Obsah
1 Vzdělávací program a jeho pojetí
1.1 Základní údaje
Výzva | Budování kapacit pro rozvoj škol II |
---|---|
Název a reg. číslo projektu | VIDA! školám - propojení formálního a neformálního vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008290 |
Název programu | Letní škola popularizace vědy VIRUScience |
Název vzdělávací instituce | VIDA! science centrum provozuje Moravian Science Centre Brno, příspěvková organizace |
Adresa vzdělávací instituce a webová stránka | Křížkovského 554/12, 60300 Brno, www.vida.cz |
Kontaktní osoby | Janet Prokešová mailto:janet.prokesova@vida.cz, Aleš Pilgr mailto:ales.pilgr@vida.cz |
Datum vzniku finální verze programu | 30. 6. 2019 |
Číslo povinně volitelné aktivity výzvy | 4 |
Forma programu | Pětidenní letní škola s množstvím praktických dílen a zážitkových programů rozvíjející tvořivost a technické dovednosti v oblasti tvorby přírodovědně popularizačních videí |
Cílová skupina | SŠ obory zakončené maturitou 8-15 žáků |
Délka programu | 59,67 hodin (2685 minut) |
Zaměření programu | nová média, multimediální tvorba, prezentační dovednosti, strukturování informací |
Rozvíjené klíčové kompetence | komunikace v mateřském jazyce, komunikace v cizích jazycích, matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií, schopnost práce s digitálními technologiemi, schopnost učit se, sociální a občanské schopnosti, smysl pro iniciativu a podnikavost, kulturní povědomí a vyjádření |
Tematická oblast | Spolupráce škol, školských zařízení a ostatních organizací a institucí jako center vzdělanosti a kulturně-společenského zázemí v obci, spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi, vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež kulturními a paměťovými institucemi na venkově a v menších obcích, využívání potencionálu sítě knihoven a případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích. Rozvoj talentu dětí a žáků v rámci formálního, zájmového a neformálního vzdělávání, podpora dlouhodobé a systematické práce s talentovanými dětmi a mládeží. Využívání kreativního a inovativního potenciálu dětí a mládeže. |
Tvůrci programu | Janet Prokešová, Aleš Pilgr, Patrik Král, Tomáš Kratochvíl |
Odborný garant programu | Mgr. Sven Dražan, sven.drazan@vida.cz |
Specifický program pro žáky se SVP | Ne |
1.2 Anotace programu
Jedná se o pětidenní letní školu s ubytováním. Každý žák se bude podílet na tvorbě 4 science videí a to z části samostatně a z části ve skupině. V průběhu se žáci zdokonalí v práci s filmovou technikou, střihem, v prezentačních dovednostech, tvorbou příběhů a v práci ve skupině. Videa jsou zaměřena na oblast biologie. Součástí programu jsou terénní pozorování, sběr materiálů a pozorování v laboratoři. Lektoři během letní školy jsou ve tvůrčím kontaktu s žáky. Ovlivňují průběh tvorby, směrují jej, motivují a připomínkují dílčí práci. Veškerá videa jsou během programu zveřejňována na veřejné facebookové stránce, která je speciálně k danému kurzu vytvořena.
1.3 Cíl programu
- Žáci zdokonalí své komunikační a prezentační dovednosti a práci s multimédii.
- Žáci projdou kreativním procesem tvorby od nápadu k finální realizaci.
1.4 Klíčové kompetence a konkrétní způsob jejich rozvoje v programu
Klíčová kompetence | Aktivita rozvíjející KK | Způsob rozvíjení KK |
---|---|---|
komunikace v mateřském jazyce | Vítá tě Virus | Komunikací s realizátorem a s ostatními žáky. |
Mé oko je objektiv | Porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s tablety. | |
Točím vše co létá, leze, utíká | Odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu. | |
Proč? | Formulací motivačního dopisu a konfrontace s ostatními. | |
Mé oko čočky má - biologie | Aktivní komunikací mezi žáky v laboratoři. Odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu. | |
Mé oko čočky má - film | Pochopením instrukcí, jak správně pracovat s tablety při natáčení záběrů z mikroskopu. | |
Rytmus v kole | Rychlou tvorbou krátkých otázek a odpovědí. | |
Komiks, gag, pointa | Interpretací nakreslených komiksů. | |
Mluvím, tedy jsem | Tvorbou hesel, příběhů a asociací. | |
Jsi Master střih I a II | Tvorba komentářů popisující video a to buď formou titulků, nebo hlasovým over dabingem. | |
Mé první, druhé a třetí dílo | Porovnání svého díla s ostatními, jak lze pracovat se sdělením | |
Stop den 1-3 | Aktivní komunikací mezi žáky a rozborem průběhu celého dne, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky. | |
Klapka den 2-5 | Aktivní komunikací mezi hráči v průběhu her uvnitř týmu i mezi týmy. | |
Mluvím a vím co říkám | Cvičením mluveného projevu - dechové cvičení, práce s mimikou, asociace. | |
Střídám žánry | Prací s textem o strašilce. | |
Kamera | Porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s poloprofesionální filmařskou technikou. | |
V hlavní roli strašilka | Prezentováním připraveného textu před kamerou. | |
Expoziční hra | Nácvikem porozumění výkladu pravidel simulační hry a pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky. Aktivní komunikací mezi hráči v průběhu hry. Porozumění jednotlivých šifer a hádanek. | |
Virál (přednáška) | Porozuměním přednášeného textu. | |
Virál (diskuze) | Formulací myšlenek do otázek. Pochopení, čím by pro mě mohly být zkušenosti odborníka prospěšné. | |
Jsi Master střih I a II | Porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s programem Adobe Premiere. | |
Život v Řece | Aktivní komunikací mezi žáky v terénu. Odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu. | |
V hlavní roli Řeka | Porozuměním instrukcí, komunikací v týmech a s lektorem. | |
Virál x Science | Pochopením pojmů, a zamyšlení se nad tím, jak jsou zastoupena v jednotlivých videích. Vysvětlením, v čem jsou videa unikátní. | |
Návštěva science show | Sledováním science show a pochopením tématu. Diskuzí při následné reflexi. | |
Já a mé téma | Porozumění psaného textu při čtení informací o tématech v dotazníku | |
SZB skleník | Pochopením pravidel a doptáváním se, přípravou strategie a rozdělením rolí přede hrou a mezi jednotlivými koly a nutností se rychle rozhodovat a jednat pod časovým tlakem. | |
Co chtěl autor říct? | Formulací sdělení po videa. | |
Krátký příběh | Prací s textem a tvorbou samotného příběhu, nácvikem přednesu, interpretací při čtení a prezentací vzniklého příběhu a rozborem a porozuměním vyslechnutého textu připraveného druhým žákem. | |
Hvězdy | Porozuměním vysvětlení faktorů, které ovlivnily rozdělení do týmů, pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky, aktivní komunikací mezi žáky během diskuse a rozborem navržených témat. | |
Hledání sdělení | AAktivní komunikací mezi žáky během diskuse, rozborem navržených témat. | |
Prezentace tématu a sdělení | Vysvětlením tématu a zvolených sdělení, odpovědi na dotazy ke sdělením - na jejich výklad a důsledky, aktivní komunikací mezi žáky během diskuse a rozborem pojmenovaných sdělení. | |
Od příběhu ke storyboardu | Pprací s příběhem. | |
Tvorba scénáře | Tvorbou textu při vytváření scénáře. | |
Jde se točit | Prací s textem při natáčení videí. | |
Mé finální dílo | Porovnáním se s ostatními, jak ostatní pracovali se sdělením, scénářem, dialogy a storyboardem. | |
Loučí se Virus | Aktivní komunikací mezi žáky a rozborem průběhu předcházejících dní, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky. | |
matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií | Točím vše co létá, leze, utíká | Spočítáním počtu nasbíraných druhů za daný časový úsek. Použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin. |
Mé oko čočky má - biologie | Osvojením si práce s mikroskopickou technikou. Osvojením si práce s tabletem. | |
Střídám žánry | Třídění informací v textu a vybrání toho důležitého pro můj žánr. | |
Expoziční hra | Nutností najít a zjistit faktické údaje v expozici a následné správné použití těchto údajů při vyplňování křížovky. | |
Virál (přednáška) | Pochopením zpracovávaných statistických dat o dosahu videí na sociálních sítích a youtube. | |
Život v Řece | Zkoumáním živočichů žijících v řece. | |
Já a mé téma | Uvědomění si vlastních znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají. | |
Krátký příběh | Kontextualizací a aplikací svých zkušeností a vědomostí a logickou návazností a propojením. | |
SZB skleník | Nutností propočtů a rozmyšlením nejvhodnější strategie na základě vstupních parametrů. | |
Hvězdy | Uvědomění si a aplikace znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají. | |
Hledání sdělení | Uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají. | |
Prezentace tématu a sdělení | Uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají. | |
Jde se točit | Prací s technikou při natáčení videí. | |
schopnost práce s digitálními technologiemi | Mé oko je objektiv | Nastavováním tabletů a ovládáním kamery (fotoaparátu, mobilu nebo tabletu). |
Mé oko čočky má - film | Natáčením přes tablet a seznámení se s jeho specifiky, výhodami a nevýhodami. | |
Mluvím, tedy jsem | Prací s nahrávacím zařízením ZOOM. | |
Jsi Master střih | Střih videa v počítačovém programu. Seznámení se s formátem videa a export a import videí. | |
Kamera | Nastavováním manuálních funkcí kamer. | |
Můj oblíbený virál | Prací s tablety a orientací ve virtuálním prostoru. | |
Jsi Master střih I a II | Prací s programem Adobe Premiere. | |
Život v Řece | Poznáním práce s USB mikroskopem. | |
V hlavní roli Řeka | Prací s digitálními technologiemi. | |
Střih | Prací s programem Adobe Premiere. | |
schopnost učit se | Mé oko je objektiv | Okamžitou aplikací instrukcí při natáčení a konzultace s lektorem. Přípravou materiálu vhodného pro střih. |
Mé oko čočky má - film | Trpělivým natáčením záběrů. | |
Rytmus v kole | Skupinovou spoluprací. | |
Mluvím, tedy jsem | pochopením a okamžitou aplikací pravidel různých her. | |
Jsi Master střih | Přímou aplikací instrukcí lektora. Diskuzí s lektorem a ostatními žáky. | |
Mé první, druhé a třetí dílo | Porovnání svého díla s ostatními, jak lze pracovat se sdělením | |
Klapka den 2-5 | Pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her. | |
Mluvím a vím co říkám | Plněním úkolů a sebereflexí. | |
Kamera | Prací se stativy, stojany a světly. Přípravou materiálu vhodného pro střih. | |
Můj oblíbený virál | Recherchováním. | |
Jsi Master střih I a II | Okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s lektorem. Prací s dříve natočeným materiálem. Objevováním možností audiovizuální montáže. | |
V hlavní roli Řeka | Prací se stativy, pohybem ve svahu, v řece. Snahou o zachycení co nejlepšího záběru. | |
Virál x Science | Pochopením pojmů, a zamyšlení se nad tím, jak jsou zastoupena v jednotlivých videích. | |
SZB skleník | Možností poučit se z chyb a chovat se v jednotlivých kolech různě/lépe. | |
Loučí se Virus | Reflektováním a připomenutím si získaných dovedností za celý týden. | |
Tvorba scénáře | Aplikací toho, co se naučili o tvorbě storyboardu. | |
Krátký příběh | Interpretací a prezentací vytvořeného textu na kameru. | |
Od příběhu ke storyboardu | Pochopením, co je to storyboard a proč je důležitý. | |
Jde se točit | Poučením se z chyb při natáčení v průběhu týdne a zapracování při natáčení závěrečného videa. | |
Střih | Prací s dříve natočeným materiálem a objevováním možností audiovizuální montáže. | |
Mé finální dílo | Porovnáním se s ostatními, jak lze pracovat se sdělením. | |
sociální a občanské schopnosti | Točím vše co létá, leze, utíká | Uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí. Uvědoměním si, jak rozmanitý je život kolem nás. |
Ahoj, jsem Virus | Audiovizuálním vjemem znělky ve setmělém sále a seznámením se s maskotem celého workshopu. | |
Mé oko čočky má - biologie | Uvědoměním si že život je pestřejší, než se na první pohled zdá. | |
Rytmus v kole | Vytvoření rychlých otázek na které se dá rychle a jednoduše odpovědět. | |
Komiks, gag, pointa | Snahou pochopit a navázat na rozkreslený komiks svého kolegy. | |
Mluvím, tedy jsem | spoluprací s ostatními. | |
Stop den 1-3 | Zažitím si a uvědoměním k čemu vede reflexe týmové práce a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi. | |
Klapka den 2-5 | Týmovou prací při skupinových aktivitách. | |
Mluvím a vím co říkám | Naladěním se na ostatní ve skupinových aktivitách. | |
V hlavní roli strašilka | Zkušenost s tím, co s naší psychikou dělá mluvení do záznamu. | |
Expoziční hra | Aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru při hledání správných odpovědí na otázky v křížovce. | |
Život v Řece | Uvědoměním si že život je velmi pestrý i tam, kde bychom to na první pohled nečekali. | |
Hledání sdělení | Úvahou nad tématem v souvislosti s vlastní osobou, úvahou nad tématem v souvislosti se společenskými současnými otázkami a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse. | |
Krátký příběh | Uvědoměním si a zveřejněním svých zkušeností a aktivním pojmenováním rizik, kam mohou společnost některé výsledky zavést. | |
Virál x Science | Hledání podstaty sdělení videa. | |
Já a mé téma | Úvahou nad navrženými tématy v souvislosti s vlastní osobou a úvahou nad navrženými tématy v souvislosti se společenskými současnými otázkami. | |
Vítá tě Virus | Tím, že žáci dorazili na sraz a zapojují se do kolektivu. | |
Hvězdy | Úvahou nad navrženými tématy v souvislosti s vlastní osobou, úvahou nad navrženými tématy v souvislosti se společenskými současnými otázkami a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse. | |
Prezentace tématu a sdělení | Úvahou nad navrženými sděleními v souvislosti s vlastní osobou, úvahou nad navrženými sděleními v souvislosti se společenskými současnými otázkami a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse. | |
Od příběhu ke storyboardu | Vzájemným vyprávěním jednoho příběhu v různé podobě. | |
Tvorba scénáře | Konzultacemi s realizátory a specialistou na virální videa, tvořením v týmu. | |
Jde se točit | Spoluprací v týmu. | |
Střih | Konzultacemi s realizátory a tvořením v týmu. | |
Loučí se Virus | Reflexí své a týmové práce a aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi. | |
smysl pro iniciativu a podnikavost | Mé oko je objektiv | Nalezení objektu a ten začít zkoumat. Vymyslet, jak ho natočit. |
Mé oko čočky má - biologie | Navrhováním vlastního seznamu detailů k pozorování. Vyhledáváním informací v odborné literatuře. | |
Mé oko čočky má - film | Samostatným hledáním vzorků, experimentováním. | |
Rytmus v kole | Pokud se někdo nezapojuje, brzdí celou skupinu. | |
Komiks, gag, pointa | Tvorbou obrázků a příběhu. | |
Klapka den 2-5 | Zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů. | |
Mluvím, tedy jsem | Aktivitou v jednotlivých hrách. | |
V hlavní roli strašilka | Pozitivní zpětnou vazbou a vědomím, a podporováním toho, aby do toho šli všichni společně. | |
Expoziční hra | Časovým limitem ukončení hry. | |
Život v Řece | Navrhováním a realizací vlastních detailů k pozorování. | |
Já a mé téma | Vyplněním bodů a zamyšlením se na jednotlivými tématy. | |
Krátký příběh | Samostatným výběrem tématu, navozením diskuse nad výběrem témat, domluvou kolektivu a samostatnou tvorbou textu - krátkého příběhu. | |
SZB skleník | Malým počtem lidí v týmu a nutností zapojení všech. | |
Hvězdy | Zamyšlením se na jednotlivými tématy a hledáním společného tématu pro celou skupinu. | |
Hledání sdělení | Zamyšlením se nad vším, co s tématem souvisí a hledáním sdělení s celou skupinou. | |
Prezentace tématu a sdělení | Zamyšlením se nad jednotlivými sděleními u tématu skupiny a zamyšlením se nad jednotlivými sděleními ostatních týmů. | |
Od příběhu ke storyboardu | Vzájemným vyprávěním jednoho příběhu v různé podobě. | |
Tvorba scénáře | Motivováním realizátorů do tvoření a jejich pomoci. | |
Jde se točit | Stanovením role, kterou každý člen týmu zastává. | |
kulturní povědomí a vyjádření | Mé oko je objektiv | Přemýšlením o realitě jako o východisku pro sdělení divákovi. |
Střídám žánry | Vytvářením různých žánrů interpretace textu. | |
Můj oblíbený virál | Přemýšlení nad tím, na který tip videí lidé rádi koukají a sdílejí. Kladením si otázky, co je to virální science video. | |
Virál (přednáška) | Seznámení se tím, jak se šíří a sledují videa po sociálních sítích a youtube. Popisem fungování současných médií a jejich dosah. | |
Virál x Science | Rozšířením obzorů toho, jaká videa jsou lidmi často sdílena a uvazování nad tím proč. | |
Krátký příběh | Zasazením tématu do prostředí, které si žák sám vybere a přiblížením vybraného prostředí ostatním žákům. | |
Od příběhu ke storyboardu | Pochopením, že při přípravě filmu, je potřeba mít záběry pečlivě rozkreslené. | |
Tvorba scénáře | Specifikací žánru připravovaného videa a uvědoměním si, pro koho budu chtít video natáčet. | |
Jde se točit | Natáčením scén zapsaných do storyboardu. |
1.5 Forma
Pětidenní pobytový program pro žáky středních škol ukončených maturitní zkouškou pro 8-16 žáků je složen z řady aktivit, které dramaturgicky navazují a směřují k tomu, aby žáci byly schopni formulovat sdělení a myšlenku a tuto myšlenku převést za pomocí získaných filmařských a prezentačních dovedností do audiovizuálního výstupu.
1.6 Hodinová dotace
Aktivita / Blok | Počet minut | Počet vyučovacích hodin (45 min) | Barva |
---|---|---|---|
Seznamovací a informativní aktivity | 180 | 4,00 | Zelená |
Pohybové aktivity | 225 | 5,00 | Červená |
Prezentační dovednosti | 195 | 4,33 | Žlutá |
Práce s informacemi a sdělením | 450 | 10,00 | Oranžová |
Natáčení | 630 | 14,00 | Fialová |
Střih a postprodukce | 630 | 14,00 | Modrá |
Nová média | 210 | 4,67 | Azurová |
Biologie | 165 | 3,67 | Hnědá |
Celkem | 2685 | 59,67 |
1.7 Předpokládaný počet žáků a upřesnění cílové skupiny
Program byl vyvinut pro žáky středních škol ukončených maturitní zkouškou. Účast je dobrovolná a probíhá v období prázdnin. Při uvedení programu se počítá se skupinou 8 - 15 žáků. Tito žáci se dopředu nemusí znát. Součástí přihlášky je motivační dopis, ve kterém každý žák napíše, co je jeho zájmem a proč se chce letní školy zúčastnit. Upřednostněni jsou žáci, kteří inklinují k filmové/výtvarné tvorbě a nebo k přírodním vědám. Není to ovšem nutnou podmínkou pro přijetí na kurz. Pokud by zájemců bylo příliš mnoho, je dobré vybrat žáky tak, aby by byl přibližně stejný počet filmařů a vědců.
1.8 Metody a způsoby realizace
Protože se jedná o žáky střeních škol, je jsou odborné části vyučovány frontální výukou, přednáškami, laboratorním pozorováním. Praktická výuka práce s filmovou technikou je realizována metodou projektové výchovy a samostatným experimentováním. Cvičení prezentačních dovedností je realizováno zážitkovou pedagogikou formou krátkých workshopů a gamefikací. Při tvorbě závěrečného videa je výuka vedena metodou řízené diskuze, debaty s odborníkem a konzultací. Během kurzu je podporována týmová spolupráce žáků.
1.9 Obsah – přehled tematických bloků a podrobný přehled témat programu a jejich anotace včetně dílčí hodinové dotace
Seznamovací a informativní aktivity 180 minut
Vítá tě Virus - 15 minut
První setkání realizátorů a žáků. Vyřízení formálních záležitostí a natočení úvodního videa.
Ahoj jsem Virus - 15 minut
Navození atmosféry, shlédnutí znělky, seznámení se s maskotem workshopu.
Proč - 60 minut
Obeznámení žáků s organizací a pravidly workshopu. Představení lektorů a účastníků workshopu.
Loučí se Virus - 45 minut
Ukončení kurzu a závěrečná zpětná vazba.
Stop den 1-3 - 3 x 15 minut
Ohlédnutí se za dnem, reflexe a zpětná vazba.
Pohybové aktivity - 225 minut
Aktivity, které slouží pro mentální uvolnění žáků a vybití jejich fyzické energie.
Klapka den 2-5 - 4x15minut
Rozcvička. Rozhýbání skupiny a nalazení na celý den.
Rytmus v kole - 15 minut
Rytmická, skupinová aktivita postavená na asociacích.
Expoziční hra - 60 minut
Pohybová aktivita v expozici, při které jsou luštěny šifry.
SZB skleník - 90 minut
Pohybová, strategická, skupinová hra stavění skleníků a pěstování rostlin.
Prezentační dovednosti - 195 minut
Aktivity zaměřené na prezentaci před publikem, nebo kamerou. Cvičí se zde mluvený i performativní projev žáků.
Mluvím, tedy jsem - 45 minut
Pohybová a mluvící aktivita. Při které se žáci jednak poznají a také si procvičí některé řečnické dovednosti.
Mluvím a vím co říkám - 45 minut
Skupinová řečnická aktivita při které se pracuje s příběhem.
Střídám žánry - 45 minut
Popis strašilky ďábelské různými prezentačními/literárními styly. Prezentace před dalšími žáky a inspirování se ostatními.
Krátký příběh - 60 minut
Žáci samostatně vytvářejí příběhy na předem zvolené pseudovědecké téma. Tyto příběhy si vzájemně přečtou.
Práce s informacemi a sdělením - 450 minut
Aktivity zaměřené na tvůrčí proces a interpretaci vlastních, případně cizích myšlenek.
Komiks, gag, pointa - 45 minut
Kreslení skupinové komiksových příběhů různými tvůrčími tvůrčími způsoby.
Co chtěl autor říct? - 30 minut
Sledování vybraných science videí a formulace jejich sdělení.
Návštěva science show - 45 minut
Zhlédnutí science show a následná vedená diskuze za měřená na sdělení.
Já a mé téma - 15 minut
Krátký dotazník týkající se toho, jaká témata s žáky rezonují.
Hvězdy - 45 minut
Týmová debata o tématu, kterému se budou chtít žáci věnovat při závěrečném natáčení.
Hledání sdělení - 45 minut
Žáci v týmech po 3 - 5 členech dělají rešerši na dané téma. Vytvoří si myšlenkovou mapu a definuje pět sdělení, které o daném tématu platí.
Prezentace tématu a sdělení - 45 minut
Celý tým předstoupí před celou skupinu. Představí své téma a všech 5 sdělení, ke kterým během rešerše došli. V momentě jejich prezentace mají k dispozici ostatní žáky a realizátory jako poradní sbor.
Od příběhu ke storyboardu - 45 minut
Realizátor u tabule popisuje jak by on přepracoval určitý příběh do storyboardu. Žáci pracují v týmech a převádějí svůj příběh do storyboardu. Výsledek konzultují s realizátorem.
Tvorba scénáře - 135 minut
Žáci si přinášejí téma a sdělení, které chtějí předat svým videem. Na základě toho vytvoří scénář, který je následně konzultován s realizátory a specialistou na virální video. Ve chvíli, kdy dokončí scénář, vypracují storyboard.
Natáčení - 630 minut
Aktivity věnované práci s filmovou technikou a sběru filmového materiálu.
Mé oko je objektiv - 15 minut
Seznámení žáků se základními zákonitostmi volby záběru při natáčení.
Mé oko čočky má - film - 90 minut
Natáčení pozorování materiálu pot mikroskopy.
Kamera - 30 minut
Seznámení se základními funkcemi a manuálního nastavení kamery.
V hlavní roli strašilka - 60 minut
Natáčení videa o strašilce ve dvoučlenných až tříčlenných týmech.
V hlavní roli Řeka - 75 minut
Natáčení videa o životě v řece ve dvoučlenných až tříčlenných týmech.
Jde se točit - 360 minut
Natáčení závěrečného videa.
Střih a postprodukce - 630 minut
Aktivity věnované zpracování natočeného filmového materiálu.
Jsi Master střih - 75 minut
Seznámení se střihem videa v aplikaci kinemaster a střih prvního videa.
Jsi Premier střih I - 120 minut
Seznámení se střihem videa v programu Adobe Premiere a střih videa o strašilce.
Jsi Premier střih II - 135 minut
Střih videa života v řece v programu Adobe Premiere.
Střih - 300 minut
Střih závěrečného videa v programu Adobe Premiere.
Nová média - 210 minut
Aktivity zaměřené na publikování videí na internetu.
Mé první dílo - 15 minut
Sledování prací z prvního dne a seznámení s fungováním FB stránky VIRUScience.
Mé druhé dílo - 15 minut
Sledování prací z druhého dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru.
Mé třetí dílo - 15 minut
Sledování prací ze třetího dne a zhodnocení, jak si vedou sdílená videa v online prostoru.
Můj oblíbený virál - počet hodin 30 minut
Žáci mají za úkol na internetu najít své oblíbené virální video.
Virál (přednáška) - 60 minut
Přednáška speciality na virální videa.
Virál (diskuze) - 15 minut
Diskuze týkající se přednášky o virálních videích.
Virál x Science - 60 minut
Anotace tématu s odkazem na aktivitu, Text odkazu
Biologie - 165 minut
Aktivity, ve kterých se žáci zdokonalují v praktických dovednostech z oblasti biologie.
Točím vše co létá, leze, utíká - 60 minut
Pozorování, natáčení a sběr biologického materiálu ve volné přírodě.
Mé oko čočky má - biologie - 45 minut
Seznámení se s mikroskopováním na obyčejném i stereo mikroskopu.
Život v Řece - počet hodin 60 minut
Sběr a zkoumání rostlin a živočichů v řece a okolí.
1.10 Materiální a technické zabezpečení
Realizační tým:
- 2 realizátoři kteří vedou programy a organizují celý chod.
- 2 pomocní realizátoři. Pomáhají s organizací žáků, starají se o technické vybavení, pracují s nahranými soubory a daty.
- 1 pedagog biolog. Ideálně středoškolský učitel.
- 1 filmový specialista. Měl by mít praktické zkušenosti s natáčením a střihem videí. Minimální počet hodin věnovaný natáčení a střihu je 1500, nebo středoškolské či vysokoškolské vzdělání v oboru kamera, nebo střih.
- 1 externí specialista na virální video. Člověk který se dlouhodobě zabývá tvorbou, šířením, nebo zkoumáním virálních videí.
Materiál | Počet kusů |
---|---|
Počítač | Třetina žáků |
Program Adobe Premiere | Třetina žáků |
Sluchátka | Pro každého žáka |
Tablet s programem Kinemaster | Pro každého žáka |
Stojan na tablet | Pro každého žáka |
Fotografická světlo | Polovina žáků |
Stativ pro fotografické světlo | Polovina žáků |
Kamera/digitální fotoaparát | Třetina žáků |
Stativ na kameru/fotoaparát | Třetina žáků |
Flash paměť | Pro každého žáka |
Externí disk 1 TB | 1 |
Sešit | Pro každého žáka |
Tričko VIRUScience | Pro každého žáka |
Nahrávací zařízení ZOOM | Třetina žáků |
Mikroport | Třetina žáků |
Headset | Polovina žáků |
Tyčový mikrofon | 1 |
Teleskopická tyč pro tyčový mikrofon | 1 |
XLR - kabel | Třetina žáků |
Počítač + projektor + reprobedna | 1 |
Připojení k internetu | Pro každého žáka |
Mikroskop | Pro každého žáka |
Stereomikroskop | Pro každého žáka |
1.11 Plánované místo konání
Místem konání je Science centrum VIDA! Ale realizace je možná v jakémkoliv místě, kde je možno zajistit laboratoř a místnost pro konání programů a střihu. Je třeba mít i v místě konání zajištěný nocleh. Protože se jedná o natáčení videí s biologickým zaměřením je vhodné zajistit přístup do přírody pro sběr materiálu a vhodná místa pro natáčení. Například: louka, les, potok, řeka nebo vodní plocha.
1.12 Způsob realizace programu v období po ukončení projektu
Celý program je věnován práci s multimédii v oblasti vědy a její popularizace. Lze jej využít jako projektovou výuku, školu v přírodě, pobytový kurz a to na gymnáziích nebo uměleckých školách. Je možné jej využít pro mimoškolní zájmové skupiny věnující se přírodním nebo technickým oborům, případně dramatické tvorbě. S mírnou úpravou a se zvýšeným zaměřením na dramaturgickou práci, může být program vhodný pro studenty filmových oborů. Realizace programu může být nabídnuta v rámci soutěže amatérských tvůrců science videí. Dále je jej možné využít při vzdělávání žáků a studentů pedagogických oborů.
ZATIM NEVYPLNUJTE, BUDE RESENO NAKONEC
Počet realizátorů/lektorů:
Položka | Předpokládané náklady | |
---|---|---|
Celkové náklady na realizátory/lektory | ||
z toho | Hodinová odměna pro 1 realizátora/ lektora včetně odvodů | |
Ubytování realizátorů/lektorů | ||
Stravování a doprava realizátorů/lektorů | ||
Náklady na zajištění prostor | ||
Ubytování, stravování a doprava účastníků | ||
z toho | Doprava účastníků | |
Stravování a ubytování účastníků | ||
Náklady na učební texty | ||
z toho | Příprava, překlad, autorská práva apod. | |
Rozmnožení textů – počet stran: | ||
Režijní náklady | ||
z toho | Stravné a doprava organizátorů | |
Ubytování organizátorů | ||
Poštovné, telefony | ||
Doprava a pronájem techniky | ||
Propagace | ||
Ostatní náklady | ||
Odměna organizátorům | ||
Náklady celkem | ||
Poplatek za 1 účastníka |
1.14 Odkazy, na kterých je program zveřejněn k volnému využití
BUDE UPŘESNĚNO