |
Plechový hrnek | 1 ks | Zcela plechový hrnek o větším objemu (alespoň 250 ml) |
Dřevěná špejle | 3 ks | 20 cm dřevěná špejle (nejlépe z kokosového dřeva) |
Rychlovarná konvice | 1 ks | Běžná kuchyňská rychlovarná konvice |
Chemický stojan | 1 ks | Standardní chemický stojan |
Chemická svorka | 1 ks | Standardní chemická svorka k připevnění na stojan |
PET láhev | 1 ks | Prázdná 0,5 l plastová lahev s proděravělým víčkem (slouží jako raketa) |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
005.02.04 | Expo hra otazka 3 a 19.docx | Zadání otázek mimo aplikaci |
005.02.07 | Expo hra otazka 3 a 19.pdf | Zadání otázek mimo aplikaci - tisk |
005.02.02 | Jmenovky.docx | Jmenovky pro jednotlivé účastníky programu |
005.02.09 | Jmenovky.pdf | Jmenovky pro jednotlivé účastníky programu - tisk |
005.02.01 | Logo české výzkumné mise.docx | Logo provázející celý program |
005.02.08 | Logo české výzkumné mise.pdf | Logo provázející celý program - tisk |
005.02.06 | mapa_expozice_2021-02-15_12-35.jpg | Plán expozice s vyznačenými místy pro hru |
005.02.03 | Označení stanovišť.docx | Cedule pro označení stanovišť ve hře |
005.02.10 | Označení stanovišť.pdf | Cedule pro označení stanovišť ve hře - tisk |
005.02.05 | Pracovni list stanoviste 3G simulator.docx | List nutný ke splnění úkolu na stanovišti |
005.02.11 | Pracovni list stanoviste 3G simulator.pdf | List nutný ke splnění úkolu na stanovišti - tisk |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
005.02.04 | 01 | ![]() |
Translační tabulka pro přepis RNA do aminokyselin | Wiki User: Onie~commonswiki | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2021-10-29 |
005.02.04 | 02 | ![]() |
Logo České výzkumné mise na Mars | VIDA! science centrum | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2021-10-29 |
005.02.12 | 01 | ![]() |
Mars | https://pixabay.com/cs/users/colin00b-346653/ColiN00B | https://pixabay.com | Pixabay | 2021-10-29 |
005.02.12 | 02 | Font Lost in future | rayhan | https://www.fontspace.com | CC BY-SA | 2021-10-29 | |
005.02.12 | 03 | Font Ignis et glacies sharp | Zdenek Gromnica | https://www.ceskefonty.cz | Jiná | 2021-10-29 | |
005.02.12 | 04 | Font Ignis et glacies sharp bold | Zdenek Gromnica | https://www.ceskefonty.cz | Jiná | 2021-10-29 |