3.3.3 V hlavní roli Řeka
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | II |
Autoři | Tomáš Kratochvíl, Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 3 |
Čas na realizaci | 75 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | u řeky |
Rozdělení | týmy po 2 až 3 lidech |
Cíle
Žáci si vyzkouší natáčení v náročném terénu.
Sdělení
Pokud se rozhodneme zprostředkovat realitu ostatním pomocí audiovizuálního média, klade to velké požadavky na naši kreativitu, cílevědomost a vytrvalost, na naše technické dovednosti a znalosti i tělesné schopnosti.
Metody
Tvoření, experimentování, zážitková pedagogika
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- porozuměním instrukcí, komunikací v týmech a s filmovým specialistou.
- Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
- prací s digitálními technologiemi.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- prací se stativy, pohybem ve svahu, v řece.
- snahou o zachycení co nejlepšího záběru.
Forma a popis realizace
Filmový specialista předá žákům techniku na natáčení a přivede je na vhodné místo. Řekne zadání a pak je k dispozici radou a pomocí, případně inspirací.
Uvedení
Příprava
Je třeba předem najít vhodné místo. Ideální je příroda, les, nerovný terén a řeka. Technika musí být předem zkontrolována – nabité baterie, místo na kartách, destičky ve stativech. K dispozici by měly být také rybářské holínky pro ty, kteří se rozhodnou vydat do proudu. Neškodí navrhnout žákům, aby si s sebou pro jistotu vzali náhradní oblečení.
Realizace
Tato aktivita přímo navazuje na blok Život v Řece, ve které se žáci seznámí s životem v řece. Filmový specialista rozdá žákům natáčecí techniku a přivede je na místo u řeky v přírodě. Filmový specialista prozradí zadání: natočit krátké video, které žáci odpoledne sestříhají a večer zveřejní na síti. Natáčecí týmy jsou předem definovány. Kreativitě a žánrům se meze nekladou. Žáci se poté rozptýlí po terénu a každý sám, případně ve dvojicích, se věnují natáčení. Filmový specialista radí a pomáhá, případně bezradným nabízí vlastní scénáře. Každý tým obdrží kameru či fotoaparát, stativ, mikroport a zoom. Místo volíme v lese u řeky z toho důvodu, aby se žáci ocitli tam, kde se člověk běžně nepohybuje. Příroda a voda poskytují jednak malebnost, faunu a flóru, jednak výzvu, adrenalin a atmosféru nabádající k překonání sama sebe, pořízení záběrů jaké jen tak někdo nepořídí. Nevýhodou je, že žáci stráví hodně času lezením na různá místa, balancováním na kamenech a převlékáním do suchých šatů, než se dostanou k samotnému natáčení. Zkušenost ukázala, že technika je paradoxně v bezpečí – všichni si uvědomují zodpovědnost a namočí raději sebe než kameru. Realizátor musí být obojživelný a připravený přijmout jakoukoli výzvu, kterou mu žáci předestřou. Námětů k natáčení se nabízí celá řada. Zde několik ukázek vycházejících ze zkušenosti: lyrické záběry na přírodu, které se ve střižně podbarví hudbou a vznikne relaxační video. Krátký přírodovědný film s postsynchronním komentářem. Reportáž o žácích natáčejících videa v řece. Investigace o odpadcích a znečištění řeky. Veselé video dělající si legraci z realizátorů.
Uzavření
Při odchodu z místa je třeba soustředit se hlavně na to, aby se nezapomnělo na techniku. Další práce s natočeným materiálem bude pokračovat v aktivitě: Jsi Premier střih II (Tomáš)
Poznámky
Týmy by měly být vybrány předem. Výběru týmu je dobré věnovat pozornost a dobře si složení promyslet. Pokud se na workshopu vyskytují dobří kamarádi, nedávat je do společného týmu. Už z předchozích aktivit se dá vyčíst, kdo je více proaktivní, kdo přichází s nápady a kdo spíš tíhne ke kameře a natáčení. Je dobré, aby každý tým obsahoval jednoho z těch nápaditějších členů. Žáci by měli mít možnost pracovat samostatně, každý s vlastní nahrávací technikou. Někteří však sami zvolí metodu spolupráce, například když jeden z nich bude vystupovat před kamerou. Filmový specialista v tomto nechává úplnou svobodu. Filmový specialista funguje jako dramaturg v terénu – radí a pomáhá tam, kde je třeba. Musí být připraven pohybovat se po souši i ve vodě. Někteří žáci jsou tváří v tvář práci bez zadání bezradní. Zde musí realizátor vystupovat jako inspirátor a leckdy musí přímo na místě nabídnout žákům scénář jejich budoucího videa.
Odkazy
Odkazy na zdroje informací, ze kterých je možné čerpat pro hlubší pochopení tématu.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Kamera | alespoň pro polovinu žáků |
Stativy na kameru | 5 |
Diktafon Zoom s externím mikrofonem | alespoň pro polovinu žáků |
Sluchátka | alespoň pro polovinu žáků |
Zde můžete uvést případná specifika při přípravě materiálu, na co si u něj dát pozor nebo tipy při práci s ním.
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.