3.2.11 Co chtěl autor říct?

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost IY
Autor Jana Prokešová
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 30 minut
Čas na přípravu 15 minut
Prostředí Interiér
Rozdělení účastníci každý sám za sebe

Cíle

Žák pochopí, co je to sdělení a procvičí si jeho formulaci.

Sdělení

Pro každého může být sdělení videa jiné, ale při tvorbě bych o svém sdělení měl mít jasno.

Metody

Pozorování, Diskuse

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • formulací sdělení po videa.

Forma a popis realizace

Sledování vybraných science videí a formulace jejich sdělení.

Uvedení

Příprava

Připravit flipchart, místa k sezení, projektor, počítač a ozvučení videa.

Realizace

Realizátor si posadí žáky na židle a vyzve je, aby si vyndali své poznámkové sešity. (Pokud nemají, rozdá papíry.) Řekne jim, že jim teď pustí video. Každý z žáků bude mít za úkol si zapsat, co je sdělením tohoto videa. Pustí první video: Will It Blend? Vyzve žáky, aby si poznačili, jaké sdělení jim z videa vychází. Měla by to být jedna věta, nebo souvětí. Žákům dá minutu na zamyšlení a pak po jednom každý sdělení přečte. Realizátor jednotlivá sdělení zapíše na tabuli. Ač se v prvopočátku nezdá, sdělení se určitě budou lišit.

Otočí tabuli a pustí další video: Can You Cry In Space? Pracuje stejným způsobem u tohoto i u dalších videí.

Třetí video: Opičák a kouzlo

Čtvrté video: Praying mantis watching TV

Po skončení projekce všech videí otočí stránky flipchartu opět k prvnímu videu. Žáci na základě svých sdělení mají zrekonstruovat, co ve videu viděli. Nechá každého chvilku přemýšlet a potom postupně vyvolává a snaží se docílit toho, aby co nejvěrněji video odvyprávěli. Potom video vždy znovu pustí. Takovýmto způsobem znovu projdou všechna videa.

Uzavření

Realizátor vyzve žáky, aby napsali sdělení všech čtyřech videí dohromady. Ta sdělení se už ale nahlas nečtou. Realizátor pointuje program. Pro autora videa je důležité, aby věděl to hlavní sdělení a to si hlídal, že se od něj neodchyluje. A pokud tak učiní, měl by vědět, proč tak dělá.

Poznámky

Program by měl spíše odsýpat. Měl by to být tak trošku trénink ve tvorbě sdělení, nikoliv dlouhé rozmlouvání a diskuze. Skupina v programu má za sebou už jednu diskuzi a přednášku. V tuto chvíli jde spíš o rychlé generování myšlenek a porovnání svých sdělení s ostatními žáky. Různorodost je vítána. Každé video může mít sdělení více.

Pro autora videa je důležité, aby věděl to hlavní sdělení a to si hlídal, že se od něj neodchyluje. A pokud tak učiní měl by vědět, proč tak dělá.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet
Flipchart a fixy 1
Počítač s prezentací 1
Projektor 1
Sešity, nebo papíry pro každého žáka
Psací potřeby pro každého žáka

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0