3.8 Lidé, zvířata a planeta
Účastníků | 10-30 |
---|---|
Fyzická náročnost | I, I = klidová, V = zátěž na hranici možností |
Psychická náročnost | IV, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby |
Autoři | Šárka Látalová, Vojtěch Marek |
Počet uvádějících | 3-4 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | 20 minut na přípravu, 20 na úklid |
Prostředí | Dostatečně velká místnost s možností zatemnění s audiovizuální technikou |
Rozdělení | Účast v aktivitě je individuální |
Cíle
Cílem aktivity je vzbudit zájem o stav planety a upozornit na environmentální problémy spojené s živočišnou výrobou a využitím zvířat. Žáci si uvědomí/ pojmenují svůj postoj k problémům spojeným s využitím zvířat.
Sdělení
Zamyslel jsem se nad svým vztahem ke zvířatům a vím, jak moc je v různých oblastech svého života využívám.
Metody
Zážitková hra, imaginace, individuální kreativní tvorba, diskuze, reflexe.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- formulaci vlastních prožitků a myšlenek a jejich pojmenovávání v rámci reflexe zážitkové hry.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- uvědoměním si širšího etického kontextu v rámci vlastního vnímání světa formou emotivního zážitku, zamyšlením nad vlastními možnostmi přístupu k udržitelnému životnímu stylu.
- Kulturní povědomí a vyjádření je rozvíjeno:
- vizualizací masivně konzumního způsobu života lidské populace, vyvolávající vnitřní konflikt v rámci žebříčku hodnot.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- uvědoměním si širšího etického kontextu v rámci vlastního vnímání světa se zaměřením na ekologickou udržitelnost přírodních zdrojů, zamyšlením nad vlastními možnostmi přístupu k udržitelnému životnímu stylu.
Forma a popis realizace
Zážitková hra pracující s emocionální stránkou žáků skrze provázení důsledky konzumního způsobu života moderní společnosti, s výtvarnou reflexí.
Uvedení
Příprava
Příprava
Aktivita je doporučena uvádět nejméně ve třech lidech. V rámci ověřování byla uvedena ve složení dvou realizátorů a učitele.
Aktivita se odehrává ve velkém sále s audiovizuální technikou a možností zatemnění. Aktivita je časově náročnější na připravení všech materiálů, potřebných pro uvedení aktivity. Níže je popsán materiál, který je třeba zajistit. Plánek rozmístění sekcí při uvedení je přiložen v příloze.
Před uvedením
Nachystání audiovizuální techniky
Pro uvedení je nutná audiovizuální technika, s možností pouštění hudby a projekce na velké plátno, na které uvidí celá skupina žáků.
Na PC nachystáme: hudbu k přehrávání, fotky k promítání, film v pauze na místě, od kterého ho budeme přehrávat. Je zapnutá projekce, projektor je v režimu Shutter.
Výtvarné stanoviště
V jedné části místnosti je nachystané výtvarné stanoviště, které bude sloužit k reflexi. Stanoviště umístíme do rohu místnosti - k protější straně místnosti, na které je projekce, aby žáky při sledování projekce stanoviště vizuálně nerušilo. Stanoviště nachystáme tak, že na zem položíme igelity, aby žáci neznečistili koberec či podlahu barvami. Na igelit umístíme kelímky s vodou, štětce, temperové barvy, paletky a tvrdé papíry velikosti A4. Každý žák má „místo“ určené nachystaným tvrdým papírem. Papíry se nachází po obvodu igelitů, uprostřed igelitů jsou výtvarné pomůcky.
Prostor
Místnost pro uvedení by měla být dostatečně prostorná (uváděno v prostoru 20×10 metrů). Na podlaze by měl být koberec, jelikož žáci budou na podlaze sedět a pohybovat se po ní. Místnost musí mít možnost zatemnění.
Žáci se budou v místnosti pohybovat se zavázanýma očima, z místnosti jsou proto odstraněny předměty, o které by mohli zakopnout či se jimi zranit.
Do prostoru místnosti, nejlépe uprostřed, umístíme podsedáky. Počet podsedáků je rovný počtu žáků ve třídě. Každý podsedák znamená jedno stanoviště. Před podsedákem jsou umístěny materiály na haptickou část.
Materiál je umístěn do krabic, aby jej žáci mohli se zavázanýma očima najít. Krabice jsou umístěny před podsedáky směrem do středu kruhu. Haptický materiál lze rozšířit nebo redukovat.
Haptický materiál byl rozdělen do šesti typů, které označíme písmeny pro lepší orientaci realizátorů.
- syrové maso (A)
- kožešiny (B)
- lékařský materiál - pilulky, léky, stříkačky, zkumavky (C)
- uvařené oloupané vejce a tvrdý sýr (D)
- kůže a výrobky z kůže (E)
- vlna a hedvábí (F)
Každý materiál je v několika provedeních. Dle počtu žáků nachystáme množství materiálu. Žáci se na jednotlivá stanoviště postupně posouvají, proto není nutné mít pro uvedení pro třídu 30 žáků 30 kusů syrového masa, 30 kusů kožešin a podobně.
Příklad - pro třídu s 18 žáky bylo nachystáno 6 typů materiálu. Každý typ materiálu byl ve 3 provedeních. Po obvodu kruhu byl umístěn takto - ABACDEF ABCDEF ABCDEF. Žáci se tedy museli posunout 5x, aby se dostali ke všem typům haptického materiálu.
Po vyzvání realizátora se pak žáci posouvají ve směru hodinových ručiček ke stanovišti vedle něj. Stanoviště jsou od sebe asi 3 metry. Žáci se posouvají po koberci a nahmatají další stanoviště. Na každém stanovišti se nachází jiný materiál haptické části.
Krabice na haptickou část aktivity jsou nachystány na straně. Ve chvíli, kdy jsou žáci posazeni k podsedákům, realizátoři dají krabice před ně. Je důležité, aby byly krabice položeny ve správném pořadí.
Realizátoři
Realizátoři se před uvedením aktivity domluví, jakou mají roli. Role jsou ve scénáři označeny písmeny A, B, C. Je důležité, aby se na aktivitu připravili a každý přesně věděl, co má jakou chvíli dělat. Pro uvedení aktivity je to klíčové a mluvení v rámci již probíhající aktivity není vhodné. Ze zkušeností se realizátoři mohou domlouvat posunky.
Každý realizátor je vybaven svítilnou na čelo, aby v zatemněné místnosti viděl na scénář.
Realizátor má široký faktický přehled o tématech, které s největší pravděpodobností vyvstanou při společné reflexi.
Realizace
1. Seznámení s pravidly a úvod
V průběhu aktivity není vhodné opouštět místnost, ve které aktivita probíhá. Před uvedením doporučíme žákům, aby navštívili toaletu a napili se.
Žákům sdělíme, že je čeká zážitková aktivita. Připravíme je na průběh se zavázanýma očima. Sdělíme jim, že budou v bezpečném prostoru, který znají, že jim nehrozí žádné nebezpečí a nesetkají se s ničím živým. Seznámíme žáky s pravidly - pro dobu aktivity nesmí mluvit, poslouchají instrukce realizátora a pokud je potřeba, aby se přesunuli, realizátor k nim přijde, dotkne se jemně ramene a přesune žáka tam, kde je to potřeba. Realizátoři informují žáky, že na zemi budou nachystané podsedáky, které jsou rozmístěny po obvodu kruhu. Jsou od sebe vzdálené asi tři metry. V určité části aktivity se žáci budou posouvat po zemi po směru hodinových ručiček, tedy doleva, k dalšímu podsedáku.
Realizátor připraví na zem před místností, v níž se aktivita bude uvádět, několik podsedáků. Podsedáky realizátor použije asi čtyři a rozmístí je ve vzdálenosti, v jaké jsou od sebe vzdáleny v místě uvedení. Mělo by to pomoci žákům při orientaci v prostoru, kdy se budou se šátkem na očích přesouvat k dalším podsedákům, u kterých jsou stanoviště. Realizátor seznámí žáky s tím, že v průběhy aktivity jim budou realizátoři dávat jednoduché instrukce, například abyste se postavili, abyste se posunuli k dalšímu podsedáku a tak dále. V průběhu části, při které budete mít zavázané oči, vám mohou realizátoři jemně sáhnout na rameno a přesunout vás tam, kde je potřeba.
Informujeme žáky o skutečnosti, že v nějakou chvíli bude třeba, abyste si očistili ruce. Realizátoři jim vloží do rukou vlhčený kapesník.
Následuje shrnutí průběhu pro žáky: zaváží si oči šátkem, realizátoři je postupně odvedou do místnosti, kde je posadíme na zem. Prosíme, abyste zůstali v tichu sedět na místě, dokud nejsou v místnosti všichni ostatní žáci. V rámci bezpečnostního hlediska zdůrazníme, aby žáci v místnosti zůstali sedět a žáci čekající na chodbě se šátkem na očích, aby se nepohybovali a vyčkali, než je realizátoři odvedou.
Připomeneme prosbu o zachování ticha. Někteří žáci nejsou zvyklí na podobný typ zážitkové hry, a z nervozity se smějí, či mají potřebu průběh nahlas „vtipně“ komentovat. Je dobré tuto věc před zahájením aktivity otevřít, že je to pochopitelné, ale ať se snaží například několikrát nadechnout a nesmát se a nemluvit, aby nenarušovali atmosféru. Pokud se žáci i tak při uvedení smějí či povídají, mohou jim realizátoři jemně položit ruku na rameno, ze zkušeností to pomůže žáka utišit.
Realizátor se zeptá, zda mají žáci nějaké otázky a případné dotazy zodpoví.
2. Průběh hry
Žáci si zavážou oči šátky a jsou realizátory postupně odváděni do místnosti. V tuto chvíli není nutné přesné rozmístění žáků, nicméně by neměli být blízko předchystanému materiálu.
Scénář aktivity k mluvené části „Lidé, zvířata a planeta“
- Realizátoři jsou označeni písmeny A, B, C
- Žáci jsou seznámeni s pravidly mimo místnost, ve které se aktivita uvádí. Při vstupu do místnosti žáci již nemluví. V místnosti je nachystán potřebný materiál, světla jsou zhasnuta, hraje hudba. Žáci jsou před místností se zavázanýma očima, realizátoři A, B, C je vedou do místnosti, posadí je do kruhu s rozestupy. Scénář je vhodné číst pomalu, procítěně, s důrazem na správných místech.
- A: Zkus se oprostit od všeho, co by ti připomínalo známý svět. Nemysli na toto místo a na nic co si myslíš, že je okolo tebe. Pojem prostoru ztrácí význam. Představ si prázdnotu, tmu. Nikde nic není. Nic. Prázdno, ticho, tma. Pojem času ztrácí smysl. Čas neexistuje.
C: Vypnutí hudby
Chvíle ticha
- B: Právě vznikl vesmír.
C: Zesilování hudby
- B: Malá, hustá, horká tečka uprostřed ničeho. Rychle se rozpíná. Částice se srážejí a vytvářejí první nestálé struktury. Čas plyne, ale zatím jej není podle čeho měřit. A teď vznikají první hvězdy! Pomalu plynou miliardy let. /pauza/ A támhle, v jednou rameni galaxie Mléčné dráhy, u hvězdy jménem Slunce, vzniká planeta Země. Zatím je velmi horká. Ubíhají miliardy let a tvář Země se velmi pomalu mění.
- A: A teď se na Zemi objevila první voda, tvoří se moře, oceány. Ubíhají miliony let. Kontinenty, zatím holé a nehostinné, pomalu plují po povrchu Země. V mořích se objevují první zárodky života… Nepatrné bakterie, jednobuněčné organismy…
- B: Zázrak života si pomalu razí cestu. Zatím velmi pomalu, podmínky na Zemi jsou nepříznivé. /pauza/ U některých z těch nepatrných organismů začíná probíhat fotosyntéza - zachycují sluneční záření, čerpají z něj energii, produkují kyslík. Atmosféra, do této doby nepřátelská, začíná být příznivá pro život. Na souši se objevují první rostliny.
- A: Na pevnině se objevují také první zvířata, svět se pomalu zaplňuje životem. Nastává éra dinosaurů. K zemi s blíží asteroid a ničí téměř veškerý život na planetě. Život si ale našel cestu. Někdo dokázal přežít… Svět ovládají savci. V Africe několik opic slezlo ze stromů. Chodí po zadních nohách, ovládly oheň, vyrábějí první nástroje. Nadešel čas člověka.
- A: Povrch Země zaujímají širé lesní pustiny. Svět patří zvířatům. Slyšíte roje včel, zpěv ptactva. Zvěře je bezpočet, jako písku v moři, jako hvězd na nebi a nikým neplašená obývala velkou část Země.
- Přichází člověk… ochočuje si zvířata… Vlci… Vytváří partnerství… pastevci si ochočují zvířata… chrání před predátory a vodí je na pastviny, zvířata jim dávají mléko, vlnu, maso… A lidé jim za to dávají bezpečí. Zatím.
- B: Jsi člověk. Stáváš se zemědělcem a pastevcem, začínáš se stěhovat, stavíš si první obydlí, vynalézáš nové nástroje, obchoduješ. Začínáš si podrobovat svět kolem sebe. Už se nebojíš šelem, ony se bojí tebe. Zdokonaluješ svůj život, přicházíš na spoustu věcí, které ti mohou usnadnit život.
- A: Lidstvo se vyvinulo a my na sebe můžeme být hrdí!
- Luk a šíp, keramika, písmo, železo, kolo, loď, větrný mlýn, parní stroj, horkovzdušný balón, telegraf, elektřina, automobil, trysková letadla, televize, laser, počítač, raketoplán, mobilní telefon, internet, genetické manipulace…
- Jsi člověk. Jak zacházíš se svým postavením, se svojí inteligencí? Jak se chováš k přírodě a ke zvířatům?
Keramická hmota
C: Do rukou ti teď vložíme kus tvárné hlíny, ze kterého vymodeluj něco, co znázorňuje tvůj vztah ke zvířatům. Šátek si nechej na očích. (A, B, C rozdávají každému žákovi kousek hlíny) - žáci modelují, po dokončení položí výrobek před sebe, realizátoři výrobky sesbírají.
- A: Země
- B: Rozprostírala se, kam oko dohlédlo. Tolik místa. A přesto nám už pomalu začíná být Země malá. Počet lidí stále roste. A ti lidé chtějí bydlet a jíst. A na to je potřeba prostor. Ten nám dochází. Kdyby si každý člověk na Zemi žil jako průměrný Evropan, jako já nebo ty, potřebovali bychom Země tři.
- C: Postav se. A pak se snaž udržet svůj prostor.
- B: Pokud máš kolem sebe volný prostor, užívej si ho. Za chvíli může být vše jinak.
Lano
A, B, C - přivedou žáky doprostřed a přivádějí je do těsného hloučku, žáci se ale jeden druhého nedotýkají. Kolem nich je ve výšce pasu lano, které drží realizátoři. Hudba se zesiluje (C) a lano utahuje. Cílem je dostat žáky do nekomfortu, navodit pocit stísněnosti, ne je shodit. Je důležité dbát na bezpečnost! Pak prudkým střihem vypneme hudbu a pustíme lano! A, B, C Odvedou žáky z hloučku do kruhu - tak aby každý žák měl před sebou podsedák.
A: Počet lidí na Zemi dosáhl jedné miliardy v roce 1800. Druhá miliarda přibyla za 125 let. Počet lidí dosáhl tří miliard již za dalších 30 let, v době, kdy se narodili vaši rodiče (prarodiče). Čtvrtá miliarda: 20 let. Pátá miliarda: 15 let. Šestá miliarda: 10 let. Teď je nás 6,5 miliardy. A stále přibývá. 10 miliard dosáhneme v roce 2060.
C: Chvíle ticha
B: Jsi člověk. Jak zacházíš se svým postavením, se svojí inteligencí? Jak se chováš k jiným lidem? /pauza/, k přírodě /pauza/, ke zvířatům? Co pro nás znamenají zvířata dnes? Co znamenají pro tebe?
A, B, C umisťují před žáky krabice pro haptickou část aktivity.
Zvířecí produkty
(Žáci sedí v kruhu na zemi, či na podsedáku. Každý žák má před sebou krabici s materiálem pro haptickou část aktivity. Krabice jsou ve správném pořadí. Realizátoři mají připraveny vlhčené ubrousky.)
- A: Před tebou leží několik věcí. Na všechny si sáhni.
- A: Před tebou se budou postupně nacházet různé věci, produkty… Sáhni před sebe a pořádně věc rukama prozkoumej.
(Necháme žáky prozkoumávat produkty před nimi.)
- A: Co z toho je ze zvířat…? Jak často to používáš…? Muselo kvůli tomu zvíře zemřít…? Jak nutně dané věci potřebuješ k životu…?
- A: Jen se zamyslete… (žáky necháme dostatečně dlouho přemýšlet, používáme věty k zamyšlení)
- B: Posuňte se teď po směru hodinových ručiček na vedlejší stanoviště. Sáhněte před sebe. Co máte teď v rukou? Je ta věc ze zvířete?
(Žáci se postupně posouvají po stanovištích, dokud se nedostanou ke všem produktům. Realizátoři nabízejí otázky k zamyšlení, reagují na skupinu)
(Žákům, kteří sahali na syrové maso, je do rukou vložen vlhčený ubrousek)
PROJEKCE
(Realizátoři odvedou žáky před plátno a posadí je)
A: Nyní si prosím sundejte šátky. Ještě prosím nemluvte.
C: Na plátně jsou promítány fotky v sérii s podkresovou hudbou (epická, silná hudba, jako příklad uvádíme soundtrack Fountain od 5:30). Po skončení promítání fotek necháme minutu hrát hudbu, pak stáhneme až do ticha. Poté je žákům promítnut film.
(Po skončení filmu necháme v sále stále zhasnutá světla a necháme žáky ještě asi minutu v tichu. Poté vyzveme žáky, aby se přesunuli k nachystanému výtvarnému stanovišti, stále bez mluvení)
Uzavření
Na výtvarném stanovišti žáci dostanou prostor na to se zastavit, nechat zážitky usadit, zamyslet se. Žáci jsou vyzváni, aby vyjádřili své pocity z aktivity, názory k tématům, která jim byla předložena nebo cokoliv, co se týká tohoto zážitku a mají potřebu to vyjádřit. Je jim dán časový limit 20 minut. Žáci jsou požádáni o dodržování ticha.
Po uplynutí limitu se žáci i se svými kresbami přesouvají na místo k reflexi. Sedají si na podsedáky na zem.
Realizátor sděluje žákům, že aktivita se jim mohla zdát manipulativní, a že jsou si toho realizátoři vědomi a že je aktivita takto postavena z určitého důvodu. Ten důvod je vyvolat v nich emoce konfrontací s nepříjemnými tématy. To ale také dělá aktivitu neobjektivní, a toho jsou si realizátoři vědomi a přiznají to žákům. Realizátoři se v rámci reflexe na kontroverzní témata dívají i z druhé strany. Toto je velmi důležité směrem od realizátorů k žákům, aby se žákům aktivita nezdála nátlaková a tudíž by se vůči ní mohli uzavřít a nevyužít potenciál aktivity k uvědomění si postojů.
Realizátor vede reflexi, ve které zjišťuje pocity žáků a celé skupiny. Realizátor žádá žáky, aby nasdíleli, jak se v aktivitě cítili a co na ně nejvíce působilo. Poté se zajímá o to, jak se cítí nyní a na atmosféru ve skupině citlivě reaguje.
Žáci jsou požádáni, aby ti, kteří chtějí, ukázali svůj výtvor a podělili se se skupinou o to, co má vyjadřovat.
Realizátor dále pokládá otázky. Příklad:
- Díky moc všem, kteří se s námi podělili o vyjádření svých vnitřních pochodů. Mě by teď zajímalo, které téma s vámi nejvíce rezonovalo? Co vás přimělo se zamyslet?
- Zamyslete se, jestli s tím lze něco udělat. Jako společnost. Jako jedinec.
- Moc si vážím vaší sdílnosti. Budu k vám mít ještě poslední otázku, ale předtím vám chci dát prostor na vaše otázky k tématu, nebo na vyjádření čehokoliv, co zde ještě chcete říci.
- Mám na vás tedy poslední otázku. Co si z této aktivity odnášíte?
Realizátor ocení žáky za jejich zapojení a připomene jim, že v průběhu aktivity něco vytvořili z hlíny. A teď si mohou svůj výrobek vzít jako připomínku toho, co si dnes uvědomili, co s nimi rezonovalo, co se jich dotklo. Výtvory žáků jsou nachystány dalším realizátorem v průběhu reflexe.
Poznámky
Jednotlivé části aktivity jsou variabilní-hudba, živočišné produkty, prezentace, obrázky, i scénář. Realizátor aktivitu dokáže přizpůsobit své skupině a například se více zaměřit na konkrétní témata. Pro zkušenější, starší skupinu lze zvolit dramatičtější průběh, prezentaci, film, pro citlivější skupinu naopak. Záleží na uvážení uvádějícího realizátora. Film Baraka - lze vynechat či použit jiný film či dokument, znázorňující konzumní způsob života. Důležité je, aby měl film silnou vizuální působivost.
Počet uvádějících záleží na počtu účastníků, pro počet třiceti žáků je doporučeno složení 4 realizátorů, kvůli rychlým přesunům žáků s šátky na očích, úklidu a přípravě materiálu při uvedení.
Aktivita byla inspirována hrou Stav světa z knihy Zážitkové výukové programy od Radka Pelánka.
Metodický důvod aktivity
Hra je zařazena jako jiná forma procesu učení. Aktivita se skládá z hmatové, vizuální, audio a kreativní části. Aktivita pracuje úmyslně i s emocionální rovinou žáků, proto je důležité aktivitu uvést citlivě a vést kvalitní reflexi.
Aktivita se snaží poukázat na složitost světa jako celku, s důrazem na vztah lidí a zvířat. V rámci diskuze se po reflexi mohou probírat hlubší témata, jako například: Žijeme na úkor dalších generací? Čeká nás kolaps? Nebo žijeme lépe a čeká nás jen zlepšení? (technologie, lékařství, architektura, lety do vesmíru…), Jak se k problémům postavit jako jednotlivec? Je důležité dát si pozor, aby aktivita nebyla vnímána jako nátlaková. Jejich cílem je zamyšlení se nad konzumností dnešní doby se snahou o vážení si všech přírodních zdrojů, které jako lidstvo využíváme a přináší nám pohodlný život.
Variantní podoby aktivity
Při haptické části aktivity je možné vytvořit stanoviště, na kterých budou všechny typy materiálu najednou, a u stanoviště bude naráz více žáků. Například pro třídu 18 žáků by bylo vytvořeno 6 stanovišť po 3 žácích. Nakonec jsme zvolili individuální způsob uvedení haptické části, aby se žáci na stanovištích nerušili a aby si sáhli na všechny typy materiálu, které byly poskytnuty. U této věkové skupiny jsme také měli obavy, že na sebe žáci budou sahat a smát se, což by narušilo budovanou atmosféru aktivity.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Scénář | Pro každého uvádějícího | Scénář sloužící k orientaci všech lektorů o tom co v aktivitě následuje, domluva mezi lektory v průběhu aktivity již není vhodná |
Čelová svítilna | Pro každého uvádějícího | Pro čtení scénáře a orientaci v prostoru |
Šátky | Pro každého účastníka | Slouží k zavázání očí |
Prezentace s fotkami | 1 ks | Viz příloha |
Keramická tuhnoucí hmota | pro každého účastníka | Počet balení dle počtu účastníků, pro jednoho účastníka kousek cca 5×5 cm |
Výtvarné potřeby | pro každého účastníka | Tvrdé papíry, tempery, štětce, kelímky s vodou, paletky |
Igelit | Dle potřeby | Igelit k ochraně povrchu před zašpiněním barvami |
Lano | 1 ks | 10 metrů dlouhé |
Materiál na haptickou část | Dle počtu účastníků | Syrové omyté maso, kožešiny, pilulky- léky (vitamíny co vypadají jako léky, například B-komplex), vlna, hedvábí, kůže-kabelka, páse, bota.., plastové stříkačky bez jehel, plastové zkumavky, uvařené vejce, kus tvrdého sýra |
Hygienické vlhčené ubrousky | 6 ks | Ubrousky pro účely desinfekce a utření rukou účastníků po haptické části a práci s keramickou hmotou. |
- Fotky k promítnutí – fotky/obrázky vybírá a chystá realizátor s ohledem na konkrétní skupinu, pro kterou aktivitu uvádí. Obrázky by měli odrážet konzumní styl života dnešní společnosti a měly by být záměrně dramatické, aby u skupiny vyvolaly emocionální odezvu (například směs těchto témat: klecový chov drůbeže-podmínky v jakých zvířata žijí, jejich zranění a kondice, jatka-způsob porážky zvířat, množství usmrcených zvířat, zacházení s nimi, týrání zvířat, kácení lesů a pralesů-mýtiny, úbytek pralesa, znečištění životního prostředí - množství odpadků, plasty v oceánech, testování na zvířatech- fotky z laboratoří, lidé nakupující v supermarketech, stravování například u McDonalds, chudoba v rozvojových zemích, záběr Země z vesmíru atd.). Doporučený počet fotek/obrázků je cca 30-50.
- Hudba – doporučujeme hudební podkres. Vhodná hudba je epická, orchestrální, bez vokálů. Jedná se o doporučení a uvádějící realizátor si hudbu může přizpůsobit konkrétnímu uvedení.
- Jako inspirace může být například:
- Interstellar Main Theme https://www.youtube.com/watch?v=UDVtMYqUAyw
- The Fountain Soundtrack https://www.youtube.com/watch?v=pslnNAISNFE
- Film – film, který je na aktivitu použit, by měl být surový, obrazový a záměrně vyvolávající emoce. Pro inspiraci uvádíme například film Baraka, promítán v čase od 47:00 do 52:00
- https://www.youtube.com/watch?v=LETtcYGc__4 Délka promítaného filmu, či jeho části, by neměla přesáhnout 5 minut, doporučujeme méně, aby byla udržena pozornost žáků.
- Scénář pro každého realizátora
- Svítilna na čelo pro každého realizátora
- Šátek pro každého žáka
- Keramická hmota tuhnoucí na vzduchu (dle počtu žáků, pro každého kus cca 5×5 cm)
- Tvrdé papíry, tempery, štětce, kelímky s vodou, paletky na barvy (jedna do čtveřice)
- Igelit pod malovací stanoviště
- Lano
- Materiál na haptickou část - syrové omyté maso, kožešiny, pilulky - léky (vitamíny co vypadají jako léky, například B-komplex), vlna, hedvábí, kůže (kabelka, pásek, bota), plastové stříkačky bez jehel, plastové zkumavky, uvařené vejce, kus tvrdého sýra
- Hygienické ubrousky na utření rukou po haptické části a modelování (5 ks)
Přílohy
Číslo | Soubory | Popis |
---|---|---|
Aktivita nemá přílohy.