2.11 Hnízda moudrosti aneb zajímavosti ze světa zvířat
Metody
Skupinová práce, hra, pohybová aktivita.
Forma a popis realizace
Aktivita se skládá z aktivní pohybové části, ve které žáci získají materiály potřebné k navazující části, ve které dedukují a snaží se k jednotlivým zvířatům přiřadit zajímavosti z jejich života.
Obsah
- Úvod a pravidla
- Pohybová část
- Přiřazování karet
1. Úvod a pravidla
Je na čase vás zase trochu protáhnout. Čeká vás aktivita, ve které rozhýbete své těla a současně dáte zabrat i svým mozkovým závitům.
Bez ohledu na to, jak dlouho s námi zvířata žijí na naší planetě, dokážou nás neustále překvapovat. Troufám si říct, že každé zvíře je něčím zajímavé a výjimečné a tyto fakta jsou často překvapující a vtipná. A vy budete mít příležitost, do nějakých zajímavých faktů proniknout a dozvědět se něco nového.
V následující aktivitě bude vaším úkolem přiřadit zajímavosti ke konkrétnímu zvířeti.
Než se dozvíte více, rozdělte se teď prosím do 4 týmů. Každý tým by měl mít stejný počet hráčů. A teď si každý tým zvolí jednu ze čtyř barev - modrá, červená, zelená, černá.
(Týmy si vyberou barvu)
Výborně, máme tady tým modrých, černých, červených a zelených. Vaše týmy tedy budou společně myslet, dedukovat a přiřazovat!
Před přiřazováním je ale nutné získat obrázky zvířat a karty s popsanými zajímavostmi, které se nachází na protější straně místnosti. Všechny karty a obrázky jsou vyhotoveny 4x, sbírejte tedy vždy jen karty označené barvou vašeho týmu.
Jak váš tým získá všechny karty? Je to velmi jednoduché. Stačí se dostat od startovní čáry na protější stranu místnosti, vzít nějakou kartu s barvou vašeho týmu a vrátit se zpět. Jednoduché, ne? Správně tušíte, že v tom bude nějaký háček. Způsob vašeho pohybu se totiž bude v průběhy aktivity měnit. Na začátku jsme říkali, že vás chceme i trochu rozhýbat. Vždy půjde o určitý způsob pohybu vpřed, který se bude postupně měnit. Nemějte obavy, nepůjde o žádné složité ani krkolomné pohyby. Jeden z týmu tedy vyběhne, vezme kartu svého týmu a přinese ji zpět. Potom může vyběhnout další člen týmu. Může se stát, že v nějaké formaci vyrazí více členů vašeho týmu. V tom případě smí vzít kartu každý člen.
Ve chvíli, kdy nasbíráte všechny karty vašeho týmu, vezmete si sedací bobíky a celý tým se vypraví na toto místo. Vytvoříte tady „hnízdo moudrosti“, a pokusíte se správně přiřadit zajímavosti ke konkrétním zvířatům. Na přiřazování budete mít 15 minut. Potom se společně podíváme na to, jak dobře jste odhadli jednotlivá zvířata. Máte nějaké otázky? Rozumíte všemu?
(Prostor pro dotazy žáků)
2. Pohybová část
Prosím všechny týmy za startovní čáru. Připraví se první člen a ten skáče po jedné noze! Ano, výborně, jde vidět jak se ženou za novými informacemi! Vybírají teď první kartu v barvě jejich týmu a už míří zpět! Mezitím se připraví další člen týmu, a ten bude skákat po obou nohou! Skvělé, vidíme, jak jste lační po nových informacích! Teď se připraví dva členové, kteří spolu tančí nějaký společenský tanec! A připraví se další člen, a ten se pohybuje jako víla! A další tři členové, kteří se drží za ruce a tančí jako na rockovém koncertě!
(Realizátor s mikrofonem povzbuzuje žáky a zadává způsoby pohybu, dokud nemají týmy všechny své karty)
3. Přiřazování karet
Tak týmy získaly své karty, utvořte teď hnízda moudrosti na místě, z kterého dobře uvidíte sem na plátno, a máte 15 minut na přiřazení zajímavostí ke zvířatům!
Vašich 15 minut uběhlo, a my se společně podíváme na to, jak jste si s tím poradili. Na projekčním plátně vám budu promítat jednotlivá zvířata a poprosím, aby mi týmy sdělily, jakou zajímavost zvířeti přidělily a proč. Své správné tipy si počítejte.
(Realizátor pouští prezentaci s obrázky zvířat a ptá se žáků na jejich tipy a jejich tipy komentuje)
Uzavření
Zajímavosti máme přiřazené k jejich zvířecím představitelům. Tím však svět zajímavostí nekončí, takže ho objevujte dál. Zvířata nás nikdy nepřestanou překvapovat.
Gratulujeme týmu s nejvyšším počtem bodů, ale v této aktivitě jste všichni vítězové, protože jste se dozvěděli nové informace a teď třeba víte, že želvy mohou dýchat zadkem!
Všichni si zasloužíte velký potlesk!
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Prezentace či vytištěné obrázky zvířat | 1 ks | Prezentace v případě, že se aktivita uvádí v místě s možností projekce, obrázky v případě že se aktivita uvádí venku |
Zalaminované obrázky a zalaminované karty se zajímavostmi | 3 (4) sady | Každá sady by měla být označena barvou jednotlivých týmů |
Dlouhé lano | 1 ks | Lano k vytvoření startovní čáry |
Podsedáky | Dle počtu účastníků | Pro každého účastníka jeden |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
003.11.04 | Hnízda moudrosti-kartičky_text.docx | Kartičky ke hře |
003.11.05 | Hnízda moudrosti-kartičky_text.pdf | Kartičky ke hře |
003.11.06 | Hnízda moudrosti-odpovedi.docx | Odpovědi na zadání v kartičkách |
003.11.07 | Hnízda moudrosti-odpovedi.pdf | Odpovědi na zadání v kartičkách |
003.11.03 | prezentace_zajimavost2.pdf | prezentace se zajímavostmi o zvířatech - tisk 2 |
003.11.02 | prezentace_zajimavosti.pdf | prezentace se zajímavostmi o zvířatech - tisk 1 |
003.11.01 | prezentace_zajimavosti.pptx | prezentace se zajímavostmi o zvířatech |