3.2 Science show
Účastníků | 15-30 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | III |
Autoři | Aleš Pilgr, Radka Zounková, Jana Prokešová, Lenka Pavlica |
Počet uvádějících | min 3 |
Čas na realizaci | 30 min |
Čas na přípravu | 60 - 120 min |
Prostředí | sál, místnost s jevištěm a hledištěm |
Rozdělení | sám za sebe |
Cíle
Ukázka efektních pokusů z oblasti fyziky a chemie sloužící k motivaci účastníků. V rámci aktivity se dozvídají více o prostředí Institutu a jsou jim představeny další části programu, zejména závěrečná zkouška.
Sdělení
Světlo je skvělá věc, teď už vím, z čeho se skládá a jak různě může vznikat. Také jsem se dozvěděl, co všechno mě čeká tady v Institutu FYCHEBI.
Metody
demonstrace pokusů, dramatizace, přednáška
Klíčové kompetence
- schopnost učit se je rozvíjena:
- zvýšením motivace do učení pomoci vtáhnutí do příběhu.
- schopnost komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivním nasloucháním a porozuměním mluvenému projevu.
Forma a popis realizace
Motivační a zážitkový program (pojatý jako zkouška jejich starších spolužáků), tematicky zaměřený na světlo (jak vzniká, jeho barevné spektrum, druhy luminiscence atd.).
Uvedení
Příprava
- Před celým programem - výběr a testovaní vhodných pokusů a zasazení do příběhového rámce.
- V přípravném týdnu před realizací - příprava divadla vědy a potřebných roztoků a směsí, zkouška světel, prezentéru, zvuku; bezpečnostní opatření (větrání, požární hlásiče) - kompletní opatření jsou sepsána v příloze „Bezpečnostní opatření pro minimalizaci rizik“.
Realizace
- Realizátoři žáky přivádí do částečně zatemněného divadla vědy a usadí je na sedadla. Poté prostor zatemní úplně.
- Představení začíná v úplné tmě vyprávěním legendy. Vyprávět může realizátor pozměněným hlasem naživo, nebo si řeč nahrát předem a spustit do reproduktorů.
- Celé představení provází dvojice realizátorů-performerů, kteří se celou dobu show situují do pozice starších adeptů FYCHEBI při plnění závěrečné zkoušky ve světelné laboratoři. Jeden realizátor zastává roli racionálního vědce, flegmatika, „vysvětlovače“, druhý plní roli strašpytla a zároveň dobrodruha, který show posouvá vpřed. Třetí performer není nikdy fyzicky vidět, je pouze slyšet jeho hlas (lze předem pořídit nahrávku a snížit tak počet realizátorů).
- Potřebné směsi a pomůcky na pokusy je potřeba mít nachystané předem - při samotné show není prostor pro celou laboratorní přípravu.
- Při závěrečném pokusu oba předvádějící zmizí a po rozsvícení je již diváci nevidí.
Uzavření
- Poukázat na to, že účastníci měli možnost vidět starší adepty v akci a že děti samotné čeká také zkouška - je tedy potřeba při všech experimentech dávat pozor a naučit se co nejvíce. Následuje plynulý přechod na další aktivitu.
Poznámky
- Show musí být tajemná, jinak nevyzní. Je dobře, když je i vtipná, ale nesmí to přebít tajemnou atmosféru.
- Je třeba si dát veliký pozor, aby si performeři neskákali do řeči. (Není třeba pořád mluvit, i ticho hraje.)
- Pro plynulé představení je potřeba naučit se zpaměti scénář. Odchylovat se od něj je vhodné pouze v případě, kdy performer ví, proč to dělá. Potřebné je nacvičení si a osvojení provádění všech zařazených pokusů.
- Role performerů jsou kontrastní pro podtrhnutí dějové linky a klíčové pro dramatizaci.
- Pro přípravu směsí na pokusy ROZHODNĚ POUŽÍVEJTE RUKAVICE a pracujte v odvětrávané digestoři.
- Výběr pokusů a jejich posloupnost lze změnit podle znalostní a kognitivní úrovně aktuálních účastníků - v předstihu, v rámci přípravy.
- Zachovávejte nezbytná bezpečností opatření a manipulujte vhodně s technikou (příloha „Technický scénář“).
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
louč | 1 | efektní svítidlo pro osvícení scény |
lampový olej | 1 | palivo pro louč |
zápalky | 1 | pro pokus zelený plamen, pro přípravu směsí nad kahanem |
pracovní rukavice | 2×2 | bezpečnost performerů |
bezpečnostní brýle | 2 | bezpečnost performerů |
svářečské brýle | 1 | bezpečnost performerů - pokus elektrický oblouk |
korýtko na zelený plamen | 1 | na směs methanolu a trimethylborátu |
odměrný válec | 1 | pro přípravu směsi před programem |
alobal | 1 role | pro pracovní plochu i zmírnění odparu směsi na zelený plamen |
zápalky | 1 | rozžehnutí louče i zeleného plamene |
velká žárovka | 1 | na pokus obří žárovka |
30 cm odporového (kanthalového) drátku průměru 0,8 mm | 1 | na výměnu |
vývěva | 1 | na odsátí vzduchu z žárovky |
autobaterie | 1 | zdroj energie |
zdroj 6-8 V | 1 | zdroj energie na jiskry |
eppendorfka - zkumavka | 1 | na fluorescein |
UV lampa | 1 | pokus Fluorescein |
vialka (malá skleněná lahvička) | 1 | pokus Fluorescein |
tuhy | 2 | pokus elektrický oblouk |
kádinka | 1 | příprava fluoresceinu |
digestoř | 1 | pro přípravu směsí na show |
filtrační papír | 3 | pro přípravu směsí na show + na demonstrační stůl |
lednička | 1 | pro přípravu - uchovávání směsí a chemikálií |
fluoresceční zjasňovač | 1 | příprava slizu |
borax | 30 g | příprava slizu |
kahan | 1 | příprava slizu |
líh | 50 ml | do kahanu - příprava slizu |
miska | 1 | příprava slizu |
špachtle dřevěná | 1 | příprava slizu |
roztok polyvinylalkoholu (asi 4% - 35-40 g/l) | 200 ml | příprava slizu |
Fluorescein | 1 | na pokus „Fluorescein“ a sliz |
destilovaná voda | 1 litr | na ředění slizu příp. další úkony |
methanol | 100 ml | na zelený plamen a závěrečný záblesk |
trimethylborát | 100 ml | na zelený plamen a závěrečný záblesk |
kónická Erlenmayerova baňka - erlenka | 1 | pokus chemiluminiscence |
bis-vanilyl oxalát | 50 g | pokus chemiluminiscence |
EOSIN (červené fluorescenční barvivo) | 50 g | pokus chemiluminiscence |
rozpouštědlová směs pro chemiluminiscenci | 50 ml | pokus chemiluminiscence |
imidazol | 20 mg | pokus chemiluminiscence - katalyzátor pokusu |
dewarka | 2 | pokus chemiluminiscence a suchý led |
papírové utěrky | 1 | pokus chemiluminiscence |
varná konvice | 1 | pokus chemiluminiscence, suchý led |
8% peroxid vodíku | 1 ml | pokus chemiluminiscence |
Pasteurova pipeta | 1 | na přípravu pokusu - peroxid vodíku |
led dioda - blikačka na kolo | 1 | pokus LED dioda a suchý led |
baterie do led diody | 4 | zdroj energie pro blikačku |
suchý led | 100 g | pokus LED dioda a suchý led |
lopatka plechová | 1 | na suchý led |
lavor | 1 | pokus LED dioda a suchý led |
jar | 10 ml | pokus LED dioda a suchý led |
Fosforescenční pláštěnka | 1 | pláštěnka natřená fosforescenční barvou |
laserové ukazovátko | 1 | na pokus s pláštěnkou |
baterie do laserového ukazovátka | 2 | napájení laseru |
zápalné elektrody | 2 | na závěrečný záblesk |
demižon | 1 | na závěrečný záblesk |
indukční cívka | 1 | na závěrečný záblesk |
mikrofony a reproduktory | 2 | pro ozvučení show |
promítací zařízení | 1 | pro zobrazení vysvětlujících grafik |
kabely a dráty | 6 | pro propojení zdrojů a potřeb na pokusy |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
001.02.03 | science_show_duha.jpg | duha k promítnutí během science show |
001.02.01 | science_show_scenar.docx | scénář science show |
001.02.02 | science_show_scenar.pdf | scénář science show - tisk |
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
001.02.08 | bezpecnostni listy.zip | Bezpečnostní listy všech chemikálií použitých v programu |
001.02.04 | science_show_bezpecnostni_opatreni.docx | bezpečnostní opatření během science show |
001.02.05 | science_show_bezpecnostni_opatreni.pdf | bezpečnostní opatření během science show - tisk |
001.02.06 | science_show_technicke_poznamky.docx | technické poznámky k science show |
001.02.07 | science_show_technicke_poznamky.pdf | technické poznámky k science show - tisk |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
001.02.03 | 01 | ![]() |
duha | Wing-Chi Poon | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-10-29 |
do příloh patří technický scénář (příprava pokusů, světla, prostorové rozvržení pro předvádějící, realizátorské poznámky bez přímé řeči)
Inspirační odkazy
Rozšiřující zdroje pro nastudování pokusů a principů:
- ŠTRBA, Anton. Všeobecná fyzika. 3, Optika. Bratislava: Alfa - vydavatelstvo technickej a ekonomickej literatúry, 1979. Edícia teoretickej literatúry.
- VLACH, Bohumil a Josef FUKA. Vlnová povaha světla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. Fyzikální knižnice. Na pomoc učiteli fyziky.