3.1.2 Představení týmu, obavy a očekávání, pravidla
Účastníků | 10 - 24 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autorka | Radka Zounková |
Počet uvádějících | 1 (zbytek org. týmu by se měl účastnit) |
Čas na realizaci | 30 - 45 |
Čas na přípravu | 10 min |
Prostředí | uvnitř, kdykoli |
Rozdělení | každý za sebe |
Cíle
- Účastníci tuší, kdo jsou ti lidé, se kterými teď stráví pět dní, a nebojí se jich.
- Účastníci si pojmenují, co je to, pro co si na letní školu přijeli a co by naopak nechtěli zažít, a zvědomí si svoji vlastní zodpovědnost v tomto.
- Organizátoři poznají, co účastníci očekávají a čeho se obávají.
- Účastníci i organizátoři se seznámí se základními pravidly ošetřujícími naše vzájemné soužití.
Sdělení
Vím, jak se jmenují organizátoři a jsou to docela zajímaví lidi. Znám svoje obavy a očekávání od workshopu. Wow, ostatní to mají podobně jako já, nejsem divnej. Fungují tu nějaká pravidla a nejsou úplně hloupá.
Metody
Frontální sdělení, naslouchání, sdílení.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- pojmenováním svých obav a očekávání.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- poznáním očekávání a obav ostatních a srovnáním s těmi vlastními.
- snahou o pochopení potřeby existence pravidel.
- diskuzí nad nastavenými pravidly.
Forma a popis realizace
Nenáročný povídací program v místnosti, během kterého se účastníkům představí organizátorský tým, účastníci si pojmenují a sdílí svoje očekávání a případné obavy, celá skupina si odsouhlasí pravidla soužití.
Přizpůsobení SVP
Během tohoto programového bloku se účastníci (někteří možná poprvé) setkají s „partnerským dospělým přístupem“. Členové organizačního týmu se představí v kroužku – tedy prostorovém uspořádání, kde nikdo není důležitější než ostatní, účastníkům je nabídnuto tykání a komunikace o čemkoli podle jejich potřeb. Každý má možnost v kteroukoli chvíli vznést otázku.
Účastníci mají možnost sdílet se skupinou svoje očekávání a obavy (a zároveň si je pojmenovat, pokud tak doteď neudělali). Je jim připomenuta jejich vlastní zodpovědnost za to, co se naučí, co si odnesou. Je zdůrazněno, že je nikdo nebude zkoušet, jejich účast na programu je čistě dobrovolná. Tento přístup podporuje rozvoj vlastní motivace pro učení a seberozvoj.
Co se týče pravidel ve skupině, vzhledem k časové dotaci programu jsme nezvolili variantu, kdy by si účastníci sami vytvářeli pravidla pro fungování skupiny, nicméně každé pravidlo jim bylo vysvětleno, proč to takto chceme, a každý měl možnost se na cokoli zeptat nebo vznést námitku a zároveň tato možnost byla otevřena po celou dobu letní školy. Opět – zodpovědnost za podobu pravidel ve skupině a jejich dodržování je tím částečně přenesena na účastníky, což podporuje jejich vnímání jako dospělých osob.
Uvedení
Příprava
Před uvedením je potřeba pouze nachystat místnost, ve které se bude program odehrávat – flipchart na nalepení papírků s očekáváními a obavami, podsedáky na sednutí na zemi do kroužku. Je dobré vytvořit neformální prostředí dostatečně jiné od školní třídy, aby vzbuzovalo spíše pocit důvěry než pocit zkoušení. Dále je potřeba připravit a vytisknout daná pravidla, která chceme představit a diskutovat o nich.
Realizace
V tomto bloku probíhají tři důležité části programu:
- představení týmu
- očekávání a obavy
- nastavení pravidel
Představení týmu
Vedoucí lektor zcela civilně představí sebe i ostatní členy týmu, řekne zhruba, kdo se podílí na které části programu a tedy na co je odborníkem a s jakými dotazy tedy za ním účastníci mohou chodit. Představí i organizačně důležité role – kdo je zdravotník, kdo je vedoucí a tedy zodpovědný za účastníky a na koho se obracet, pokud mají nějaký technický problém.
Očekávání a obavy
Účastníci dostanou prostor k pojmenování si svých očekávání a obav. Anonymně je napíší na papírky, které pak lepí na flipchart. Lektor je pak přečte a okomentuje. Důležitý je v tomto princip anonymity a zároveň princip sdílení. Účastníci zjistí, že nejsou sami se svými obavami (je velmi pravděpodobné, že podobné obavy bude mít většina z nich), a mohou se inspirovat očekáváními ostatních. Další důležitá věc je ze strany lektora pojmenovat, kdo je zodpovědný za naplnění očekávání – jsou to účastníci sami. Je třeba je vyzvat v tomto k aktivitě a k tomu, ať si sami hledají věci, které očekávají.
Nastavení pravidel
Formálně důležité je seznámit účastníky s oficiálními pravidly – Návštěvním řádem VIDA! science centra a Provozním řádem letních workshopů, který z Návštěvního řádu víceméně vychází. To se stalo již před začátkem workshopu – účastníci tyto dva řády dostali e-mailem a rodiče podepsali, že své děti s nimi seznámili. Tyto řády i tak vytiskneme, účastníky na ně upozorníme, a vyvěsíme je na viditelné místo.
O důležitosti pravidel ve skupině bylo napsáno již mnoho článků. Můj oblíbený je článek v Gymnasionu od Marka Hermana Money see, monkey do1). Z tohoto článku vychází navrhovaný seznam pravidel fungování ve skupině (viz Pravidla soužití.pdf). Proč je dobré nedávat skupině příliš velkou volnost v tvorbě pravidel, je v uvedeném článku taky velmi dobře vysvětleno. Vzhledem k času, který máme s účastníky k dispozici, jsme zvolili variantu „pravidla vymyslíme my, představíme účastníkům a případně o nich můžeme diskutovat“. Je opravdu důležité dát prostor k případné diskusi, vyslechnout si jakékoli námitky účastníků a opravdu se jimi zabývat, na druhou stranu z některých pravidel je dobré neuhýbat. Pravidla jsou nastavená tak, že každý rozumný puberťák by měl být ochoten na tato pravidla přistoupit.
Uzavření
Tento program je poměrně mentálně náročný – je potřeba se docela dlouhou dobu soustředit na informace. Je dobré na konci účastníkům poděkovat, že to vydrželi.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
Jak představení týmu, tak nastavení pravidel je důležité z hlediska nastavení důvěry a bezpečnosti ve skupině. Pojmenování očekávání a obav je důležité z hlediska nastavení aktivního přístupu k vlastním prožitkům.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
flipchart | 1 | nebo tabule |
papíry na flipchart | 1 | |
fixy | kalíšek - alespoň 1 pro každého účastníka | lepší jsou tmavší barvy - na psaní na post-ity |
nalepovací papírky post-it | 1 balíček | pro každého účastníka alespoň jeden na očekávání a jeden na obavy |
vytisknuté přílohy | 1 | pro lektora a následně na pověšení na zeď - Návštěvní řád, Provozní řád letních workshopů a Pravidla soužití |
podsedáky | 1 na účastníka a lektora |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
013.02.01 | Návštěvní řád VIDA.docx | Návštěvní řád VIDA |
013.02.02 | Návštěvní řád VIDA.pdf | Návštěvní řád VIDA |
013.02.03 | Pravidla soužití.docx | Návrh pravidel pro fungování skupiny během letní školy |
013.02.04 | Pravidla soužití.pdf | Návrh pravidel pro fungování skupiny během letní školy |
013.02.05 | Provozní řád letních workshopů.docx | Provozní řád letních workshopů - tedy letní školy ve VIDA! Science centru |
013.02.06 | Provozní řád letních workshopů.pdf | Provozní řád letních workshopů - tisk |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
013.02.04 | 01 | článek v časopise | Marek Herman | HERMAN, Marek. Monkey see, monkey do. Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku. Olomouc: Gymnasion, o.p.s., 2013, č. 12 (ročník 7, číslo 1), s. 39-44. ISSN 1214-603X | Jiná | 2021-04-19 |