3.21 Nafouklé emoce

Účastníků 20 - 30
Fyzická náročnost I, I = klidová, V = zátěž na hranici možností
Psychická náročnost III, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby
Autor/ři Ondřej Medek, Daniela Marková
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 1 hodina
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí 2 učebny
Rozdělení účastníci jsou rozděleni na poloviny

Cíl(e)

  • účastníci si uvědomí, jaké emoce v nich vyvolávaly jednotlivé aktivity v programu,
  • účastníci vyjadřují zpětnou vazbu na program - bezprostředně po jeho skončení.

Sdělení

Emoce a pocity jsou pro člověka velmi důležitá věc, proto nás Vaše pocity (účastníků) zajímají.

Metody

reflexe, diskuze.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • vyjadřováním svého názoru, popisováním svých emocí při aktivitě,
    • rozborem průběhu, při které účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky ŠVP a moderovanou diskusí na závěr.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
    • uvědoměním si, jak na mě aktivity působily,
    • vyjadřováním názoru u moderované diskuse.

Forma a popis realizace

Skupinová zpětná vazba. Lektor má připraveno několik balonků s obličeji, které vyjadřují určitou emoci. Balonky kolují po skupině a každý účastník říká, jaká aktivita v něm vyvolala takovou emoci.

Obsah

  • lektoři nafouknou balonky a namalují na ně 6 různých obličejů, které vyjadřují následující pocity a emoce: sranda, strach, nuda, radost, naštvání, VIDA,
  • skupina účastníků je rozdělena na dvě poloviny - každá polovina je v jiné místnosti, ale v obou místnostech probíhá identický program,
  • lektor krátce uvede flip se seznamem aktivit, které účastníci na škole v přírodě absolvovaly,
  • lektor bere do rukou jeden balónek za druhým - účastníci si ho prohlíží a snaží se podle obrázku přijít na to, jak se jmenuj,
  • účastníci mají minutu na to, aby na svoji mazací tabulku napsaly aktivity nebo jiné momenty na ŠVP, kdy tento pocit nebo emoci proživali,
  • lektor vyzve účastníky, aby ukázaly své tabulky … každý účastník teď může krátce okomentovat, proč napsal danou aktivitu,
  • lektor si zaznamenává, které aktivity jsou přiřazovány k jednotlivým emocím,
  • na závěr lektor dětem poděkuje a shrne výsledky - např. nejsrandovnější aktivitou je podle vás…,
  • proběhne řízená diskuze s lektorem, jak se účastníci u dané aktivity cítili.

Metodika uvedení

Příprava

  • realizátoři nafouknou balonky a namalují na ně nesmazatelným fixem 6 různých obličejů, které vyjadřují následující pocity a emoce: sranda, strach, nuda, radost, naštvání, VIDA (= nadšení z objevování)
  • balonky pak podle pocitů pojmenují, např. „nuďák“, „sranďák“ apod.

Realizace

  • skupinu účastníků rozdělíme na dvě poloviny - každá polovina je v jiné místnosti, ale v obou místnostech probíhá identický program
  • je dobré promyslet rozdělení předem dle chování dětí a jejich vzájemných vztahů
  • realizátor krátce uvede flipchart se seznamem aktivit, které žáci na škole v přírodě absolvovali (každou aktivitu můžeme krátce okomentovat a ujistit se, že všichni si pod názvem vybavují tu správnou aktivitu)
  • poté realizátor bere do rukou jeden balónek za druhým - žáci si ho prohlíží a snaží se podle obrázku přijít na to, jak se jmenuje (sranďák, strachouš, atd.) - společně se pak snažíme danou emoci nějak blíž specifikovat
  • žáci mají minutku na to, aby na svoji mazací tabulku napsali aktivity nebo jiné momenty na ŠVP, kdy tento pocit nebo emoci prožívali (vzájemně se v tento čas nedívají k ostatním, ani se o tom mezi sebou nebaví) - realizátor pak vyzve účastníky, aby ukázali své tabulky … každý účastník teď může krátce okomentovat, proč napsal danou aktivitu. Realizátor si zaznamenává, které aktivity jsou přiřazovány k jednotlivým emocím
  • vyjadřováním svého názoru, popisováním svých emocí při aktivitě a rozborem průběhu, při které účastníci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky ŠVP a moderovanou diskusí na závěr se rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce
  • uvědoměním si, jak na mě aktivity působily a vyjadřováním názoru u moderované diskuse se rozvíjí KK Sociální a občanské schopnosti

Uzavření

Na závěr dětem poděkujeme a shrneme výsledky - např. nejsrandovnější aktivitou je podle vás….Proběhne řízená diskuze s lektorem, jak se u dané aktivity cítili.

Poznámky

Metodický důvod aktivity

  • aktivita je zařazena kvůli zjištění zpětné vazby od účastníků bezprostředně po absolvování programu ŠVP
  • obličeje na balóncích mají podpořit uvědomění účastníků, jak se u daných aktivit cítili
  • tato aktivita se ukázala jako velmi vhodná forma zpětné vazby ihned po absolvování programu
  • aktivita je nenásilná, zábavná pro žáky

Variantní podoby aktivity

  • je možno použít něco jiného než balonky - kartičky s názvem emocí, loutky, obrázky apod.

Uvedení jednotlivých částí programu

  • je dobré vytvořit příjemnou atmosféru - místo židli použít podsedáky, příjemná hudba v pozadí apod.
  • žáci by měli cítit důvěru k realizátorovi, nebát se vyjádřit svůj názor
  • je dobré vysvětlit, že každý názor se může lišit; každá aktivita může v každém člověku vyvolat jiné emoce
  • doporučuji střídat pozitivní a negativní emoce
  • na závěr dát prostor, aby účastníci vyjádřili další myšlenky související s tématem
  • úplně na závěr prostřednictvím řízené diskuze rozebrat, jak se účastníci u vyjadřování ZV cítili

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
flipchart se seznamem aktivit 2 napsat velkým písmem
nafouklé balonky s obličeji 6 + 6 emocí 6 + 6 emocí
mazací tabulka a fixy pro každého pro každého

Přílohy

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0