3.3.3 V hlavní roli Řeka

Žáků 8-15
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost II
Autoři Tomáš Kratochvíl, Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 3
Čas na realizaci 75 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí u řeky
Rozdělení týmy po 2 až 3 lidech

Cíle

Žáci si vyzkouší natáčení v náročném terénu.

Sdělení

Pokud se rozhodneme zprostředkovat realitu ostatním pomocí audiovizuálního média, klade to velké požadavky na naši kreativitu, cílevědomost a vytrvalost, na naše technické dovednosti a znalosti i tělesné schopnosti.

Metody

Tvoření, experimentování, zážitková pedagogika

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • porozuměním instrukcí, komunikací v týmech a s filmovým specialistou.
  • Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
    • prací s digitálními technologiemi.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • prací se stativy, pohybem ve svahu, v řece.
    • snahou o zachycení co nejlepšího záběru.

Forma a popis realizace

Filmový specialista předá žákům techniku na natáčení a přivede je na vhodné místo. Řekne zadání a pak je k dispozici radou a pomocí, případně inspirací.

Uvedení

Příprava

Je třeba předem najít vhodné místo. Ideální je příroda, les, nerovný terén a řeka. Technika musí být předem zkontrolována – nabité baterie, místo na kartách, destičky ve stativech. K dispozici by měly být také rybářské holínky pro ty, kteří se rozhodnou vydat do proudu. Neškodí navrhnout žákům, aby si s sebou pro jistotu vzali náhradní oblečení.

Realizace

Tato aktivita přímo navazuje na blok Život v Řece, ve které se žáci seznámí s životem v řece. Filmový specialista rozdá žákům natáčecí techniku a přivede je na místo u řeky v přírodě. Filmový specialista prozradí zadání: natočit krátké video, které žáci odpoledne sestříhají a večer zveřejní na síti. Natáčecí týmy jsou předem definovány. Kreativitě a žánrům se meze nekladou. Žáci se poté rozptýlí po terénu a každý sám, případně ve dvojicích, se věnují natáčení. Filmový specialista radí a pomáhá, případně bezradným nabízí vlastní scénáře. Každý tým obdrží kameru či fotoaparát, stativ, mikroport a zoom. Místo volíme v lese u řeky z toho důvodu, aby se žáci ocitli tam, kde se člověk běžně nepohybuje. Příroda a voda poskytují jednak malebnost, faunu a flóru, jednak výzvu, adrenalin a atmosféru nabádající k překonání sama sebe, pořízení záběrů jaké jen tak někdo nepořídí. Nevýhodou je, že žáci stráví hodně času lezením na různá místa, balancováním na kamenech a převlékáním do suchých šatů, než se dostanou k samotnému natáčení. Zkušenost ukázala, že technika je paradoxně v bezpečí – všichni si uvědomují zodpovědnost a namočí raději sebe než kameru. Realizátor musí být obojživelný a připravený přijmout jakoukoli výzvu, kterou mu žáci předestřou. Námětů k natáčení se nabízí celá řada. Zde několik ukázek vycházejících ze zkušenosti: lyrické záběry na přírodu, které se ve střižně podbarví hudbou a vznikne relaxační video. Krátký přírodovědný film s postsynchronním komentářem. Reportáž o žácích natáčejících videa v řece. Investigace o odpadcích a znečištění řeky. Veselé video dělající si legraci z realizátorů.

Uzavření

Při odchodu z místa je třeba soustředit se hlavně na to, aby se nezapomnělo na techniku. Další práce s natočeným materiálem bude pokračovat v aktivitě: Jsi Premier střih II (Tomáš)

Poznámky

Týmy by měly být vybrány předem. Výběru týmu je dobré věnovat pozornost a dobře si složení promyslet. Pokud se na workshopu vyskytují dobří kamarádi, nedávat je do společného týmu. Už z předchozích aktivit se dá vyčíst, kdo je více proaktivní, kdo přichází s nápady a kdo spíš tíhne ke kameře a natáčení. Je dobré, aby každý tým obsahoval jednoho z těch nápaditějších členů. Žáci by měli mít možnost pracovat samostatně, každý s vlastní nahrávací technikou. Někteří však sami zvolí metodu spolupráce, například když jeden z nich bude vystupovat před kamerou. Filmový specialista v tomto nechává úplnou svobodu. Filmový specialista funguje jako dramaturg v terénu – radí a pomáhá tam, kde je třeba. Musí být připraven pohybovat se po souši i ve vodě. Někteří žáci jsou tváří v tvář práci bez zadání bezradní. Zde musí realizátor vystupovat jako inspirátor a leckdy musí přímo na místě nabídnout žákům scénář jejich budoucího videa.

Odkazy

Odkazy na zdroje informací, ze kterých je možné čerpat pro hlubší pochopení tématu.

Pomůcky a materiál

Položka Počet
Kamera alespoň pro polovinu žáků
Stativy na kameru 5
Diktafon Zoom s externím mikrofonem alespoň pro polovinu žáků
Sluchátka alespoň pro polovinu žáků

Zde můžete uvést případná specifika při přípravě materiálu, na co si u něj dát pozor nebo tipy při práci s ním.

Přílohy

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0