3.2.11 Co chtěl autor říct?
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | IY |
Autor | Jana Prokešová |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 30 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Žák pochopí, co je to sdělení a procvičí si jeho formulaci.
Sdělení
Pro každého může být sdělení videa jiné, ale při tvorbě bych o svém sdělení měl mít jasno.
Metody
Pozorování, Diskuse
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- formulací sdělení po videa.
Forma a popis realizace
Sledování vybraných science videí a formulace jejich sdělení.
Uvedení
Příprava
Připravit flipchart, místa k sezení, projektor, počítač a ozvučení videa.
Realizace
Realizátor si posadí žáky na židle a vyzve je, aby si vyndali své poznámkové sešity. (Pokud nemají, rozdá papíry.) Řekne jim, že jim teď pustí video. Každý z žáků bude mít za úkol si zapsat, co je sdělením tohoto videa. Pustí první video: Will It Blend? Vyzve žáky, aby si poznačili, jaké sdělení jim z videa vychází. Měla by to být jedna věta, nebo souvětí. Žákům dá minutu na zamyšlení a pak po jednom každý sdělení přečte. Realizátor jednotlivá sdělení zapíše na tabuli. Ač se v prvopočátku nezdá, sdělení se určitě budou lišit.
Otočí tabuli a pustí další video: Can You Cry In Space? Pracuje stejným způsobem u tohoto i u dalších videí.
Třetí video: Opičák a kouzlo
Čtvrté video: Praying mantis watching TV
Po skončení projekce všech videí otočí stránky flipchartu opět k prvnímu videu. Žáci na základě svých sdělení mají zrekonstruovat, co ve videu viděli. Nechá každého chvilku přemýšlet a potom postupně vyvolává a snaží se docílit toho, aby co nejvěrněji video odvyprávěli. Potom video vždy znovu pustí. Takovýmto způsobem znovu projdou všechna videa.
Uzavření
Realizátor vyzve žáky, aby napsali sdělení všech čtyřech videí dohromady. Ta sdělení se už ale nahlas nečtou. Realizátor pointuje program. Pro autora videa je důležité, aby věděl to hlavní sdělení a to si hlídal, že se od něj neodchyluje. A pokud tak učiní, měl by vědět, proč tak dělá.
Poznámky
Program by měl spíše odsýpat. Měl by to být tak trošku trénink ve tvorbě sdělení, nikoliv dlouhé rozmlouvání a diskuze. Skupina v programu má za sebou už jednu diskuzi a přednášku. V tuto chvíli jde spíš o rychlé generování myšlenek a porovnání svých sdělení s ostatními žáky. Různorodost je vítána. Každé video může mít sdělení více.
Pro autora videa je důležité, aby věděl to hlavní sdělení a to si hlídal, že se od něj neodchyluje. A pokud tak učiní měl by vědět, proč tak dělá.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Flipchart a fixy | 1 |
Počítač s prezentací | 1 |
Projektor | 1 |
Sešity, nebo papíry | pro každého žáka |
Psací potřeby | pro každého žáka |
Aktivita nemá přílohy.