3.1.4 Ahoj, jsem Virus
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | I |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 15 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Vyvolat tajemnou atmosféru a představit maskota pojmenovaného VIRUS. Začít vyprávět „příběh“ workshopu.
Sdělení
Průvodcem či maskotem celého workshopu je VIRUS - malá růžová příšerka či chobotnice, co má místo oka objektiv. Já jsem členem týmu VIRUS.
Metody
Aktivizace, Imaginace
Klíčové kompetence
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- audiovizuálním vjemem znělky v setmělém sále a seznámením se s maskotem celého workshopu.
Forma a popis realizace
Žáci se poprvé dostávají do hlavní „pracovní“ místnosti. Workshop VIRUS se žákům představuje pomocí videa, znělky a nakonec i fyzicky.
Uvedení
Příprava
Před příchodem žáků se připraví hlavní pracovní místnost. Projekční plátno, židle pro žáky a realizátory, podstavec pro VIRUS a postavička VIRUS se v místnosti rozmístí tak, aby ve tmě nikdo z žáků do ničeho nenaboural a po rozsvícení v sále byl žák ohromen uspořádáním prostoru (tajemno, vyvolení). Na plátno se připraví projekce úvodního videa. Jeden z realizátorů si k sobě vezme prezentér k ovládání videa. V místnosti se zhasnou světla. Na dveře místnosti se vylepí cedulka místnosti, která piktogramem určuje, co je to za místnost (jaké aktivity zde budou probíhat) a zároveň cedulka, kde je piktogramy znázorněno, co v místnosti vítáno není.
Realizace
Žáci se shromáždí před dveřmi do hlavní „pracovní“ místnosti. S hlavním realizátorem vedou žáci krátkou debatu, že už jsou tu skoro půl dne, občas někde někdo řekne VIRUS, ale sám VIRUS se ještě neobjevil, tak co to je a je vůbec? Po té jsou požádání, aby jako skupina v tichosti vešli do místnosti. V místnosti je tma. V momentě, kdy do místnosti vejdou všichni, tak se na velkém plátně rozjede video a znělka. VIRUS (maskot) je exponován jako hvězda, která k žákům pomalu přichází a nakonec se úplně snese mezi ně. Po skončení videa se v sále rozsvítí a uprostřed pod plátnem sedí na vyvýšeném místě pro workshop speciálně ušitá růžová postavička VIRUS. Kolem VIRUSu jsou v půlkruhu židle, kam si žáci i realizátoři posedají.
Podrobný popis struktury:
- Hlavní realizátor zavede žáky před dveře do hlavní „pracovní“ místnosti. Na dveřích je cedulka k označení místnosti (kotoučová kamera) a ještě cedulka, co se v místnosti nedělá.
- Lektor navozuje s žáky krátkou diskuzi na téma VIRUS: Co to je? Co si představují? Už někdy něco takového viděli? Jak podle nich vypadá? Co by měl dělat? Co má za poslání?
- Realizátor se snaží v žácích vybudovat napětí a očekávání. Pak je požádá, aby v tichosti jako celá skupina vešli do místnosti.
- V místnosti je tma. Realizátor počká, až do místnosti vejdou všichni a po chvilce spouští prezentérem video.
- Po skončení videa realizátor zapíná světla a vyzve žáky, aby si každý sedl na jednu židli kolem maskota VIRUSu.
- Slova se ujme hlavní realizátor workshopu.
Uzavření
Účastníci jsou požádáni, aby si každý sedl na jednu židli kolem postavičky VIRUS.
Poznámky
- aktivita je zařazena, aby podpořila tajemnou atmosféru a v žácích vzbudila určitý pocit vyvolení pro nelehký úkol
Pomůcky a materiál
Položka |
---|
Projektor |
Video + znělka |
VIRUS postavička |
Podstavec |
Židle |
Prezentér |
Zatemnělá místnost |
Cedulky na dveře |