3.21 Nafouklé emoce
Účastníků | 20 - 30 |
---|---|
Fyzická náročnost | I, I = klidová, V = zátěž na hranici možností |
Psychická náročnost | III, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby |
Autor/ři | Ondřej Medek, Daniela Marková |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 1 hodina |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | 2 učebny |
Rozdělení | účastníci jsou rozděleni na poloviny |
Cíl(e)
- účastníci si uvědomí, jaké emoce v nich vyvolávaly jednotlivé aktivity v programu,
- účastníci vyjadřují zpětnou vazbu na program - bezprostředně po jeho skončení.
Sdělení
Emoce a pocity jsou pro člověka velmi důležitá věc, proto nás Vaše pocity (účastníků) zajímají.
Metody
reflexe, diskuze.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- vyjadřováním svého názoru, popisováním svých emocí při aktivitě,
- rozborem průběhu, při které účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky ŠVP a moderovanou diskusí na závěr.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- uvědoměním si, jak na mě aktivity působily,
- vyjadřováním názoru u moderované diskuse.
Forma a popis realizace
Skupinová zpětná vazba. Lektor má připraveno několik balonků s obličeji, které vyjadřují určitou emoci. Balonky kolují po skupině a každý účastník říká, jaká aktivita v něm vyvolala takovou emoci.
Obsah
- lektoři nafouknou balonky a namalují na ně 6 různých obličejů, které vyjadřují následující pocity a emoce: sranda, strach, nuda, radost, naštvání, VIDA,
- skupina účastníků je rozdělena na dvě poloviny - každá polovina je v jiné místnosti, ale v obou místnostech probíhá identický program,
- lektor krátce uvede flip se seznamem aktivit, které účastníci na škole v přírodě absolvovaly,
- lektor bere do rukou jeden balónek za druhým - účastníci si ho prohlíží a snaží se podle obrázku přijít na to, jak se jmenuj,
- účastníci mají minutu na to, aby na svoji mazací tabulku napsaly aktivity nebo jiné momenty na ŠVP, kdy tento pocit nebo emoci proživali,
- lektor vyzve účastníky, aby ukázaly své tabulky … každý účastník teď může krátce okomentovat, proč napsal danou aktivitu,
- lektor si zaznamenává, které aktivity jsou přiřazovány k jednotlivým emocím,
- na závěr lektor dětem poděkuje a shrne výsledky - např. nejsrandovnější aktivitou je podle vás…,
- proběhne řízená diskuze s lektorem, jak se účastníci u dané aktivity cítili.
Metodika uvedení
Příprava
- realizátoři nafouknou balonky a namalují na ně nesmazatelným fixem 6 různých obličejů, které vyjadřují následující pocity a emoce: sranda, strach, nuda, radost, naštvání, VIDA (= nadšení z objevování)
- balonky pak podle pocitů pojmenují, např. „nuďák“, „sranďák“ apod.
Realizace
- skupinu účastníků rozdělíme na dvě poloviny - každá polovina je v jiné místnosti, ale v obou místnostech probíhá identický program
- je dobré promyslet rozdělení předem dle chování dětí a jejich vzájemných vztahů
- realizátor krátce uvede flipchart se seznamem aktivit, které žáci na škole v přírodě absolvovali (každou aktivitu můžeme krátce okomentovat a ujistit se, že všichni si pod názvem vybavují tu správnou aktivitu)
- poté realizátor bere do rukou jeden balónek za druhým - žáci si ho prohlíží a snaží se podle obrázku přijít na to, jak se jmenuje (sranďák, strachouš, atd.) - společně se pak snažíme danou emoci nějak blíž specifikovat
- žáci mají minutku na to, aby na svoji mazací tabulku napsali aktivity nebo jiné momenty na ŠVP, kdy tento pocit nebo emoci prožívali (vzájemně se v tento čas nedívají k ostatním, ani se o tom mezi sebou nebaví) - realizátor pak vyzve účastníky, aby ukázali své tabulky … každý účastník teď může krátce okomentovat, proč napsal danou aktivitu. Realizátor si zaznamenává, které aktivity jsou přiřazovány k jednotlivým emocím
- vyjadřováním svého názoru, popisováním svých emocí při aktivitě a rozborem průběhu, při které účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky ŠVP a moderovanou diskusí na závěr se rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce
- uvědoměním si, jak na mě aktivity působily a vyjadřováním názoru u moderované diskuse se rozvíjí KK Sociální a občanské schopnosti
Uzavření
Na závěr dětem poděkujeme a shrneme výsledky - např. nejsrandovnější aktivitou je podle vás….Proběhne řízená diskuze s lektorem, jak se u dané aktivity cítili.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je zařazena kvůli zjištění zpětné vazby od účastníků bezprostředně po absolvování programu ŠVP
- obličeje na balóncích mají podpořit uvědomění účastníků, jak se u daných aktivit cítili
- tato aktivita se ukázala jako velmi vhodná forma zpětné vazby ihned po absolvování programu
- aktivita je nenásilná, zábavná pro žáky
Variantní podoby aktivity
- je možno použít něco jiného než balonky - kartičky s názvem emocí, loutky, obrázky apod.
Uvedení jednotlivých částí programu
- je dobré vytvořit příjemnou atmosféru - místo židli použít podsedáky, příjemná hudba v pozadí apod.
- žáci by měli cítit důvěru k realizátorovi, nebát se vyjádřit svůj názor
- je dobré vysvětlit, že každý názor se může lišit; každá aktivita může v každém člověku vyvolat jiné emoce
- doporučuji střídat pozitivní a negativní emoce
- na závěr dát prostor, aby účastníci vyjádřili další myšlenky související s tématem
- úplně na závěr prostřednictvím řízené diskuze rozebrat, jak se účastníci u vyjadřování ZV cítili
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
flipchart se seznamem aktivit | 2 | napsat velkým písmem |
nafouklé balonky s obličeji | 6 + 6 emocí | 6 + 6 emocí |
mazací tabulka a fixy | pro každého | pro každého |