3.3.6 Já a mé téma
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 15 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | Interier |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Žák si uvědomí, ke kterému tématu inklinuje. Vybere si téma, kterému se chce věnovat v závěrečném videu.
Sdělení
Vím, které téma bych chtěl točit za ideálních podmínek. Vím, které téma mám na druhém a třetím místě, jsem otevřen spolupráci.
Metody
Aktivizace.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- porozuměním psaného textu při čtení informací o tématech v dotazníku.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- uvědoměním si vlastních znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- úvahou nad navrženými tématy v souvislosti s vlastní osobou.
- úvahou nad navrženými tématy v souvislosti se společenskými současnými otázkami.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- vyplněním bodů a zamyšlením se na jednotlivými tématy.
Forma a popis realizace
Vnitřní tvořící aktivita. Každý žák pracuje samostatně. Každý dostane seznam šesti témat a každému tématu dá body na škále 0 - 10 podle toho, jak ho téma zajímá. Aktivita probíhá ve stejném prostoru jako následující aktivita Krátký příběh, která může po vyplnění bodů k tématům ihned navázat.
Uvedení
Příprava
Aktivita je záměrně předsazená před aktivitu Krátký příběh, tedy prostor už je připraven na tuto aktivitu.
Tzn. připravit prostor alespoň 25 m2. Připravit pro každého z žáků židli a místo na psaní. Žáci mohou sedět kolem celého stolu. Připravit kout na natáčení s nerušivým pozadím a jednou židlí. Připravit kameru a zoom na natáčení zvuku. Žáci ať mají své notýsky a něco na psaní. Na velký papír vytisknout „pseudovědecká“ témata. Stejný počet témat, jako je účastníků.
Pro každého žáka mít vytisknutý dotazník s tématy (šest témat).
Realizace
V úvodu se realizátor snaží žákům vysvětlit, jak komplikovaná domluva může být mezi členy týmu během tvůrčího procesu. Snaží se je na tuto situaci připravit, aby je nezaskočila, spíš aby k ní mohli přistoupit otevřeně a vytěžit z ní maximum.
Realizátoři připraví dotazník, kde hlavně realizátor učitel biologie navrhne celkem šest témat. Témata z biologie, celkově napříč témata spojená se životem. Při výběru témat se lze opřít o informace, které žáci první den napsali k otázce, které téma v nich žije, co je fascinuje…?
Realizátoři při přípravě dotazníku vycházejí z následujících materiálů:
1. Z 1. dne realizátoři vědí, jaká témata v sobě žáci nosí, co je zajímá, co je v současné době fascinuje, na tomto základu sestavuje realizátor učitel biologie možná témata k výběru (tato informace vypovídá o tom, jakým směrem žák inklinuje, jak se profiluje jako OSOBNOST).
2. Ze 2. dne žáci o sobě navzájem vědí, co je zajímá za virály, jaký styl, jaká témata.
3. Ze 3. dne sami o sobě žáci vědí (a vědí to i realizátoři), co by ve virálních science videích upřednostnili. Je to naznačeno na tzv. hvězdicích z bloku Virál x Science, které si na konci aktivity realizátor vybral k sobě. (Tato informace vypovídá o tom, jakou FORMU by žák rád volil.)
Realizátor žákům rozdá dotazník s tím, že zde je šest témat, tematických oblastí, kolem kterých se budou točit jejich vybraná témata na zpracování v závěrečném virálním videu. Tedy ať témata obodují, ať víme, ke kterým tématům inklinují, a které naopak vůbec nechtějí. Úvahou nad navrženými tématy v souvislosti s vlastní osobou a v souvislosti se společenskými současnými otázkami jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.
Žáci mají možnost jednotlivá témata obodovat od 0 do 10. Ve smyslu: téma, které chci točit, zajímá mě, je to moje volba - dávám tomu 10 bodů, téma, které mi nic neříká, nezajímá atd. - dávám tomu 0 bodů, téma, které snesu, ale nenadchne, dávám tomu 5 - 6 bodů. Uvědoměním si vlastních znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají, jsou u žáků rozvíjeny matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií. Vyplněním bodů a zamyšlením se na jednotlivými tématy je u žáků zároveň rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.
Uzavření
Realizátor od žáků vybere obodované dotazníčky a pozve je k další aktivitě.
Poznámky
Témata dávají dohromady všichni realizátoři, snaží se zapracovat témata tak, aby se každý ze žáků našel alespoň v jednom z témat. Témat je počítáno šest pro cca 15 žáků. Ideální je pak mít alespoň tříčlenné skupinky.
Aktivita je zařazena před aktivitu Krátký příběh, kde už se žáci čistě soustředí na tvůrčí proces: téma - sdělení - příběh. Aby se v nich už pomalu startoval tento proces i k tématům, které i obodovali na papíře.
Rozdělení do skupinek na závěrečné natáčení žáci dostanou ve stejný den večer. Není dobré dávat dotazník dřív, aby realizátoři měli z čeho témata tvořit a zároveň, aby v žácích zůstalo očekávání s kým a co budou následující dny tvořit a točit.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Projektor | 1 |
Židle | 9 - 16 |
Stůl | cca 4 |
Flipchart | 1 |
Počítač | 1 |
Prezentace „Klapka den 3“ | 1 |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.32.01 | dotaznik_s_namety.pdf | Dotazník s náměty |
# | Soubor | Popis |
---|