Stop den 2
Účastníků | 8 - 15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | I |
Autor/ři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 30 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | uzavření dne |
Rozdělení | každý žák sám za sebe |
Cíle
Žák si reflektuje celý den a následně reflektuje práci celého týmu. Žáci mají prostor si navzájem poděkovat, případně si vyčistit případné konflikty ve skupině. Žák si uvědomí, co se mu v ten den povedlo a co pro něho bylo těžké.
Sdělení
Jsem tu dva dni a pomalu mám pocit, že jsem tu týden.
Metody
Aktivizace, Reflexe.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi žáky.
- rozborem průběhu celého dny i dní předcházejících, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- zažitím si a uvědoměním k čemu vede reflexe týmové práce.
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi.
Forma a popis realizace
Aktivita probíhá bezprostředně po promítání druhého díla, tedy i ve stejném prostoru. Žáci za sebou mají druhý úspěch, druhé dokončené video a zároveň první střihání v sofistikovanějším střihačském programu. Žáci reflektují celý den pomocí seznamu aktivit a snaží se reflektovat i společně trávený čas celého týmu, protože intenzita aktivit může být pro některé žáky náročná. Zároveň žáci pracují v úzkých týmech.
Obsah
Jsme plni zážitků z dalšího dokončeného díla, tak si pojďme připomenout, jaká cesta k tomu vedla. Doprostřed našeho kruhu jsem dala obrázky různých tučňáků v různých situacích. Zkuste si každý vybrat jednu kartu, která podle vás nejlépe vystihuje váš dnešní den, nebo nějakou konkrétní situaci z dnešního dne, která se vám zaryla. Vybírejte.
A teď, kdo chcete, začněte a zkuste říci, proč se cítíte jako tučňák na kartě, nebo jaká situace pro vás byla silná a připadali jste si při ní, jak tento tučňák. Střídejte se, jak potřebujete. Realizátor nechá projít celé kolečko. Díky.
A teď si, prosím, každý vezměte jeden papírek s tabulkou, kde jsou vypsány všechny AKCE dnešního dne a pojďme na to.
Realizátor postupně projde všechny aktivity a žáci do tabulky označují, kde pro ně jaká aktivita byla, jak je oslovila.
A teď rozpřáhněte ruce nebo dejte proti sobě prsty podle toho, jak moc jste si celý den užili? Jak moc vás bavilo, co jste dnes točili? Jak moc se po dnešním dni cítíte unaveni?
Realizátor navazuje diskusi, snaží se o bezpečný prostor pro všechny.
Tak to se cítíte celkem dost unaveni. A to je dobře, je vidět, že chodíte do všech akcí naplno. Díky moc za vaši otevřenost a zítra nás VIRUS opět probudí v 7 hodin. Dobrou noc. Stop den dva.
Metodika uvedení
Příprava
Prostor připravit tak, aby si všichni mohli sednout do kruhu. Připravit kreslené karty na reflexi, rozprostřít je uprostřed kruhu. Nachystat tabulky na reflexi - Stop den 2.
Realizace
Aktivita je zařazena, aby žáci dostali prostor si poděkovat, případně si vyříkat nějaké emoce, které se během dne objevily. Program celého workshopu je záměrně nahuštěný, aby se žáci unavili a začali v sobě spínat procesy, které se hodí pro tvůrčí činnost. Vyhnou se tak lépe prvním plánům a jdou více do hloubky. Tento způsob práce ale klade velké nároky na skupinu. Proto je zapotřebí věnovat čas tzv. hygieně skupiny.
Realizátor se žáky sedí v kruhu a doprostřed kruhu vyloží karty s kresbou tučňáků - každá karta vyjadřuje jinou emoci a příběh. Realizátor vyzve žáky, aby si každý vybral jednu kartu, která vystihuje, jak se dnes cítí, případně co prožil.
Žáci se pak po kruhu střídají, ukazují kartu a říkají, co je vedlo k tomu, že si ji vybrali. Aktivním nasloucháním ostatním žákům a reflexí svého dne jsou u žáka rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.
Realizátor rozdá žákům tabulku, kde společně projdou jednotlivé aktivity během dne a žáci zaznamenávají, jak pro ně aktivity byly důležité a naplňující. Rozborem průběhu celého dne je u žáků rozvíjena komunikace v mateřském jazyce.
V závěru aktivity nechá realizátor pomocí rozpažených rukou ukazovat žáky odpovědi na tři poslední otázky. Žák se vždy zamyslí a pak rozpažením rukou či vzdáleností dvou prstů ukáže odpověď na otázku. Otázky jsou kladeny ve stylu „Jak moc…“.
Realizátor žákům poděkuje, popřeje dobrou noc a řekne, kdy bude budíček.
Uzavření
Realizátor žákům poděkuje za otevřenost a popřeje jim dobrou noc. Zopakuje informace o nočním klidu a v případě potřeby hledat pomoc v místnosti, kde je cedulka SOS.
Poznámky
Aktivita je zařazena, aby žáci dostali prostor si poděkovat, případně si vyříkat nějaké emoce, které se za ty tři dny objevily. Program celého workshopu je záměrně nahuštěný, aby se žáci unavili a začali v sobě spínat procesy, které se hodí pro tvůrčí činnost. Vyhnou se tak lépe prvním plánům a jdou více do hloubky. Tento způsob práce ale klade velké nároky na skupinu. Proto je zapotřebí věnovat čas tzv. hygieně skupiny.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
STOP den 2 - tabulka | 8 - 15 | |
Něco na psaní | 8 - 15 | |
Něco na sezení | ||
Obrázkové karty na reflexi |
Přílohy
Tabulka na reflexi: STOP DEN 2